Maksukattokertymä asiakkaalle näkyväksi, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Asiakas voi jatkossa seurata maksukattokertymää omatoimisesti Pirkanmaan hyvinvointialueen OmaPirha -palveluportaalista. Alkuvaiheessa kertymästä näkee peruspalveluiden maksut, jatkossa kaikki hyvinvointialueelta tulleet laskut. 

Toimintaympäristö

Asiakkaan mahdollisuus seurata itse maksukattokertymäänsä sosiaali- ja terveyspalveluissa on tärkeä osa hyvinvointipalveluiden oikeudenmukaisuutta ja toimivuutta. Ensisijaisesti se lisää taloudellista ennakoitavuutta ja turvallisuutta, sillä asiakas voi seurata, kuinka lähellä hän on maksukaton täyttymistä ja suunnitella talouttaan sen mukaisesti. Tämä on erityisen tärkeää pienituloisille ja paljon palveluita käyttäville henkilöille. Samalla maksukaton seuranta tukee asiakkaan oikeuksien toteutumista ja ehkäisee tilanteita, joissa asiakas maksaa tarpeettomasti liikaa palveluista. Mahdollisuus omaehtoiseen seurantaan vahvistaa asiakkaan osallisuutta, itsenäisyyttä ja hallinnan tunnetta omassa palvelu- tai hoitopolussaan, lisäten luottamusta koko sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään. 

Tulevat lakimuutokset voivat vaikuttaa maksukaton suuruuteen, soveltamiseen ja seurannan toteutukseen, joka on huomioitava digitaalisen palvelun kehittämisessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pirkanmaan hyvinvointialueen laskutuspalveluihin tulee paljon kysymyksiä maksukattoon liittyen. Myös eri ammattilaiset koittavat monissa erilaisissa asiakas- ja potilastapauksissa selvittää maksukattokertymän tilannetta. Ratkaisua on lähdetty siis kehittämään asiakastarpeen pohjalta. Asiakkaat voivat jättää palautetta maksukaton seurannan toimivuudesta ja palvelua jatkokehitetään palautteiden pohjalta. Kohderyhmänä ovat kaikki Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakkaat.

Ratkaisun perusidea

Maksukattokertymän näyttäminen Pirkanmaan hyvinvointialueen vahvan tunnistautumisen palvelussa, OmaPirhassa, mahdollistaa sen, että asiakas voi itse seurata sekä numeraalisesti, että visuaalisesti maksukaton kertymistä. Samassa "laskuni" -näkymässä asiakas näkee saamiensa laskujen tilanteen (maksettu, maksamatta, erääntynyt) ja voi tarvittaessa hakea laskulle lisää maksuaikaa. Palvelu toimii myös puolesta asioiden. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tekninen toiminnallisuus on Istekin toteuttama, mutta toiminallisuuksia ja visuaalista asiakasnäkymää on kehitetty yhteistyössä Pirhan digikehittämisen ja talouspalveluiden kanssa.

Maksukattokertymästä kertominen liittyy osaksi OmaPirhan palvelukokonaisuudesta kertomiseen. OmaPirhan sisältämät asiointimahdollisuudet laajenevat koko ajan ja asukkaita on kehoitettu muutenkin seuraamaan säännöllisesti OmaPirhan sisältöjä. Ammattilaiselta maksun näkyminen maksukattokertymässä ei vaadi erityisiä toimia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tällä hetkellä maksukattokertymä näyttää ainoastaan peruspalveluiden maksut, mutta tavoite on saada kaikki Pirkanmaan hyvinvointialueelta lähtevät, maksukattoa kerryttävät maksut, näkymään kertymässä.