Lasten ja nuorten mielenterveydentuen porrastus, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Lasten ja nuorten mielenterveydentuen porrastuksella selkeytetään hoidon ja tuen polkua lasten ja nuorten palveluissa. Työskentelyssä mukana olevat eri alojen ammattilaiset tukevat yksilöllisten tarpeiden mukaan lapsia, nuoria ja perheitä.
Lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden kehittämiseen ja toteuttamiseen vaikuttavat monet yhteiskunnalliset ja rakenteelliset tekijät. Poliittisella tasolla esimerkiksi terapiatakuu-lainsäädäntö ohjaa palvelujen saavutettavuutta ja saatavuutta erityisesti matalalla kynnyksellä. Opiskeluhuoltolaki korostaa monialaista yhteistyötä kouluissa ja oppilaitoksissa, mikä vahvistaa tuen porrastuksen perustaa.
Yhteiskunnallisesti kasvava huoli lasten ja nuorten mielenterveydestä sekä lisääntyvät oireilut heijastuvat palveluiden kysynnän kasvuun. Samalla korostuvat myös perheiden ja yhteisöjen voimavarojen tukemisen tarve. Taloudelliset resurssit, henkilöstön saatavuus ja koulutustaso vaikuttavat suoraan siihen, kuinka hyvin porrastettu tukimalli voidaan toteuttaa eri alueilla.
Kulttuuriset moninaisuudet ja ympäristötekijät, kuten digipalveluiden hyödyntäminen sekä alueelliset erot palvelurakenteissa, luovat lisäulottuvuuksia kehittämiselle. Tuki ja hoito tulee järjestää yhdenvertaisesti, mutta samalla riittävän joustavasti alueelliset tarpeet huomioiden.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä. Kyseessä on hyvin heterogeeninen ryhmä, jonka tuen tarpeet vaihtelevat ennaltaehkäisevästä tuesta vaativaan kuntoutukseen. Porrastus mahdollistaa tuen järjestämisen yksilöllisesti oirekuvan ja tilanteen mukaan.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty monialaisessa yhteistyössä neuvoloiden, varhaiskasvatuksen, koulujen, opiskeluhuollon, sosiaalipalveluiden ja terveydenhuollon välillä. Asiakasta osallistetaan aktiivisesti muun muassa:
- yhteisöllisen opiskeluhuollon keinoin
- perhekohtaisilla tiimeillä
- omahoito-ohjelmien hyödyntämisellä
- vanhempien ja perheiden mukanaololla suunnittelussa ja arvioinnissa
Palveluohjaus perustuu tuen tarpeen arviointiin, joka tehdään moniammatillisesti lapsen ja nuoren etu keskiössä.