Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja palveluketjut Keski-Suomen hyvinvointialueella
Keski-Suomen hyvinvointialueella on tarkoitus kuvata yhteiset hoito- ja palveluketjut.
1) Lasten mielenterveystyön hoito- ja palveluketju
2) Nuorten mielenterveystyön hoito- ja palveluketju
3) Alaikäisten päihdetyön hoito- ja palveluketju
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja palveluketjutyötä on tehty TulSote-ohjelmassa syksystä 2022 lähtien. Hyvinvointialueen käynnistymisen myötä on tullut tarve luoda yhteisiä käytänteitä ja toimintamalleja mielenterveys- ja päihdetyön saralla.
Tavoitteena oli luoda ja kuvata mahdollisimman yhtenäiset käytänteet perheiden/asiakkaiden neuvontaa ja ohjausta, diagnostiikkaa ja hoitoa koskien sosiaali- ja terveyspalveluissa. Asiakkaiden näkökulmasta tavoitteena oli selkeyttää työnjakoa eri tahoilla työskentelevien ammattilaisten välillä sekä toisaalta koko palveluprosessin ajalta eri ammattilaisten kesken.
Keväällä 2023 koottiin sisältötyöryhmiä laajasti koko Keski-Suomen hyvinvointialueelta monialaisesti. Mukana oli sekä sosiaali- että terveyspuolen ammattilaisia ympäri maakuntaa, mutta myös sivistyksen toimijoita. Työskentelyssä oli mukana yli sata ammattilaista. Kontaktoitiin myös järjestötoimijoita, sekä kokemusasiantuntijoita. Syksyllä 2023 mukaan työskentelyyn liitettiin erityistaso ja erikoissairaanhoito tiiviimmin.
Tavoitteena on:
-
hoidon ja palveluiden yhdenmukaistaminen, yhtenäinen ohjeistus ja yhtenevät toimintaperiaatteet
-
pirstaleisen palvelujärjestelmän selkiyttäminen, toimijoiden työnjaon ja yhteistyön määrittäminen
→ Lapsille, nuorille ja perheille:
-
yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut
-
oikea-aikaista ja tarpeenmukaista tukea ja hoitoa
Pyrkimyksenä on ollut osallistaa työskentelyyn aktiivisesti sekä ammattilaisia että asiakkaita/perheitä itseään.
Hoito- ja palveluketjuissa kulkee rinnakkain sekä asiakkaan että ammattilaisten näkymät. Molemmat puolet ketjuista ovat julkisesti näkyvissä, jolla on tarkoitus lisätä työskentelyn läpinäkyvyyttä asiakkaisen suuntaan. Sisältötyöryhmät ovat olleet laajat ja monialaiset. Järjestöjen ja kokemusasiantuntijoiden avulla on pyritty saamaan myös asiakkaiden ääni kuuluviin.