Kuntoutumista tukeva digituettu kotiutuminen
Kotiutusyksiköiden asiakkaiden kuntoutumisen jatkumisen tukeminen sekä kotiutumiseen lisätukea teknologiaa hyödyntäen.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää sosiaali-ja terveyshuollon sekä pelastustoimen palvelut Kymenlaaksossa. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.
Kotiutusyksikkötoiminta ja kuntoutus
Lyhytaikainen laitoshoito toteutetaan kahdessa kotiutusyksikössä Lauttarannassa (Kouvola) ja Karhuvuorikodissa (Kotka), jotka ovat yli 65-vuotiaille tarkoitettuja kotona asumisen tukemiseen ja toimintakyvyn eri osa-alueiden vahvistamiseen, apuvälineiden ja jatkohoidon tarpeen kartoitukseen keskittyviä yksiköitä. Asiakkaan arviointi toteutetaan moniammatillisena yhteistyönä. Hoitojakson pituudesta sovitaan asiakaskohtaisen palvelutarpeen mukaisesti.
Kotiutusyksiköissä totutetaan toiminta- ja liikkumiskyvyn sekä apuvälinetarpeen arviointia ja liikkumisen kohentamiseen liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Fysioterapiaa toteutetaan yksilö- sekä ryhmäkuntoutuksena. Kotiutusyksikössä asiakkaan kuntoutus suunnitellaan ja toteutetaan moniammatillisesti.
Tarvittaessa asiakkaalle järjestetään apuvälineet ja jatkokuntoutus sekä tehdään ennakoiva kotikäynti turvallisen kotiutumisen mahdollistamiseksi.
Etäkuntoutus
Kotikuntoutusta voidaan toteuttaa myös etäkuntoutuksena arviokäynnin jälkeen, joko reaaliaikaisena kontaktina tai ajasta riippumattomin menetelmin.
Kotihoito
Mikäli asiakas on kotiutumassa sairaalasta tai vastaavasta terveydenhuollon yksiköstä ja lähettävä taho arvioi tämän olevan kotihoidon tarpeessa, on lähettävä taho yhteydessä kotihoitoon sisäisesti. Kotihoidolla tarkoitetaan omassa kodissa annettavaa kotisairaanhoitoa, kotipalvelua tai niiden yhdistelmää.
Kotihoidon tarkoituksena on tukea kotona asumista, antaa turvallista hoitoa ja huolenpitoa ja edistää asiakkaiden toimintakykyä ja omatoimisuutta. Kotihoitoa voi saada henkilö, joka tarvitsee apua selviytyäkseen kotioloissa oman toimintakykynsä heikennettyä joko pysyvästi tai tilapäisesti.
Kotihoidon palveluiden myöntäminen perustuu asiakkaan palvelutarpeeseen. Asiakkaalle laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa määritellään asiakkaan avun tarve ja tarvittavat palvelut. Osa kotihoidon palveluista voidaan tuottaa erilaisten teknologisten välineiden avulla, kuten etähoito-tabletin tai lääkkeenantoautomatilla.
Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut ikääntyneille -hankkeen kehittämistyöllä edistetään iäkkäiden kotona asumista tukevien palvelujen kokonaisuutta ja toimijoiden välistä yhteistyötä, jotta iäkkäät voivat asua turvallisesti omissa kodeissaan mahdollisimman pitkään. Hyvinvointialueella ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan seuraavien kymmenien vuosien aikana, samanaikaisesti alueella työikäisten määrän kutistuessa. Tavoitteena on luoda turvallinen ja toimintakykyinen arki ikääntyneelle vahvistamalla asiakaslähtöisiä ja oikea-aikaisia palveluja, joita tuetaan riittävällä ja osaavalla henkilöstöllä sekä palvelujen laadun varmistamisella.
Hankkeen tavoite on muotoilla palveluita asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja varmistaa asiakkaan sujuva liikkuminen palveluiden välillä, hyödyntäen palveluiden väliset yhdyspinnat. Tärkeää on sujuvoittaa asiakkaan palvelupolkua sairaalahoidosta kotiin riittävällä tuella; kotihoito, kuntoutus, digiratkaisut yms. Tämän lisäksi vahvistetaan kotona asumista tukevaa teknologiaa toimintamalleineen. Digitaalisten ratkaisujen laajentamisen tavoitteena on vapauttaa henkilöstön työaikaa sekä tukea asiakkaan itsenäistä toimintakykyä ja lisätä kotona asumisen turvallisuutta.
Toimintamallia kehitetty Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut ikääntyneille -hankkeen projektikoordinaattorin Tulevaisuuden sosiaali-ja terveyskeskushankkeen etäkuntoutuksen kehittäjän yhteistyöllä alkumateriaalien (työpajat, kyselyt).
Pilotin aikana mallia ja toimintaohjeita muokattiin ja tehtiin lisää henkilöstön palautteen pohjalta.
Mahdolliset hyödyt:
- Lisää sekä ammattilaisten, että asiakkaan ja omaisten teknologiamyönteisyyttä. Asiakas pääsee jo jaksolla ollessaan ammattilaisen kanssa tutustumaan tablet-laitteeseen.
-
Tuo asiakkaalle enemmän tukea ja laatua kotiutumiseen
-
Asiakkaan olemassa olevaa toimintakykyä voidaan hyödyntää ja tukea monipuolisesti teknologiaa hyödyntäen
-
Mahdollisuus lyhentää osastojaksoa – kotiutus tapahtuu nopeammin
-
Asiakkaan kuntoutuminen tapahtuu kotiympäristössä tuettuna ja seurattuna
-
Hyödyntää kotihoidossa ja kotikuntoutuksessa vapaana olevaa laitteistoa täysimääräisesti ja moniammatillisesti
-
Keventää kentän fyysisten käyntien työkuormaa, mutta asiakas saa silti selkeästi enemmän tukea kotiutumisen yhteyteen
-
Mahdollistaa omaisten osallistumisen teknologian avulla ja luo turvallisuutta asiakkaalle ja omaiselle
-
Ennaltaehkäisee päivystyskierteeseen johtavaa ”pyöröovi”-ilmiötä
-
Tarjoaa asiakkaalle vaihtoehdon sille, että sote-ammattilainen tulisi hänen kotiinsa paikan päälle (yksityisyys)
-
Mitä paremmin pystymme hoitamaan ja ennaltaehkäisemään asiakkaiden sairauden pahenemisvaiheita, toimintakyvyn laskuja ja muita akuuttitilanteita yhdessä iäkkään kotiympäristössä, sitä vähemmän tarvitaan päivystystä tai osastohoitoa
Mittareina asiakkaille tehtävä SSPB, joka tehdään kotiutusyksikössä ennen kotiutumisesta ja asiakkaan kotona jakson päätyttyä.
Asiakkaille tehdään jakson päätyttyä haastattelukysely lopputestin tekemisen yhteydessä.
Ammattilaisille taulukko, johon merkitään matkan varrella huomioita. Ammattilaisille pidettävät alku -ja lopputyöpajat.
Lisäksi henkilöstölle oma kysely.
Kotiutusyksiköissä asiakkaiden harjoittelua varten tablet-laitteet, joilla yhteydenottoa asiakkaan ja kuntoutuksen ammattilaisen välillä voidaan harjoitella laitosolosuhteissa. Asiakkaille voidaan osana kuntoutussuunnitelmaa kirjata laitteen harjoittelua tavoitteellisesti.
Mallissa hyödynnetään arki lähemmäs-hankkeen kehittämispilotin materiaaleja –etenkin etäkuntoutus osastolta kotiin-pilotin materiaaleja. Linkki koko käytettyyn materiaaliin alla.
-
Vuonna 2022 Ikääntyneen kotiutumisen nykytilaa kartoitettu Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut hankkeessa useammassa työpajassa (22.9. ja 13.10. työpajat)
-
Etenkin asiakkaan osallisuuden lisäämiseksi teknologian hyödyntämistä ja etäyhteyksiä toivottu käytettävän nykyistä enemmän (13.10. avoin työpaja, useampi vastaus)
-
Kotiutumisen entistä parempi ennakointi ja kotiutumisen tukeminen noussut vahvasti molemmista työpajoista.
-
Teknologian hyödyntämistä kotiutumisen tukena kartoitettu lisäksi työpajoissa 12.5. ja 3.11.
-
Teknologiaa toivottiin otettavaksi käyttöön kotiutuessa ja hyödynnettävän kotiutuvalle mahdollisimman monipuolisesti ja moniammatillisesti (3.11. työpajan yhteenvetona)
-
Teknologian hyödyntäminen ikääntyneen kotiutumisen tukena moniammatillisesti, kuntoutus ja kotiutusyksikön henkilöstö mukaan sitoen herättänyt positiivista keskustelua (12.5. työpaja), mutta myös koulutustarpeita ja toimintamallin rakentamista yhteistyössä tarvitaan.
-
Kotiutumisen osalta alueella toteutettiin kuntalaiskysely prototyypeille. Prototyypit ovat vapaaehtoisten kymenlaaksolaisten joukko, joka toimii asiakkaiden ja asukkaiden äänitorvena palveluiden kehittämisessä. Kyselyn vastauksista nousee tarve kotiutumisen ennakoinnille, tiedonkulun sujuvuudelle ja selkeydelle.