Ammattilaisprototyyppi-toiminnan tavoitteena oli viedä viestiä kehittämisestä ja uudistuksista eteenpäin työyhteisössä ja tuoda kentän viestiä kehittämisen toimijoille, sekä saada mukaan laajempi joukko sote-ammattilaisia.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tavoitteena oli saada kentältä ja yksiköistä arvokasta tietoa ja kehittämisehdotuksia, joiden avulla voidaan konkreettisesti parantaa ja tehostaa jokapäiväistä työtämme. Lisäksi tätä kautta saatiin myös vietyä tietoa meneillään olevasta kehittämistyöstä laajemmin kentälle.

Ideana ja esikuvana toiminnalle oli Kymsoten jo muutama vuosi aiemmin startannut Prototyyppi-toiminta. Prototyypit ovat aktiivisia kymenlaaksolaisia, jotka ovat tulleet mukaan Prototyyppien online-yhteisöön kehittämään sosiaali- ja terveyspalveluja. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena oli saada kentältä ja yksiköistä arvokasta tietoa ja kehittämisehdotuksia, joiden avulla voidaan konkreettisesti parantaa ja tehostaa jokapäiväistä työtämme. Lisäksi tätä kautta saatiin myös vietyä tietoa meneillään olevasta kehittämistyöstä ja hankkeista laajemmin kentän toimijoille.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kymsoten intranetissä avoinna olleeseen hakuun ilmoittautui yli 30 kehittämisestä innostunutta protoammattilaista.  Mukana oli kattavasti sote-ammattilaisia eri puolilta Kymsoten organisaatiota, sekä sosiaali- että terveydenhuollon puolelta.

Tavoiteltu muutos

Ammattilaisprototyyppi-toiminnan tavoitteena oli viedä viestiä kehittämisestä ja uudistuksista eteenpäin työyhteisössä ja tuoda kentän viestiä kehittämisen toimijoille, sekä osallistaa mukaan laajempi joukko sote-ammattilaisia.

Haasteeksi muodostui hieman ammattilaisten pääsy kokoukseen. Osallistuminen oli vaihtelevaa, ja osanottajamäärä Teams-kokouksissa vaihteli yli 30 alle 10:een. Osittain tästä syystä, osittain myös vetäjäresurssien puutteen vuoksi Ammattilaisprototyyppi-toiminnasta pilotin jälkeen päätettiin luopua. Toimintaa jatketaan hieman eri tavalla, kaikille avoimien BR (BigRoom) -tilaisuuksien muodossa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Sote-ammattilaiset.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tapaamisissa esiteltiin ja pohdittiin yhdessä esimerkiksi digitaalisia palvelupolkuja ja muita digipalveluita, ikääntyneiden palveluita, moniammatillista yhteistyötä, viestintää jne. Protoammattilaiset osallistuivat kehittämistoimintaan liittyviin palavereihin noin kerran kuukaudessa. Protoammattilaisten työ oli pilottikokeilu syyskuusta 2021 toukokuuhun 2022. Kokoukset pidettiin Teamsin välityksellä.