Lastensuojelun, mielenterveys- ja päihdetyön yhteisasiakkuustoimintamalli Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Mielenterveys- ja riippuvuusongelmista kärsivien lasten ja nuorten sekä heidän perheilleen suunnattujen mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä lastensuojelun yhteisasiakkuus Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. 

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen alueella erityisen vaativissa mielenterveys- ja päihdeasioissa ei ole ollut systemaattista toimintamallia, vaan se on puuttunut. Hyvinvointialueella on paljon mielenterveys- ja päihdesyin asioivia asiakkaita ja lastensuojelulaitoksia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Alaikäisten päihdepalvelut ovat olleet puutteelliset ja tarve näissä erityisen haastavissa tilanteissa yhteistoimintamallin kehittämiselle on välttämätön. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: alaikäisten päihdepalvelut ovat olleet puutteelliset.

Ammattilainen: ammattilaisen rooli suhteessa asiakasprosessiin on sopimatta, asiakasprosessi on epäselvä, ammattilaisten osaamisvajetta on tarve korjata.

Organisaatio: johtamisen haasteet; vastuunjako sopimatta prosessin eri vaiheissa.

Yhteiskunta: nuorten mielenterveys- ja päihdepulmien tilanne on monimutkaistunut, nuorten huumekuolemat lisääntyneet, hoitoon pääsy vaikeutunut.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että lastensuojelun ja psykiatrian yhteisasiakkaana olevat lapset ja heidän läheisensä saavat vahvemmin heidän tarpeeseensa vastaavaa tukea parantamalla jo olemassa olevien palveluiden yhteistoimintaa ja lisätä puuttuvia palveluita.

Tavoittelemme toimintaa, jossa perheen saama tuki eri toimijoilta on yhteensovitettua ja koordinoitua. Tällöin perhe saa yli toimirajojen parhaan mahdollisen osaamisen tuekseen, työ suunnitellaan yhdessä ja sitä tehdään yhdessä joustavin työmuodoin. Perhettä ei siirretä eteenpäin toiseen palveluun, vaan kutsutaan muut mukaan ja jaetaan vastuu.  

Lisäksi tavoitteena on, että saamme näkyville ja huomioimme talousarviossa palvelut, jotka hyvinvointialueella puuttuvat. 

Muutoksen mittaaminen

Yhteisasiakkuussuunnitelmien määrä

Toteutussuunnitelma

1. Ohjausryhmän muodostaminen
2. Yhteisen tavoitteen asettaminen 
3. Tunnistamme keskeiset verkostot ja sidosryhmät, jotka kiinnittyvät tavoitteeseemme ja kutsumme tarvittavat toimijat mukaan projektiryhmään
4. Suunnittelemme systeemisen yhteiskehittämisprosessin projektiryhmälle
5. Projektiryhmä  kokoontuu keväällä kolmesti ja työstää seuraavia asioita:  
a) Mitä vajeita on yhteisten asiakkaidemme palveluissa, tuessa ja työn kohdentumisessa? 
b) Millaisia ratkaisuja voisimme hyödyntää rakentaaksemme vaikuttavan yhteisasiakkuuden?
c) Yhteisasiakkuuden toimintamallin mallinnus
6. Mallinnuksen työstäminen laajemmalla verkostolla sähköisesti
7. Toimeenpanosuunnitelman laatiminen
8. Yhteisasiakkuus-toimintamallinkoulutukset
a) johdolle
b) työntekijöille
8. Kokeilut ja toimeenpano käytännössä suunnitelman mukaisesti. 
9. Jatkuva oppiminen ja kehittäminen sekä seuranta ja arviointi

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Prosessissa on mukana kokemusasiantuntijoita. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimi- ja tulosalueiden sitoutuminen yhteiseen  työhön. Johtamisen sitoutuminen kaikilla eri tasoilla yhteistyöhön. Muutosjohtamisen kyky ja valmius. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sopikaa roolit toimi- ja tulosalueiden kesken ennen kuin lähdette kehittämään yhteistoimintamallia.

Konkreettinen toimeenpanosuunnitelma tulee tehdä yhdessä johdon kanssa ja sitouttaa kaikki tasot työskentelyyn. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lastensuojelun sisällä ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen sisällä oleva kehittäminen on ollut sujuvaa, mutta integroiva yhteistyö otti aikaa poikkihallinnollisen johtamisen puuttumisen vuoksi. Tämä edellyttää hyvinvointialueella edelleen keskustelun jatkumista. Lopputuloksena voidaan todeta:

  • Yhteistoimintamalli on tehty
  • Yhteisasiakkuus-koulutukset ovat käynnistyneet
  • Alaikäisten päihdehoito on edelleen sopimatta