Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin
Alajärven, Lappajärven ja Vimpelin johtajat veivät yhteistyön ja esimerkillä johtamisen nextille levelille marssimalla Lappajärven ympäri vuosisadan helteessä. Tempaus sai liikkeelle satoja kuntalaisia kannustamaan sekä ideoimaan alueen kehittämiseksi. Budjetti 500€
Toimintamallin nimi
Alajärven, Lappajärven ja Vimpelin johtajat veivät yhteistyön ja esimerkillä johtamisen nextille levelille marssimalla Lappajärven ympäri vuosisadan helteessä. Tempaus sai liikkeelle satoja kuntalaisia kannustamaan sekä ideoimaan alueen kehittämiseksi. Budjetti 500€
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:
Yhteistyön ja yhteisöllisyyden lisäämisellä tavoitellaan leveämpiä hartioita alue- ja kuntamarkkinointiin sekä pito- ja elinvoiman kehittämiseen.
Korona-pandemian takia perusturvattomuuden tunne on lisääntynyt. Yhteisellä kampanjalla haluttiin myös viestittää, että näinä haastavina aikoina kukaan ei saa jäädä yksin. Tavoitteena oli siis myös lisätä ihmisten turvallisuuden tunnetta ja kasvattaa me henkeä. Alueella on havaittavissa kasvanutta talkoohenkeä ja uskoa yhteistyön voimaan.
Alajärven kaupunki, Lappajärven ja Vimpelin kunta sijaitsevat Euroopan suurimman kraatterijärven Lappajärven ympärillä itäisellä Etelä-Pohjanmaalla. Alueella on noin 16 000 asukasta ja monipuolinen elinkeinoelämä alueen kokoon nähden. Siellä sijaitsee useita kansainvälistä vientiteollisuutta tekevää yritystä. Alajärven, Lappajärven ja Vimpelin muodostaman alueen kehittymistä haastaa väestökehitys ja poismuutto. Alueella on potentiaalia terveysturvallisena matkailukohteena, mutta alue on kansallisesti melko tuntematon.
Alajärven kaupunginjohtaja, Lappajärven ja Vimpelin kunnanjohtajat kokoontuivat keväällä 2020 pahimman koronakriisin aikaan.
Tavoitteeksi otettiin luoda uusi kunta- ja aluemarkkinoinnin toimintatapa yhteisöllisyyden, yhteistyön sekä alue- ja kuntamarkkinoinnin lisäämiseksi yhteisesti kolmen kunnan alueella. Päätettiin yhdistää ja keskittää voimavarat, jotta alue kokonaisuutena saisi positiivista kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä. Yhteistyön tiivistämisellä tavoiteltiin lisäarvoa kuntien lisäksi myös alueen yrityksille.
Toteutustavaksi otettiin itsensä likoon laittaminen kolmen kunnan alueella. Kuntajohtajat päättivät ottaa vetovastuun ja pyrkiä omalla esimerkillään ja yhteistyöllä tuomaan aluetta esiin ja näyttämään mitä voimien yhdistämisellä voi saada aikaan. Tavoite hioutui ideaan Kuntajohtajien marssista Euroopan suurimman meteoriittijärven Lappajärven ympäri.
Kuntajohtajien marssi (Mayors march)
Kuntajohtajat kävelivät Lappajärven ympäri (n. 76km) heinäkuussa vuosisadan helteessä (+34 C). Johtajien matkan seuraaminen mahdollistettiin livenä netin välityksellä. Kuntalaisia ja alueen kesäasukkaita haastettiin reitin varrelle tapaamaan kuntajohtajia ja kertomaan näkemyksistään ja ideoistaan alueen kehittämisestä. Kävely sai satoja kuntalaisia liikkeelle koko Etelä-Pohjanmaan alueelta kannustamaan kuntajohtajien etenemistä sekä antamaan ideoita alueen kehittämiseen. Kuntajohtajat suunnittelivat kävelyn aikana, että miten edellä asetettuja 3 tavoitetta voitaisiin lähteä kehittämään ja miten kuntalaisilta saatua palautetta hyödynnettäisiin parhaalla tavalla. Kävelyn aikana sovittiin myös yhteistyön jatkamisesta sekä verkostoyhteistyön laajentamisesta.
Tulokset
Kuntajohtajien kävelyn tuloksena yhteistyö kolmen kunnan välillä on tiivistynyt. Yhteistyö ja suora vuorovaikutus myös alueen asukkaiden ja kolmannen sektorin edustajien kanssa on lisääntynyt. Kuntajohtajien kävely -tempauksen jälkeen alueellinen yhteistyö on jatkunut ja tiivistynyt entisestään. Tästä esimerkkinä on kuntajohtajien hiihto –tempaus Lappajärven ympäri, ja samanaikainen jääkarusellin toteutus alueen kuntien, asukkaiden, kolmannen sektorin sekä yritysten yhteisenä ponnistuksena. Yhteistyötä on toteutettu verkostossa ja erittäin kustannustehokkasti.
Tulokset ovat olleet vakuuttavia ja tempaukset ovat tuoneet alueelle tavoitteena ollutta mediahuomiota. Edestä kuuluu ja Alajärvi, Lappajärvi ja Vimpeli ovat matkalla maailmankartalle asukkaineen, yrityksineen ja yhteistyökumppaneineen. Jos emme itse pidä ääntä itsestämme niin ei kukaan muukaan tee sitä puolestamme! Kuntajohtajatempaukset ovat tulleet jäädääkseen.
Kuntajohtajat ovat listanneet tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla yhteistyötä viedään eteenpäin.
1. Kuntajohtajien kävely (Mayors march 2020) huomioitiin useissa kansallisissa ja kansainvälisissä tiedotusvälineissä. Kiinaan muodostui jopa pieni faniryhmä, joka painatti omat Mayors march T-paidat ja toteutti oman marssin Kiinan muurilla (Liite).
2. Sovittiin, että tästä eteenpäin kuntien ns. omiin messuihin, festivaaleihin ym. kutsutaan mukaan myös naapurikunnat (esim. pesäpallofestivaalit).
3. Alueen ihmiset antoivat runsaasti myönteistä palautetta siitä, että kuntajohtajat ovat lähteneet yhdessä liikkeelle alueen puolesta – yhteisöllisyyden kasvu.
4. Mietittiin, miten alueen yritykset saataisiin selkeämmin mukaan tähän uuteen malliin (ks. kohta 5).
5. Sovittiin, että kuntajohtajat hiihtävät seuraavaksi Lappajärven ympäri, saunovat hiihdon jälkeen jääsaunassa ja nukkuvat yön ulkona teltassa. Tämän lisäksi 3 kuntaa yhdessä keksijä Janne Käpylehdon ja alueen yritysten/asukkaiden kanssa rakentavat maailman suurimman jääkarusellin. Tämä tempaus on toteutettu erittäin onnistuneesti 2/2021 (Liite medianäkyvyys 2021). Tämän talvitempauksen ympärille on tarkoitus rakentaa vuosittain tapahtuva talvinen tapahtuma, jossa alueen yritykset pääsevät näkyviin yhdessä kuntien kanssa.
6. Kolmas kuntajohtajien tempaus 20.8.2021 ja sen toteutustavan tietää vain Alajärven kaupunginjohtaja. Kuntajohtajat keksivät vuorotellen tavan tempaista. Ideoita on tullut paljon alueen ihmisiltä.
7. Kuntajohtajien keskinäinen luottamus on kasvanut kehoa rasittavien tempausten aikana ja tämä edesauttaa edelleen yhteistyön rakentamista. Kuntajohtajat ovat tuoneet esiin moton raskailta retkiltään, joka on tuttu myös eräästä elokuvasta 'Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta'. Keskinäisen kuntajohtajien ja kuntien välisen kilpailun sijaan voimat on yhdistetty ja mukaan on otettu myös formaattiin sopivia yhteistyökumppaneita.
8. Erään toimittajan varovainen arvio oli, että puhutaan kymmenien miljoonien eurojen näkyvyydestä mikäli vastaavan joutuisi ostamaan (Kuntajohtaja marssi 2020, Kuntajohtaja hiihto 2021 ja maailman suurin jääkaruselli).
9. Kuntajohtajien on pakko pitää itsensä hyvässä kunnossa, koska koskaan ei tiedä mitä kollega keksii seuraavaksi. Motto tässä on ollut, että mukavaa se ei joka tapauksessa tule olemaan. Hyvä kuntoinen johtaja jaksaa työssään huomattavasti paremmin.
Budjetti
Vuonna 2020 kuntajohtajien luoma uudenlainen markkinointitapa on osoittautunut erittäin kustannustehokkaaksi. Käytännössä kustannuksia ei ole syntynyt itsensä likoon laittamisesta palkkakuluja lukuun ottamatta, koska mitään ei ole ostettu ulkopuolelta. Suorituksissa käytettyjä välineitä on otettu omista varastoista tai lainattu yhteistyökumppaneilta. Johtajat ovat kärsineet tempaukset omissa nahoissaan hiertymien, rakkojen, mustien kynsien ja väsymyksen muodossa.
Kuntajohtajien marssin kohderyhmänä oli alueen koko väestö ja sen aktivointi yhteistyön tekemiseen yli kuntarajojen. Marssin aikana satoja kuntalaisia tuli kannustamaan ja keskustelemaan alueen kehittämisestä. Markkinointitempaus tavoitti kuntalaisia kaikista ikäryhmistä. Matkan aikana saatuja ja ideoituja kehittämisehdotuksia on viety eteenpäin. Aluemarkkinoinnin yhteistyötä jatketaan, ja muun muassa marssia seurannut Jääkaruselli ja Kuntajohtajien hiihto on toteutettu kevättalvella 2021. Talkoisiin osallistui iso joukko kuntalaisia kaikkien kolmen kunnan alueilta.
Toimintamallia juurrutetaan yhteisöön ja ympäröiviin toimijoihin osana uutta yhteistä toimintatapaa. Toimintamallilla on jo nyt toteutettu kaksi tempausta ja lisää on luvassa. Jatkossa yhteistyön kehittämiseen ja alueen tunnettuuden edistämiseen pyritään hyödyntämään soveltuvin osin myös kehittämisrahoitusta.
Alajärvi, Lappajärvi ja Vimpeli ovat saaneet näkyvyyttä paikallismedioista aina kansalliselle ja kansainväliselle tasolle asti.
Erityisesti kuntajohtajien marssin jatkotoimenpiteenä toteutettu Jääkaruselli ja kuntajohtajien hiinto on huomioitu laajasti kansainvälisissäkin medioissa.
Tärkeintä on ollut kuitenkin alueellisen yhteistyön lisääntymisen ja yhteisöllisen hengen nouseminen.