Lähiklubi kehitettiin ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitämiseksi, koska heidän toimijuuttaan ja osallisuuttaan haluttiin lisätä: oman hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, yksinäisyys ja toimettomuus ovat riskitekijöitä hyvinvoinnille.
Hyvinvointialueiden tultua ikääntyneiden kuntouttavalle päivätoiminalle tuli tiukat asiakaskriteerit. Aiemmin toiminta oli matalan kynnyksen ennaltaehkäisevää toimintaa. Näin ollen oli nopealla aikataululla luotava uusia toimintamalleja päivätoiminnan piiristä pudonneille yli 100 asiakkaalle, huomioiden myös kaupungin talous.
Sosiaalista painetta loivat luonnollisesti Mänttä-Vilppulan asukkaat, joille palvelu oli tärkeää.
Lähiklubi kehitettiin ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitämiseksi, koska heidän toimijuuttaan ja osallisuuttaan haluttiin lisätä. Asiakkaita motivoidaan oman hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämiseen, koska yksinäisyys ja toimettomuus ovat riskitekijöitä hyvinvoinnille. Samoin tavoitteena oli, että lähihoitajaopiskelijat suorittavat 15 osp ja näytön (Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä). Tavoitteena oli myös lisätä osallisuutta ja sukupolvien kohtaamista. Ikärajaksi asetettiin +68 -vuotiaat.
Kaupungin uusi rooli ennaltaehkäisevässä toiminnassa hakee muotoaan hyvinvointialueiden tultua.
Toimijoina Mänttä-Vilppulan kaupunki, Sasky koulutuskuntayhtymän Mäntän seudun koulutuskeskuksen opettajat sekä opiskelijat. Kaupunki markkinoi sekä pitää yllä asiakaspaikkojen määrää sekä asiakkaiden vaihtumisen, kaupunki hoiti ilmoittautumisen. Yhdessä opettajien ja opiskelijoiden kanssa luotiin tavoitteet toiminalle. Opiskelijat suunnittelivat toiminnan sisällön opettajien ohjauksessa. Yhteisissä aloituspalavereissa sisältöä muokattiin ja suunniteltiin.
Toiminnan jatko suunnitellaan arvioinnin jälkeen. Tämänlaiset yhteisprojektit ovat enenevässä määrin tulevaisuuden toimintatapoja.
Asiakkaat täyttivät toiminnan alkaessa vapaaehtoisen kyselylomakkeen omista odotuksista toiminnalle sekä arviota omasta tilanteesta. Toiminnan loppupuolella tehdään uusi kysely mahdollisista muutoksista asiakkaan tilanteessa sekä arviointi toiminnan sisällöistä.
Kohderyhmäksi valittiin +68 -vuotiaat kokeiluun. Asiakkaat saivat osallistua tiedotustilaisuuteen ja siellä käytettiin runsaasti puheenvuoroja. Toiminnan alussa asiakkaat osallistettiin toiminnan sisällön suunnitteluun: minkälaista ohjelmaa toivoivat itse.
Mukaan toimintaan haettiin sellaisia ihmisiä, jotka olivat valmiita sitoutumaan kokeiluun kyseessä olevaksi ajaksi.