Lohkeama-, sujuva- ja päivystysvastaanottojen kehittäminen ja yhtenäistäminen

Olemassa olevia vastaanottomalleja kehitetään ja parhaat käytännöt otetaan koko hyvinvointialueen käyttöön.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille 1.1.2023. Hyvinvointialueuudistuksen astuessa voimaan 2023 nähtiin tarve nykyisten toimintamallien kartoittamiselle, kehittämiselle ja yhtenäistämiselle, sillä uudistuksen myötä hyvinvointialueella oli käytössä useampia erilaisia käytäntöjä ja toimintamalleja.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lohkeama-, sujuva- ja päivystysvastaanottojen kohderyhmä koostuu pääosin yli 18-vuotiaista. Sujuva-vastaanotolle ei ohjata ollenkaan alle 18-vuotiaita potilaita, mutta päivystys- ja lohkeamavastaanotoilla käy kaiken ikäisiä potilaita.

Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on ollut kehittää ja yhtenäistää jo olemassa olevia toimintamalleja sekä asiakkailta että henkilöstöltä saatuun palautteeseen pohjautuen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lohkeama-, sujuva- ja päivystysmallit ovat jo osa vakiintunutta toimintaa. Muutoksista on tiedotettava ja tarpeen mukaan ohjeet päivitettävä. Koulutuksia on järjestettävä, jos muutokset sitä edellyttävät.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallien muutoksilla pyrittiin yhtenäistämään toimintaa sekä taklaamaan haasteita, joita on huomattu käytännön työskentelyn myötä. Lohkeama- ja sujuvamallien osalta suurin hyöty saavutetaan todennäköisesti toiminnanohjausjärjestelmän myötä. Toiminnanohjasjärjestelmän pilotointi on suunniteltu toteutettavaksi vuonna 2024 osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP). Päivystysmallia uudistamalla vahvistettiin varapäivystäjä-järjestelmää.