Lihavuuden moniammatillinen hoito, Kainuun hyvinvointialue, Sujuvat palvelut valmennus, (RRP, P4,I1)

Kehitetään lihavuuden moniammatillista hoitopolkua, painopisteenä moniongelmainen asiakas. Moniongelmaisuus voi tarkoittaa mielenterveydellisiä haasteita ja sosiaalisen tuen tarpeita somaattisten ongelmien lisäksi. 

Toimintaympäristö

Kainuussa 20-64-vuotiaissa lihavien osuus on noussut vuosien  2020-2022 välisenä aikana (23,1 %  -> 29,5%). Lisäksi mielenterveyden haasteet ja sosiaalisen tuen tarve ovat yleisiä aikuisväestössä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lihavuuden hoitopolku puuttuu Kainuusta. Siksi moniongelmaisen asiakkaan lihavuuden hoidon haasteita ei tunnisteta, eikä tarvittava moniammatillinen yhteistyö toteudu. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Työntekijät

  • Osaamisen ja käytänteiden puutteellisuus, asenteiden ongelmat​

Työvälineet

  • Työvälineiden käyttö ei ole systemaattista ja vakioitua, uusiin työvälineisiin tutustumiseen ei riitä aikaa. ​

 Asiakas

  • Asiakkaan motivaatio, hoidon ajoitus ja saavutettavuus sekä asiakkaan osaaminen ja voimavarat eivät kohtaa​

Toimintatavat

  • Asiakkaan tunnistaminen epäonnistuu (ei ole riittävän moniammatillista ”työkalua”, kriteereissä ”aukkoja”)​
  • Palvelukohtaisetkaan hoitopolut eivät ole selkeitä. Näin ollen moniammatillinen yhteistyö ei toteudu.​
  • Koordinointivastuu puuttuu​
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkoon kuuluvat ravitsemusterapeutti, psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaaliohjaaja, vastaanoton lääkäri, vastaanoton terveydenhoitaja, vastaanoton palveluesihenkilö, asiakasedustaja, fysioterapeutti. 

Tavoiteltu muutos

Lihavuuden moniammatillisen hoidon kartoitus voidaan aloittaa missä tahansa terveydenhuollon- tai sosiaalityön yksikössä. Moniammatillinen yhteistyö lihavuuden hoidossa toteutuu ilman, että asiakas joutuu itse ottamaan yhteyttä useaan paikkaan. Tämä nopeuttaa hoidon alkua.​ Lihavuuden arvio ja hoito toteutuu samalla tavalla koko Kainuun hyvinvointialueella. ​Lihavuuden hoito on asiakaslähtöistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. ​

Muutoksen mittaaminen
  • Alkukartoituskyselyn (sähköinen ja paperinen) käyttökerrat/viikko​

  • Uusien hoitopolkujen määrä (Luodaan uusi asiakasryhmä LifeCare-ohjelmaan, jolla saadaan uusien hoitopolkujen määrä)​

  • Asiakastyytyväisyyskysely asiakkaan tarpeiden tunnistamisen onnistumisesta​

  • Lihavuuden hoidon koulutuksiin osallistuvien määrä

  • Lihavuuden hoidon koulutuksiin osallistuvien alueellinen jakaantuminen

Toteutussuunnitelma

Tehdään digitaalinen moniammatillinen työkalu asiakkaiden tunnistamiseen. Järjestetään lihavuuden hoidon koulutus moniammatillisessa hoitotiimissä työskenteleville. Ravitsemusterapian hoitopolun selkeyttäminen ja yhtenäistäminen. Vastaanottojen hoitopolun selkeyttäminen ja yhtenäistäminen. Mielenterveyspalveluiden roolin määrittäminen osaksi moniongelmaisen asiakkaan lihavuuden hoitoa. Sosiaalityön roolin määrittäminen osaksi moniongelmaisen asiakkaan lihavuuden hoitoa. Lääkärin konsultaatiopalveluiden selkiyttäminen. Digitaalisuuden hyödyntäminen hoitopolussa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasryhmä: 

  • Aikuiset 18-65 vuotiaat ​

  • Useampia ongelmia eri elämän osa-alueilla ​

  • Useampia sairauksia​

  • BMI yli 30​

  • Halu lihavuuden hoitoon​

     

    Asiakasymmärrys on kerrytetty työpajatyöskentelyllä hyödyntäen arkityötä tekevien kokemusperäistä tietoa ja kehittäjäasiakkaan kokemuksia. Lisäksi on hyödynnetty tutkimustietoa asiasta. 

     

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kainuun hyvinvointialueella on käytössä Uniapnea-oirekysely, jota on hyödynnetty digitaalisen moniammatillisen työkalun kehittämisessä. Mielenterveyspalveluiden tapauskohtaista työryhmätyöskentelyn mallia hyödynnetään soveltuvin osin. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa moniongelmaisen asiakkaan lihavuuden hoito on oikea-aikaista ja moniammatillisuutta hyödyntävää. Asiakkaan hoito on sujuva prosessi ja Käypä hoito -suosituksen mukaista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutus alkukartoituskyselyn käytöstä, lihavuuden puheeksi ottamisesta ja lihavuuden hoidosta. Yhteistyö muiden kehityshankkeiden kanssa, jotta vältytään päällekkäisyyksiltä. Tiedottaminen toimintamallista organisaatiossa. Riittävä työaikaresurssi kehittäjille ja rahoitus koulutusten järjestämiseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin kehittäminen on kesken. Kehitystyö on opettanut, että kehitystyötä tekeville työntekijöille tulisi olla riittävästi resursoitua aikaa kehitystyöhön. Lisäksi suunnitelmien käytäntöön saattamiseen on varattava riittävästi aikaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kehittäminen on kesken.