Lasten ja nuorten psykososiaalisten interventioiden seurantaraportti, Terveydenhuollon palvelut (RRP, P4, I1)

Raportti, joka kokoaa terveyspalveluissa toteutetut ja kirjatut lasten ja nuorten psykososiaalisten interventioiden tiedot yhteen. 

Toimintaympäristö

Lasten ja nuorten psykososiaalista tukea ja hoitoa tarjotaan laajasti hyvinvointialueen eri toimialojen palveluissa. Keskeisiä toimijoita on lastenneuvolapalvelut, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut, kasvatus- ja perheneuvolapalvelut, perhetyö,  kehityksellisten palveluiden vastaanotto, Nuorten Matala sekä lastenpsykiatrinen ja nuorisopsykiatrinen erikoissairaanhoito.  Kuntoutusta ja hoitoa järjestetään tarvittaessa myös ostopalveluna ja Kelan järjestämänä kuntoutuksena.

Tuen ja hoidon pohjaksi on alueelle luotu psykososiaalisen tuen ja hoidon porrasteinen malli, jonka toteutumisen seurantaan tarvitaan tietoa menetelmien toteutumisesta ja vaikutuksista. Terveydenhuollon osalta potilastietojärjestelmä ja rakenteinen kirjaaminen mahdollistavat automaattisen raportin luomisen yhteistyössä alueen oman tietojohtamisen yksikön kanssa.. Sosiaalihuollon seuranta joudutaan toteuttamaan toisenlaisella ratkaisulla, josta on kerrottu toisessa toimintamallissa (Linkki puuttuu vielä).

Seurantaraportin kehittämistyö on ajankohtainen asia lasten ja nuorten terapiatakuuseen valmistautumisessa ja sen tulevassa seurannassa. Terapiatakuu on tulossa voimaan toukokuussa 2025. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Seurantaa on aiemmin toteutettu erillisellä Excel-taulukkoseurannalla, joka on ollut ajoittain toiminnaltaan epävarma ja toisaalta aiheuttanut ammattilaisille tuplakirjaamisen tarpeen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Seurantaraportti koostaa tietoa lapsille ja nuorille terveyspalveluissa tarjotuista psykososiaalisista interventioista. Raportille nousevia interventioita toteuttavat neuvoloiden, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, lasten ja nuorten perustason sekä erikoissairaanhoidon mielenterveyspalvelut.

Raportin käyttäjinä ovat erityisesti palveluiden esihenkilöt ja johtajat, jotka voivat hyödyntää raportin tietoja yksiköiden johtamisessa ja kehittämisessä. Palveluiden johtoa on osallistettu kehittämistyöhön yhteisen suunnittelun avulla ja he ovat arvioineet raporttia ja esittäneet muutostoiveita  jo kehittämisvaiheessa.

Raportti on jatkossa myös menetelmiä toteuttavien työntekijöiden sekä menetelmiä koordinoivien projektikoordinaattoreiden hyödynnettävissä.

Ratkaisun perusidea

Seurantaraportti koostaa yhteen näkymään, eri välilehdille psykososiaalisten menetelmien kokonaisuuden. 

Raportista on nähtävillä:

  1. Toteutuneet interventiokäynnit (Kuinka monta käyntiä tietyillä toimenpidekoodeilla on kirjattu)
  2. Asiakasmäärät (Kuinka monelle eri asiakkaalle interventioita on tarjottu)
  3. Keskimääräinen kesto (Kuinka monta käyntiä interventiot keskimäärin kestävät)
  4. Toimenpiteiden käyntisyyt (Millä käyntisyyllä interventiokäynti on toteutettu)
  5. Toimenpiteiden diagnoosit (Millä diagnooseilla interventiokäynti on toteutettu)
  6. Mittaripisteiden muutokset (Miten eri interventiot ovat vaikuttaneet oiremittaripisteisiin)
  7. Koettu hyöty (Asiakkaiden kokema hyöty interventioittain)
  8. Odotusaika (Kuinka kauan asiakas on odottanut interventioin alkamista)
  9. Jatkohoito (Mitä SPAT-jatkohoitokoodia on käytetty viimeisimmällä interventiotapaamisella)
  10. Yhteenveto

Välilehtien tuottamaa tietoa on mahdollista suodattaa mm. ajan, toimintayksikön, asiakkaan ikäryhmän&sukupuolen, kotikunnan, toimenpiteen ja käytettyjen mittareiden mukaisesti.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Seurantaraportille nousevan tiedon oikeellisuuden perustana on laadukas kirjaaminen. 

  • Alueella on tehostettu toimenpidekoodien ja mittaritietojen rakenteisen kirjaamisen käyttöä. 
  • Interventioihin on luotu kirjaamisen fraaseja, joihin on syötetty tarvittavat toimenpidekoodit ja mittarit valmiiksi

Raportin julkaisun jälkeen on tärkeää opastaa palveluiden esihenkilöjä ja johtajia raportin käyttöön, jotta he saavat raportista oikeanlaista ja heitä hyödyttävää tietoa haettua.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Seurantaraportin luominen vaatii vahvaa yhteistyötä interventioita/palveluita ymmärtävien ammattilaisten ja tietojohtamisen asiantuntijoiden kanssa. On tärkeää ymmärtää, mitä tietoa hyödyntämällä raportti tuottaa haluttua tietoa.

Kirjaamisen laadun varmistaminen on oleellinen osa raportin käyttöönottoa ja raportti tuo jo kehittämisvaiheessa nähtäväksi kirjaamisen haasteita, joita voidaan ratkoa palveluiden kanssa yhteistyössä.