Kuntouttava kotiarviointi Päijät-Hämeessä
Kuntouttavaa kotiarviointia on pilotoitu Päijät-Hämeessä Tehostettu tilapäinen kotihoito-nimellä (tetiko-jakso). Asiakkaat ohjautuvat jaksolle pääsääntöisesti palvelutarpeen arvioinnissa tehtävän RAI-osittaisarvioinnin perusteella.
Vuonna 2030 on Päijät-Hämeessä ennustettu olevan 75-vuotiaita 17,7 % asukkaista ja tämä on koko maahan verrattuna kuudenneksi korkein luku, koko maan ennusteen ollessa 14,3 %. Ikääntyneille annettavien palveluiden kohdentaminen oikein ja oikea-aikaisesti tukee Päijät-Hämeen tavoitetta tukea iäkkäitä elämään terveinä sekä mahdollisimman omatoimista ja itsenäistä elämää mahdollisimman pitkään ja turvallisesti omassa kodissa.
Tehostetun tilapäisen kotihoidon keskeisintä kohderyhmää ovat sellaiset ikääntyneet, joiden riskinä on ajautua raskaampien säännöllisten palveluiden piiriin. Tähän asiakassegmenttiin annettavalla varhaisella tuella saadaan vähennettyä säännöllisten kotiin annettavien palveluiden määrää ja tuetaan ikääntyneiden itsenäistä elämää ja minäpystyvyyttä.
Päijät-Hämeessä on hyvin toimivat kotikuntoutus ja kotiutusyksikkö sekä ikääntyneiden asiakasohjaus. Yksiköiden keskinäistä yhteistyötä tehostamalla pyrittiin löytämään asiakkaat, jotka hyötyvät toimintamallista sekä kohdentamaan palvelut tehokkaasti ja joustavasti asiakkaan palvelutarpeiden mukaisesti. Asiakkaalla voi olla samanaikaisesti tukea kotiutusyksiköstä ja kotikuntoutuksesta, jolloin yksiköiden välisen yhteistyön merkitys korostuu.
Pilottin soveltuvia asiakkaita pohdittiin yksiköiden henkilöstön kanssa ja saatiin luotua alustava käsitys soveltuvista asiakkaista. Pilottiin otettiin mukaan myös muunlaisia asiakkaita, jotta saatiin parempi käsitys toimintamallin soveltuvuudesta asiakkaille. Kohderyhmän (soveltuvien asiakkaiden) pääpaino pilotoinnin alussa oli RAI-palvelutarveluokka MAPLe5 1–3 ja asiakkaalla tuli olla kuntoutumisen voimavaroja, joiden avulla on mahdollisuus saavuttaa itsenäinen arki joko täysin itsenäisesti, läheisten, tukipalveluiden tai itse hankittavien palveluiden tai teknologian tuella.
Asiakkaille oli tarkoitus tehdä kotiin lähetettävä kysely, jossa tiedusteltaisiin palvelun onnistumista ja mitä siinä olisi kehitettävää. Tätä ei ole tehty, koska osalla asiakkaista jaksot olivat kesken pilotin päättyessä.