Koulutuksesta tukea tutkimiseen – Psykiatrian tutkimuskoulutuskokonaisuus

Koulutuskokonaisuus kaikille tutkimuksesta kiinnostuneille - väitöskirjatutkijat, syväritutkijat, muut tutkijat ja tutkimuksesta kiinnostuneet Pohteelta ja Yliopistolta. 

Toimintaympäristö

Psykiatrian alueen tutkimusta tarvitaan, jotta pystytään ymmärtämään psykiatristen sairauksien moninaisia vaikutuksia ja monimutkaisia syitä, sekä kehittämään uusia ja tehokkaampia hoitomuotoja. Tutkimusosaamista tarvitaan laadukkaan tutkimuksen tekemiseksi ja uuden tutkimusnäytön saamiseksi. Tutkimuskoulutus pyrkii vastaamaan tutkimuksesta kiinnostuneiden kysymyksiin, tuen tarpeeseen sekä myös herättämään kiinnostusta tutkimuksen tekemistä kohtaan. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki väitöskirjatutkijat, syväritutkijat, muut tutkijat, tutkimuksen aloittamista pohtivat ja tutkimuksesta kiinnostuneet Pohteelta ja Yliopistolta. 

Ratkaisun perusidea

Seitsemän koulutuskertaa sisältävällä kokonaisuudella on tarkoituksena tarjota kaikille Pohteella psykiatrialla työskenteleville ammattilaisille mahdollisuus syventää omaa osaamistaan tutkimuksen tekemisestä, tarjota apua tutkimuksen eri vaiheisiin ja mahdollistaa verkostoituminen. 

Koulutuskokonaisuuden teemoja ovat mm. tutkimusmenetelmät, tutkimusetiikka, tutkimusrahoituksen hakeminen ja tutkimuksen laadun arvioiminen. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena on tarjota tietoa ja työkaluja oman tutkimuksen toteuttamiseen. Ajatuksena on, että tutkimuskoulutuksen sisältö ja aiheet auttaisivat erityisesti tutkimuksen alkuvaiheessa olevia, mutta myös jo tutkimuskokemusta omaavia. Koulutuspäivät on rakennettu kokonaisuudeksi, mutta myös yksittäisiin koulutuspäiviin on mahdollista osallistua. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tutkimuksen suunnittelun ja toteutuksen tukemiseksi voidaan järjestää koulutusta, joka tukee ammattilaisia tutkimuksen teon eri vaiheissa, mahdollistaa tuen saamisen kokeneilta tutkijoilta ja tarjoaa foorumin verkostoitumiselle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Tutkimuskoulutus sopii hyvin eri tutkimusalueille, eri kohderyhmille ja sitä voidaan toteuttaa erilaisissa konteksteissa, kuten yliopistosairaalan eri klinikoiden tai yliopistojen kautta.  
  • Koulutuskokonaisuutta suunnitellessa on hyvä ottaa huomioon se, kenelle tai mille kohderyhmälle tutkimuskoulutus on suunnattu, jotta koulutus voidaan suunnitella vastaamaan tutkimuksesta kiinnostuneiden ja sitä tekevien tarpeisiin.  
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutuksen sisällöt on suunniteltu joustaviksi, jotta vapaalle keskustelulle jää aikaa. Tämä on mahdollistanut sellaisiin asioihin syventymisen, joista osallistujat ovat tarvinneet lisätietoa. 

Jokaisesta koulutuskerrasta on pyydetty palautetta sähköisen webropol-kyselyn avulla ja koulutuskertoja on kehitetty toiveiden ja palautteiden mukaan. Tähän mennessä saatu palaute on ollut hyvää ja osallistujat ovat kokeneet saavansa tietoa, vinkkejä ja apua tutkimuksen tekemiseen.