Lapsen hyvä tilanne-neuvonpito vaativiin erotilanteisiin
Toimintamallin avulla vanhemmat voivat löytää ratkaisuja ja tehdä sopimuksia lapseen liittyvissä asioissa. Työskentely mahdollistaa lapsen elämäntilanteen ja arjen rauhoittumisen ja vähentää perheen kanssa työskentelevien työntekijöiden kuormitusta.
Yhteiskunnallinen murros ja muuttuva toimintaympäristö vaatii ammattilaisia kehittämään omaa osaamistaan. Tulevaisuudessa osaaminen vaatii ylisektorirajojen kehittyvää, yhteistä osaamista, jossa luodaan yhteistä ymmärrystä muuttuvista osaamistarpeista. Tällä mahdollistetaan myös resurssien riittävyys asiakkaiden ja työelämän tarpeisiin. Osaamisen käsite on moninainen ja sisältää useita erilaisia merkityksiä. Mitä tarkoitamme osaamisella, vaihtelee yksilöllisesti. Monimutkaistuvassa maailmassa korostuu yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen merkitys. Ilmiöiden ja ongelmien ymmärtäminen ja ratkaisu edellyttävät monenlaista osaamista ja tietoa. Harvoilla ihmisillä tai organisaatioilla on itsellään tällaista osaamispääomaa. Kun asioita yritetään ymmärtää ja ratkaista yhdessä, korostuu vuorovaikutuksen rooli yhteisen tilannekuvan rakentamisessa. (Arola ym. 2022).
Osaamisidentiteetin käsitteen kautta kuvataan yksilön osaamista ja yksilön käsitystä omasta osaamisestaan. Osaamisidentiteetti kattaa ammatillisen osaamisen lisäksi myös muulla elämän osa-alueella saavutettua osaamista. Osaamisidentiteettiin liitetään se, miten ihminen voi hyödyntää omaa osaamistaan erilaisissa ympäristöissä ja miten osaaminen rakentuu niin koulutuksen, työn kuin vapaa-ajan kautta. (Ketamo ym. 2022.) Jotta yksilö kykenee toimimaan osana ekosysteemiä, tulee hänen tiedostaa oma osaamisidentiteetti eli hahmottaa, mistä oma osaaminen syntyy, mitkä ovat yksilön osaamisen vahvuudet ja kehittämiskohteet. Osaamisidentiteetin kannalta on myös tärkeää, että yksilö sanoittaa muille oman osaamisensa ja ymmärtää, miten hän voi sitä hyödyntää. Tulevaisuuden organisaatiossa yksilöillä on vahva osaamisidentiteetti ja jokaisen osaamista halutaan hyödyntää yhteisön hyväksi.(Arola ym. 2022)
Lähteet:
Arola, Milma & Huttula Tapio & Jämsén, Perttu & Kirjavainen, Anna & Mustikainen, Helena & Ranki, Sinimaaria & Santamäki, Iina & Vesa, Anna-Maija & Villanen, Jaana (2022) Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä. Uuden osaamisjärjestelmän kuvaus. Sitran selvityksiä 204.
Ketamo, Harri & Ollila, Johanna & Paaso, Laura (2022) Miten huomata yhä moninaisempaa osaamista? Osaamisen aika. Sitran muistio.
OT-keskuksen tehtävänä on tukea palvelujen kehittämistä sekä niissä toimivien ihmisten osaamisen lisäämistä. OT-keskuksen keskeinen tehtävä on kehittää ja levittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutus- ja palvelumalleja yhdessä tutkimuslaitosten ja korkeakoulujen kanssa. OT-keskus on mukana varmistamassa, että kehittämishankkeiden tuotokset jalkautuvat käytäntöön ja kehittämistyön vaikuttavuutta tutkitaan. Kansallisten osaamis- ja tukikeskusten (OT) kohderyhmänä ovat asiantuntijat, jotka työskentelevät erityisen vaativissa tilanteissa olevien lasten, nuorten ja perheiden tukemiseksi. Asiantuntijoiden kautta hyödynsaajina ovat heidän asiakkaansa. Vaativan erityistason osaaminen tiivistyy hyvinvointialueilla koulutuksen myötä.
Lapsen hyvä tilanne –neuvonpidon avulla vanhemmat voivat yhdessä löytää ratkaisuja ja tehdä yhteisiä sopimuksia lapseen liittyvissä asioissa tilanteeseen nähden ulkopuolisen työntekijän avulla. Työskentely mahdollistaa lapsen elämäntilanteen ja arjen rauhoittumisen, sekä vähentää perheen kanssa työskentelevien työntekijöiden kuormitusta, jolloin työntekijän työssäjaksaminen paranee.
Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä -raportissa vaativat huolto- ja tapaamisriidat koettiin monimutkaisiksi ja epäselviksi. Kaikkia vastanneita ammattilaisia yhdisti neuvottomuus huolto- ja/tai tapaamisriidan edessä ja vastaajat kokivat, että vanhemmat ja lapset eivät tulleet autetuiksi ja kiistely lapsista jatkui. Koettiin myös, ettei toimijoilla ollut osaamista riittävästi aikuisten ongelmista, kuten psykiatrisista sairauksista ja psykopatologiasta. Kyseessä on usein juridisoituneet prosessit, joita pyritään ratkomaan monitoimijaisesti, eikä siltikään päästä lapsen kannalta hyvään lopputulokseen. Raportissa todettiin, että vaativat ero- ja huoltoriidat tarvitsevat tuekseen viranomaisten yhteistyötä (Yliruka ym. 2018.)
OT-keskuksen tarkoituksena on kehittää monialaisia ja integratiivisia palveluita lapsille ja nuorille perheineen sekä tukea ammattilaisia verkostomaisella toimintatavalla vastaten vaativimman tason asiakastarpeisiin ja palveluvajeisiin (OT 2021). Länsirannikon OT-keskushankkeen tehtävänä on ammattilaisten osaamisen vahvistaminen. OT-työssä on tunnistettu alueellisia eroja vaativan erotyön tuessa Länsi-Suomen yhteistyöalueella. Varsinais-Suomen alueella työntekijöiden tukena on Barnahus -työ sekä Turun ensi- ja turvakotiyhdistyksen konsultaatioryhmä. Pohjanmaalla ja Satakunnasta tällainen rakenne puuttuu. Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti OT-keskustyön kautta tarjottiin Pohjanmaan ja Satakunnan hyvinvointialueille osaamisen täydentämistä vaativiin erotilanteisiin ja huoltoriitoihin liittyen kouluttamalla alueiden asiantuntijoita Lapsen hyvä tilanne –neuvonpitoon. Tällä koulutuskokonaisuudella Länsirannikon OT-keskustoimijat pyrkivät tarjoamaan vastauksia puuttuviin palvelutarpeisiin.
Kohderyhmänä ovat sote-alan ammattilaiset, jotka työssään kohtaavat haastavia ero- ja huoltoriitoja. Koulutuksen kohderyhmää ovat erityisesti lapsen ja perheiden palveluissa olevat esihenkilöt ja työntekijät, jotka kohtaavat eroperheitä. He voivat olla esimerkiksi perheterapeutteja, Follo-sovittelijoita, perheasioiden sovittelijoita, psykologeja, psykiatrian edustajia tai muita perheen kanssa työskenteleviä tahoja.
Lähteet:
OT (2021) Osaamis- ja tukikeskuksen hankeraportti
Yliruka, L., Vartio, R., Pasanen, K. & Petrelius, P. (2018) Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä. Valtakunnallisen kyselyn tuloksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.