Lapsen hyvinvointi ja osallisuus vanhempien erossa
Toimintamallin tarkoituksena on auttaa aikuisia huomaamaan ja kohtaamaan lapsi ja nuori erossa. Toimintamallissa tuodaan lapsen näkökulma esille ja muistutetaan lapsen oikeuksista, osallisuudesta, ja tukemisesta sekä tuodaan tähän liittyen esille kokemuksellisuutta ja keinoja.
Vuosittain noin 30 000 lasta kohtaa vanhempiensa eron (THL). Erotilastot ovat pysyneet suhteellisen samana jo pidempään. Lapsen oikeuksien sopimus ja Lapsen huoltolaki tuovat tarkasteluun lapsen oikeudet vanhempien erotessa. Lapsen kohtaaminen ja huomioiminen erossa vanhempien, läheisten ja ammattilaisten toimesta vahvistavat lapsen hyvinvointia ja osallisuutta sekä lapsen oikeuksien toteutumista. Lapsi saa mahdollisuuden kertoa omista ajatuksistaan ja tunteistaan sekä tarvittavan tuen elämän muutostilanteessa. Lapsi tulee osalliseksi itseään koskeviin asioihin. Tutkimusten mukaan lapsen tukemisella erotilanteissa on suotuisa vaikutus lapsen mielenterveyteen, tunne-elämään ja ihmissuhteisiin. Koko perheen tukeminen puolestaan vähentää ero- ja huoltajuusriitoja.
Lapset ja nuoret tulevat huomatuksi ja kohdatuksi aikuisten taholta aina vanhempien erotilanteissa. Ero on lapsen ja koko perheen elämää koskettava muutostilanne, mikä vaatii yksilöllistä kohtaamista ja tilanteen tarkastelua.
Lapsen oikeudet ja osallisuus erossa toteutuvat. Lapsi ja lapsen näkökulma tulevat huomioiduksi ja lapsella on mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan, tunteistaan ja mielipiteistään.
Palveluissa ja toiminnoissa kohdataan ja tarjotaan tarvittavaa tukea lapselle ja koko perheelle aina kun ero on tapahtunut.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat vanhempiensa eron kohdanneet lapset ja nuoret. Kuka huomaa mut?-hankkeen kehittäjänuori on ollut mukana kehittämässä toimintamallia. Kehittäjävanhemmat ovat tarkastelleet toimintamallia omasta vanhemmuuden ja lapsen tukemisen näkökulmasta. Ammattilaiset puolestaan omasta roolistaan käsin, sitoutumisen ja käytännön näkökulmasta.
Toimintamallin kehittämisessä on järjestetty nuorelle omat työpajat, joissa toimintamallia on tarkasteltu. Kehittäjänuori on kirjoittanut kirjeen omasta näkökulmastaan, mikä on ollut tarkastelussa ammattilaisten ja kehittäjävanhempien työpajoissa. Lapsilähtöistä tietoa on myös kerätty lasten erovertaisryhmistä, Nuorten erotyöpajasta, koululuokkien ja päiväkotiryhmien työpajoista sekä varhaiskasvatusikäisten perhekäsityksiä tutkivasta opinnäytetyöstä https://ensijaturvakotienliitto.fi/violary/wpcontent/uploads/sites/31/2021/08/Opinnaytetyo_Hartikainen_Kaipainen.pdf.