Lapin hyvinvointialueen kotihoidon tukitoiminto
Kotihoidon tukitoiminnon toimintamalli tarjoaa mahdollisuuden organisoida kotihoidon työtä uudella tavalla ja siten vähentää henkilöstön psykososiaalista kuormitusta.
Lapin hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023 yhdistäen 21 eri kunnan ja kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat. Hyvinvointialueella on 175 795 asukasta (2022), joista yli 65-vuotiaita oli 44747. Ikääntyneiden määrä Lapissa on kasvamassa, joka sekä asettaa omat haasteensa palvelujärjestelmälle että ohjaa kehittämistyön painotuksia.
Lapin hyvinvointialue toiminta-alueena on maantieteellisesti laaja ja välimatkat ovat pitkiä. Hyvinvointialue on jakautunut hallinnollisesti neljään eri palvelualueeseen. Lapin hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiset linjaukset ovat osaltaan ohjanneet toimintamallin rakentumista.
"Henkilöstön saatavuus ja työn murros näkyvät myös Lapissa. Muutokset näkyvät niin toiminnassa kuin arvojen ja ajatustapojen muutoksina. Työn tekemisen rakenteet ja tavat muuttuvat (organisaatiot ja työelämä, robotiikka ja digitalisaatio). Osaavasta työvoimasta on pulaa ja osaamisen kehittämiseen sekä johtamiseen panostetaan. Niukkenevat resurssit lisäävät tarvetta tuottavuuden kehittämiseen. Väestön ja palvelutarpeiden muutokset liittyvät ennen kaikkea Lapin ikääntyvään väestöön, syntyvyyden laskuun ja väestömäärän ennakoituun vähenemiseen. Tämä lisää tarvetta tulevaisuuden ennakointiin sekä henkilöstövoimavarojen hallintaan. Henkilökuntaa tulee kouluttaa ja palvelutarpeiden kokonaisuutta hallita." (Lapin hyvinvointialueen strategia 2023.)
Useat eri lait ja säädökset ohjaavat ikääntyneiden palveluja ja ne on huomioitu toimintamallin kehittämisessä. Keskeisimpinä huomioitavina lakeina ovat sosiaalihuoltolaki ja laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä sekä laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Toimintamalliin on haettu vaikutteita sekä sote-toimialalta että muilta toimialoilta. Kotihoidon tukitoiminnon toimintamallin kehittämisessä on huomioitu erityisesti sosiaalihuoltolain kirjaus työntekijän työajan käyttämisestä mahdollisimman paljon asiakastyöhön sekä työturvallisuuslaissa asetetut velvoitteet. Toimintamalli pohjautuu myös hankkeen aikana kerättyyn tietoon sekä kokemustietoon.
Kehittämistä on ohjannut vahvasti hyvinvointialueen strategian ja sote-uudistuksen tavoite yhdenvertaisista palveluista ja niiden varmistamisesta. Toimintamalli on hyödynnettävissä koko hyvinvointialueella, sillä sen kehittämisessä on huomioitu kotihoidon organisoituminen.
Lapin hyvinvointialueen kotihoidon organisoituminen on yhtenevä. Tämä mahdollistaa sen, että toimintamallissa voidaan kuvata koko hyvinvointialueen ja palvelualueiden näkökulmasta vaiheet, jotka toteuttamalla tukitoimintoa voidaan hyödyntää.
Toimintamalli on kehitetty kotona asumista tukevien palvelujen johtajille ja lähijohtajille sekä myös työntekijöille työn uudelleenorganisoinnin tueksi.
Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty havainnointia, kyselyä, haastatteluita ja työpajoja sekä kokeilevaa kehittämistä (tukitoiminto-pilotti). Kokeilevan kehittämisen kautta on saatu tietoa toimintamallin vaiheiden sisällöistä ja käyttöönoton kriittisistä pisteistä. Kokeilu (pilotti) on myös yksi vaihe käyttöönottoprosessia. Toimintamallin kehittämiseen osallistettiin kotihoidon yksikön ammattilaisia siitä yksiköstä, jossa tiimityöntekijän tehtävää aloitetaan pilotoimaan.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kotihoidon henkilöstölle tehdyn kyselyn kautta ja henkilöstön kanssa käytyjen yksilö- ja ryhmäkeskustelujen avulla. Kokeilun (pilotin) toteutuksessa kotihoidon työntekijät osallistettiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ottamalla heidät mukaan tukitoiminnon määrittelytyöhön.