Liikkuvat palvelut, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP1)
Toimintamallissa kiireettömiä sosiaali- ja terveyspalveluita tarjotaan kohdennetusti lähipalvelua tarvitseville asiakkaille lähiasiointipisteellä. Palvelut perustuvat alueelliseen tarpeeseen. Digipalveluilla tuetaan palveluiden tuottamista lähelle.
Lähipalveluna tuotettavat liikkuvat palvelut tuodaan lähi- tai sosiaali- ja terveysasemalta alueen lähiasiointipisteelle. Palvelut järjestetään lähiasiointipisteenä toimivassa kiinteistössä, johon henkilökunta liikkuu. Lähiasiointipiste voi sijaita esimerkiksi alueen entisellä terveysasemalla, tai muussa vastaanottotoimintaan soveltuvassa ja varustellussa tilassa, jota eri sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää. Tilat mitoitetaan toiminnan laajuuteen nähden kannattavasti ja ammattilaiset voivat kuljettaa tiloihin mukanaan tarvittavaa hoitovälineistöä sekä hyödyntää kulkemisessa alueesta riippuen yhteiskuljetusta. Kotikuntoutuksen ja sosiaalipalveluiden käyntejä voidaan järjestää myös asiakkaan kotona tarpeen mukaan. Suun terveydenhuollon palveluita voidaan tuottaa myös pop up –tyyppisesti. Palveluja tarjotaan asiakkaille myös digitaalisena etävastaanottojen muodossa sekä ammattilaisten välisessä yhteistyössä voidaan hyödyntää etäkonsultaatiota. Asukkaille tarjotaan paikallisesti mahdollisuus digitukeen sekä avustettuun valtuutukseen suomi.fi-valtuuksia hyödyntävissä palveluissa.
Liikkuvan palvelun mallissa lähiasiointipisteillä tarjotaan lähipalveluna kiireetöntä palvelua asukkaille, joiden on vaikea kulkea kauempana olevalle toimipisteelle, eikä heillä ole mahdollisuutta käyttää digitaalisia palveluita tai valtuuttaa läheistään käyttämään digitaalisia palveluita puolestaan. Muiden alueen asukkaiden hoito ohjautuu lähimmälle lähi- tai sote-asemalle tai voidaan toteuttaa etäratkaisuja hyödyntäen. Liikkuvan palvelun alueellinen palvelusisältö suunnitellaan alueen asukkaiden ja henkilöstön kanssa toteutettavien työpajojen tuloksia hyödyntäen sekä alueelliseen tilastotietoon perustuen. Digiosallisuuden edistämiseksi asukkaille tarjotaan tarvittaessa ohjausta digiasioinnin tueksi hyvinvointialueen digitaalisiin palveluihin. Ajanvaraus lähiasiointipisteelle tapahtuu pääasiallisesti puhelimitse. Alueen tarpeista riippuen kohdennetusti auki oleva asiakaspalvelupiste voi tarjota apua erityisesti asiakkaille, joille asiointi puhelimitse tai digitaalisesti tuntuu hankalalta.