Liikkuva työ sosiaaliohjauksena huumeita käyttäville ihmisille 3. sektorin toimipaikassa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, l1))

Asiakkaiden palvelutarpeiden tunnistaminen ja sosiaaliohjaus 3. sektorin toimipaikassa A-Klinikkasäätiön Völjy-toiminnassa.  Kohderyhmän palvelujärjestelmän  kehittäminen.

 

 

Toimintaympäristö

Toimintaympäristö on A-Klinikkasäätiön Völjy Tullintorin alueella. Samassa rakennuksessa on myös terveysneuvontapiste, sekä Avohuumehoidon korvaushoitoyksikkö.

Asiakkaiden kodit.

Julkiset tilat; kadut, puistot ja kauppakeskukset, virastot. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työskentely kohdistuu erityisen haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin, kuten aktiivisesti huumeita käyttäviin ihmisiin.

Kohderyhmän arjen toimintaan vaikuttavat tekijät, kuten addiktio päihteisiin (aivosairaus), erilaiset neuropsykiatriset ja psykiatriset haasteet ja traumatausta, jotka kietoutuvat toisiinsa ja saattavat näyttäytyä työntekijöille haluttomuutena hoitaa vastuitaan. Usein heillä on taustallaan kokemuksia asunnottomuudesta, rikoslainrikkojuudesta ja väkivallasta sekä kokijoina että tekijöinä

Pitkään päihdekentässä eläneillä ihmisillä vahva eriarvoisuuden kokemus, mikä johtuu palveluissa koetuista ennakkoluuloista, stigmatisoinnista, huonosta kohtelusta ja jopa pahimmallaan palveluista ulossulkemisena. Nämä kokemukset ovat kerryttäneet yhteiskunta- ja viranomaisvastaisuutta ja heikentäneet halua hakea apua ongelmiin.

Työskentely edellyttää työntekijöiltä jatkuvaa työn tavoitteiden ja merkityksellisyyden tarkastelua sekä asiankohtaista ja asianmukaista tietoa ja ymmärrystä asiakkaiden mielettömiltä vaikuttaviin valintoihin ja tekoihin. Yhdessä puhuttu ja arjessa näkyvä työn orientaatio on perustehtävässä pysymisen ja työssä jaksamisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Ratkaisun perusidea

Julkisen sektorin sosiaaliohjauksen tarjoaminen liikkuvasti kolmannen sektorin toimipaikassa A-Klinikkasäätiön Völjyssä. Völjy tarjoaa kohderyhmälle hajautetun asumisen tukea ja osallistavaa toimintaa. Völjyssä on avoimet ovet 3-4 iltapäivää viikossa, jolloin asiakkailla on mahdollista tulla ilman ajanvarausta osallistumaan toimintaan, hoitamaan erilaisia viranomaisasioita ja kysymään apua mihin tahansa asumiseen liittyvään kriisitilanteeseen. Aamupäivisin työntekijät tekevät kotikäyntejä. Matala kynnys mahdollistaa asioinnin asiointikunnossa, ei edellytetä päihteettömyyttä.

Tässä kuvatussa kehittämishankkeessa yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa yhdistyvät sosiaaliohjauksen, etsivän työ, liikkuvan työn ja sosiaalisen kuntoutuksen elementtejä. Tausta-ajatuksena on haittojen vähentäminen.

Etsivän työn elementteinä kyseessä olevassa kehittämishankkeessa ovat vapaaehtoisuus ja luottamuksellisuus. Völjyn avoimien ovien aikana asiakkaat tulevat vapaaehtoisesti hoitamaan asioita ja heillä on mahdollista asioida anonyymisti. Asiakkaita tavoitetaan matalalla kynnyksellä ja silloin kun he itse kokevat pystyvänsä hoitamaan asioita. Myös avun ottaminen vastaan on helpompaa.

Etsivän työn ja liikkuvan työn elementit kietoutuvat hankkeessa toisiinsa, kun asiakkaiden tapaamiset Völjyssä, kodeissa, kauppakeskuksissa ja kaduilla yhdessä 3.sektorin työparin kanssa ovat joustavasti mahdollisia. Tietokone ja puhelin kulkevat repussa mukana, mikä mahdollistaa viranomaisasioiden hoidon esimerkiksi puiston penkiltä yhdessä asiakkaan kanssa. 

Rinnalla kulkevan työmuodon konkreettisuus työssä tulee mahdolliseksi työntekijän toimiessa asiakkaan asiointiapuna ja asianajajana eri instansseissa, jotta asiakkaat saavat ja pääsevät tarvitsemiensa palvelujen piiriin huolimatta päihteiden käytöstä ja sen aiheuttamista haasteista arjessa.

Työmuodossa toteutetaan myös sosiaalisen kuntoutuksen keskeisiä elementtejä.  Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) mukaan sosiaalinen kuntoutus on sosiaalipalvelu, jossa annetaan tehostettua ja tavoitteellista tukea sosiaalisen toimintakyvyn ja elämänhallinnan parantamiseksi ja ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi sekä osallisuuden edistämiseksi. Kyseisessä kehittämishankkeessa asiakkaiden toimintakyky huomioidaan siten, että tuki apu annetaan sen kokoisena että asiakkaan on mahdollista ottaa se vastaan ja tavoitteet ovat sopivan kokoisia saavutettavaksi. Joskus asiakkaiden toimintakyky riittää juuri ja juuri siihen, että hän ottaa yhteyttä tai tulee paikalle Völjyyn.

Tyypillisiä sosiaaliohjauksen asioita ovat asumiseen liittyvät kriisitilanteet, Kelan etuusasiat, työvoimapoliittiset asiat, terveysasiat, rikosseuraamisasiat, eli kaikki ne viranomaisasiat mitä asiakas ei kykene itse hoitamaan. Työntekijä hyödyntää Kelan yhteistyötä, sekä sosiaalipalveluiden tietojärjestelmää ja yhteistyö tahoja ja näin ollen tavoittaa esimerkiksi nopeasti omatyöntekijöitä. Organisaatiolähtöisesti ajateltuna nämä palvelut ovat saatavilla mutta kohderyhmälle eivät saavutettavia. Liikkuvan sosiaaliohjauksen keinoin matalan kynnyksen toimipisteessä palvelut tulevat saavutettaviksi

Asiakkaan asioidenhoitoaikaikkunan ollessa auki, ketterä konkreettinen apu ehkäisee häiriökysyntää ja raskaampien palveluiden tarvetta. Ihmiset, jotka eivät saa palvelua tai saavat sitä osittain jostain, jäävät kuluttamaan yhteiskunnan eri palveluita, kun he kiertävät monivyyhtisten ongelmien kanssa eri virastoissa ja sairaalassa. Häiriökysyntä pienenee kiinnipitävällä sosiaaliohjauksella. 

Hankkeessa on ollut kriisitilanteissa mahdollista yhdessä Völjyn työntekijöiden kanssa ottaa ”koppia” laaja-alaisesti asiakkaiden asumiseen liittyvistä asioista. Näin on ollut mahdollista vähentää ja ehkäistä häiriökysyntää, kun mahdollisimman paljon asioita saadaan hoidettua asiakaslähtöisesti ”yhden luukun periaatteella” Työllä ennaltaehkäistään myös asunnottomuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Erityistä hankkeen työssä on ollut toiminnan vieminen kolmannen sektorin toimintaympäristöön, eli matalan kynnyksen kohtaamispaikkaan sekä työn kehittäminen yhteistyössä 3. sektorin kanssa. Hyvä yhteistyö mahdollistaa molemmille asioita, jotka täydentävät toisiaan ja asiakas saa apua kattavasti.  

 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kohderyhmää on tavoitettu hyvin ja päästy auttamaan sosiaaliohjauksen keinoin. 

Völjyn työntekijät ovat joustavasti siirtäneet viranomaisasioita hoidettavaksi tarvittaessa hankkeen työntekijälle, kun asioiden hoitaminen on edellyttänyt julkisen puolen asioiden hoitoa. Näin on saatu hoidettua asioita ilman ”välikäsiä” tai menemistä esimerkiksi eri paikkaan hoitamaan asiaa. Tärkeintä, että asiakkaat ovat kokeneet saavansa konkreettisen avun nopeasti ja asiat ovat hoituneet ketterästi. 

Asiakkaiden usko siihen on lisääntynyt, että asiat saadaan järjestettyä ja mahdollinen viranomaisvastaisuus on lieventynyt. Kun asioiden hoito on mahdollista muussa ympäristössä kuin toimistossa, joustavuus työntekijän puolelta lisää asiakkaalle luottamusta, että hänen asioihinsa halutaan vaikuttaa.