Julkisen sektorin sosiaaliohjauksen tarjoaminen liikkuvasti kolmannen sektorin toimipaikassa A-Klinikkasäätiön Völjyssä. Völjy tarjoaa kohderyhmälle hajautetun asumisen tukea ja osallistavaa toimintaa. Völjyssä on avoimet ovet 3-4 iltapäivää viikossa, jolloin asiakkailla on mahdollista tulla ilman ajanvarausta osallistumaan toimintaan, hoitamaan erilaisia viranomaisasioita ja kysymään apua mihin tahansa asumiseen liittyvään kriisitilanteeseen. Aamupäivisin työntekijät tekevät kotikäyntejä. Matala kynnys mahdollistaa asioinnin asiointikunnossa, ei edellytetä päihteettömyyttä.
Tässä kuvatussa kehittämishankkeessa yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa yhdistyvät sosiaaliohjauksen, etsivän työ, liikkuvan työn ja sosiaalisen kuntoutuksen elementtejä. Tausta-ajatuksena on haittojen vähentäminen.
Etsivän työn elementteinä kyseessä olevassa kehittämishankkeessa ovat vapaaehtoisuus ja luottamuksellisuus. Völjyn avoimien ovien aikana asiakkaat tulevat vapaaehtoisesti hoitamaan asioita ja heillä on mahdollista asioida anonyymisti. Asiakkaita tavoitetaan matalalla kynnyksellä ja silloin kun he itse kokevat pystyvänsä hoitamaan asioita. Myös avun ottaminen vastaan on helpompaa.
Etsivän työn ja liikkuvan työn elementit kietoutuvat hankkeessa toisiinsa, kun asiakkaiden tapaamiset Völjyssä, kodeissa, kauppakeskuksissa ja kaduilla yhdessä 3.sektorin työparin kanssa ovat joustavasti mahdollisia. Tietokone ja puhelin kulkevat repussa mukana, mikä mahdollistaa viranomaisasioiden hoidon esimerkiksi puiston penkiltä yhdessä asiakkaan kanssa.
Rinnalla kulkevan työmuodon konkreettisuus työssä tulee mahdolliseksi työntekijän toimiessa asiakkaan asiointiapuna ja asianajajana eri instansseissa, jotta asiakkaat saavat ja pääsevät tarvitsemiensa palvelujen piiriin huolimatta päihteiden käytöstä ja sen aiheuttamista haasteista arjessa.
Työmuodossa toteutetaan myös sosiaalisen kuntoutuksen keskeisiä elementtejä. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) mukaan sosiaalinen kuntoutus on sosiaalipalvelu, jossa annetaan tehostettua ja tavoitteellista tukea sosiaalisen toimintakyvyn ja elämänhallinnan parantamiseksi ja ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi sekä osallisuuden edistämiseksi. Kyseisessä kehittämishankkeessa asiakkaiden toimintakyky huomioidaan siten, että tuki apu annetaan sen kokoisena että asiakkaan on mahdollista ottaa se vastaan ja tavoitteet ovat sopivan kokoisia saavutettavaksi. Joskus asiakkaiden toimintakyky riittää juuri ja juuri siihen, että hän ottaa yhteyttä tai tulee paikalle Völjyyn.
Tyypillisiä sosiaaliohjauksen asioita ovat asumiseen liittyvät kriisitilanteet, Kelan etuusasiat, työvoimapoliittiset asiat, terveysasiat, rikosseuraamisasiat, eli kaikki ne viranomaisasiat mitä asiakas ei kykene itse hoitamaan. Työntekijä hyödyntää Kelan yhteistyötä, sekä sosiaalipalveluiden tietojärjestelmää ja yhteistyö tahoja ja näin ollen tavoittaa esimerkiksi nopeasti omatyöntekijöitä. Organisaatiolähtöisesti ajateltuna nämä palvelut ovat saatavilla mutta kohderyhmälle eivät saavutettavia. Liikkuvan sosiaaliohjauksen keinoin matalan kynnyksen toimipisteessä palvelut tulevat saavutettaviksi
Asiakkaan asioidenhoitoaikaikkunan ollessa auki, ketterä konkreettinen apu ehkäisee häiriökysyntää ja raskaampien palveluiden tarvetta. Ihmiset, jotka eivät saa palvelua tai saavat sitä osittain jostain, jäävät kuluttamaan yhteiskunnan eri palveluita, kun he kiertävät monivyyhtisten ongelmien kanssa eri virastoissa ja sairaalassa. Häiriökysyntä pienenee kiinnipitävällä sosiaaliohjauksella.
Hankkeessa on ollut kriisitilanteissa mahdollista yhdessä Völjyn työntekijöiden kanssa ottaa ”koppia” laaja-alaisesti asiakkaiden asumiseen liittyvistä asioista. Näin on ollut mahdollista vähentää ja ehkäistä häiriökysyntää, kun mahdollisimman paljon asioita saadaan hoidettua asiakaslähtöisesti ”yhden luukun periaatteella” Työllä ennaltaehkäistään myös asunnottomuutta.