Puolikiireelliseen hoitoon vastataan lohkeamaklinikkamallilla, jossa hoidetaan hampaan lohkeamista kärsiviä potilaita. Klinikkamallissa on tarkoitus vastata potilaan puolikiireelliseen hoidon tarpeeseen.

Toimintaympäristö **

Suun terveydenhuollon tulee vastata potilaiden tarpeisiin hoitotakuun asettamien rajojen puitteissa ja tavoitteena on lyhentää puolikiireelliseen hoitoon pääsyä. Malli tarjoaa aikoja puolikiireellisen hoidon toteutukseen, jotta nämä potilaat eivät kuormittaisi kiireellisen hoidon särkypäivystystä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Klinikkamallin tavoitteena on nopeuttaa potilaiden hoitoon pääsyä ja vastata puolikiireellisen hoidon tarpeeseen. Lohkeamat eivät täytä kiireellisen hoidon kriteeriä mutta kiireettömän hoitoajan saamisen venyessä kuukausien päähän liittyy riski potilaan oireiden pahenemisesta ja asiakastyytyväisyyden heikkenemisestä. 

Tavoiteltu muutos

Klinikkamallin tavoitteena on saada potilaille oikeanlaista hoitoa mahdollisimman lyhyessä ajassa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Lohkeamaklinikkamalliin sopivat kaikenlaiset potilaat, jotka tarvitsevat puolikiireellisen hoitoajan hampaan lohkeamisen vuoksi.

Ratkaisun perusidea **

Lohkeamaklinikkamallin idea on nopeuttaa puolikiireelliseen hoitoon pääsyä ja ehkäistä näitä potilaita kuormittamasta kiireellisen hoidon särkypäivystystä. Mallin avulla saadaan potilaille asianmukaista hoitoa oikea aikaisesti ja näin ehkäistään jonojen syntymistä.

Lohkeamaklinikkapäivään kutsutaan potilaita kunkin hoitolan hammaslääkäri-hammashoitaja -työpari resurssin mukaisesti niin että jokaiselle potilaalle on varattu 30-45 min pituinen aika hoitolasta ja klinikan resurssista riippuen. Lohkeamaklinikka kestää puoli päivää. Käytössä on kaikkien klinikkapäivään osallistuvien hammaslääkäreiden kesken yhteinen ajanvarauskirja, josta nähdään ajantasaisesti ajanvarauskirjaan merkitsemällä milloin kukin potilas on jo otettu vastaanotolle. Klinikkapäiviä järjestetään yleensä 1-2 viikon välein.

Potilaita pyydetään tulemaan hammashoitolaan n. 10 min ennen oletettua varattua aikaa, koska ajat ovat joustavia - potilaat hoidetaan järjestyksessä niin että jokainen potilas saa hoidolle tarvitsemansa ajan ja asia saadaan hoidettua yhdellä käynnillä. Kokonaishoidon tarpeen arvioita tai uusia ajanvarauksia lisähoidontarpeen tullessa ei varata vastaanotolta vaan tarvittaessa potilas ohjataan ajanvaraukseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalli on otettu kokeiluun ja käyttöön Siun Soten alueella useassa toimipisteessä. Henkilöstöltä tullut palaute on ollut positiivista ja malli on koettu toimivaksi kaikissa palautetta antaneissa toimipisteissä. Perinteinen klinikkamalli vaatii vähintään kaksi hammaslääkäri-hammashoitaja -työparia, jotka työskentelevät puolikkaan päivän klinikan parissa. Potilaita kutsuessa huomioidaan että potilaalle ilmoitettu vastaanottoaika on "noin" aika, sillä potilaat hoidetaan ajallisesti hoitoa vaativan tarpeen mukaan ja seuraavan potilaan ottaa se hammaslääkäri joka on ensimmäisenä valmiina - näin ollen potilas ei itse voi valita häntä hoitavaa hammaslääkäriä ja se on hyvä ilmoittaa potilaalle jo aikaa varatessa. Jokaiselle potilaalle on varattu 30-45min vastaanottoaika ja hoitoon käytetään se aika mikä siihen kuluu. Klinikkapäiviä on suunniteltu yleensä 1-2 viikon välein. Lohkeamaklinikkaa on sovellettu resurssien puuttuessa myös esimerkiksi niin että yksin hammashoitolassa toimivan hammaslääkärin päiväkirjalle on varattu aikaa lohkeamille jonain tiettynä päivänä viikosta eikä aikoja anneta muille kuin lohkeamille.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Klinikkamallia voi soveltaa pienemmissäkin hoitoloissa niin että aikaa varataan vain yhden hammaslääkärin kirjalle tiettynä päivänä viikosta ja silloin hoidetaan vain lohkeamapotilaita. Ajat annetaan vasta lähempänä lähestyvää päivää niin että ne olisivat mahdollisimman nopeasti saatavilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kiireelliset hoitoajat säästyvät särkypotilaille ja puolikiireelliset potilaat pääsevät hoitoon kohtuullisessa ajassa. Lohkeamaklinikka lisää asiakastyytyväisyyttä hoitoon pääsyn nopeutuessa sekä auttaa henkilöstön hyvinvoinnissa kun aika potilaalle on tarjottavissa yleensä muutaman viikon sisällä useamman kuukauden sijaan.