Mäntsälän asukasmarkkinointi: rakenna Mäntsälään oma etätyöparatiisi

Tavoitteena oli edistää muuttoa Mäntsälään ja elävöittää kuntaimagoa.

Markkinointibudjetti kokonaisuudessa 9000€. Jokiprojektin kulu v. 2020 oli n. 480T€.

Tulokset: Markkinoitujen asuinaluiden katselukertojen ka. nousu 66% ja tonttilaskurisivuston 249%. Tonttivarausten nousu.

Toimintaympäristö

Mäntsälän kunta on 2000-luvun puolella erittäinkin voimakkaita kasvupyrähdyksiä, eli muuttovoittovuosia, tehnyt Helsingin kehyskunta. Muutaman vuoden sisällä meillä on kuitenkin ollut kaksi hienoista muuttohäviö vuotta. Kunta tunnetaan yleisesti elinkeinomyönteisenä, mutta asukasmarkkinointia on tehty vähemmän, minkä vuoksi Mäntsälän tunnettuus ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat paikoin jääneet muiden voimakkaasti kasvavien kehyskuntien varjoon. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tavoitteena kuntaimagon kehittäminen ja asukasmarkkinointi. Toimet linkittyvät seuraaviin strategisiin tavoitteisiin: elinvoimainen ja viihtyisä palvelukeskus sekä 1% vuotuinen väestökasvu.  

Mäntsälän Yrityskehityksen kehitystyön tuloksena syntynyt yritystonttilaskuri-palvelu laajennettiin hyvien käyttökokemusten saattelemana myös omakotitalorakentajille.

Suunnittelimme ja kunnostimme keskusta-alueen läpi menevän Mäntsälänjoen vartta niin, että se toimii paremmin kuntalaisten ja matkailijoiden virkistyskäytössä.

Hyödynsimme koronapandemian myötä syntynyttä etätyötrendiä, markkinoimalla vahvasti Mäntsälän vahvuuksia pääkaupunkiseudun lähikuntana, josta löytyvät laajat ja hyvät valokuituyhteydet niin yrittäjien kuin etätyöläisten arkeen.

Liitteet
Kuva
Rakenna oma etätyöparatiisi! -kampanjan mainos
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ydinkohderyhmänä työssäkäyvä väestö, eteläisen Suomen alueelta. 

Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:

Kokonaisuus muodostuu kolmesta toisiaan tukevasta osiosta:

Tonttilaskuri

Tontin ostamisesta ja rakentamisesta kiinnostunut asiakas näkee yhdellä silmäyksellä tontin hankintaan liittyvät kustannukset. Kokemus "rakentamisen vaikeudesta" pienenee ja monille kerran elämässä tapahtuvan suuren hankkeen hahmottaminen helpottuu. Tonttilaskurista näkee helposti tontin kokonaiskustannuksen sekä, miten talon koko vaikuttaa rakennusluvan hintaan, ja mitä muita kuluja ja kuinka paljon tulee tontin hankkimiskustannuksen lisäksi.

Mäntsälänjoen ja ranta-alueiden kunnostus

Keskusta-alueella kulkeva joki piennar- ja puistoalueineen toimii nyt loistavasti kuntalaisten ja matkailijoiden virkistyskäytössä. Joen varrelta löytyy *nurmikkoalueita piknikkejä varten, *leikkipaikkoja, urheilukenttä juoksuratoineen, *juoksuportaat, *laituri, *hiekkaranta ja *”veneenlaskupaikka” (*uusia).

Mäntsälänjoen kunnostus ja joenvarren alueiden parantaminen virkistyskäyttöön aloitettiin jo vuonna 2018. Vuoteen 2020 mennessä keskusta-alueelta ja sen välittömästä tuntumasta kunnostettiin joenuomaa kolmen kilometrin matka. Uomaa ruopattiin, siistittiin ja luiskia loivennettiin sekä viheralueita parannettiin ja rakennettiin virkistyskäyttöön paremmin soveltuviksi. Lisäksi läheisen Myllylammen patoaluetta paranneltiin ja sinne rakennettiin kalatie. Vuoden 2020 aikana työn hyödyt ovat konkretisoituneet asukkaille, kun virkistyskäyttöön tarkoitetut alueet ovat suurelta osin valmistuneet. 

Mäntsälässä on viime vuosina panostettu voimakkaasti asukkaiden hyvinvointiin ja viihtyvyyteen. Tämän konkreettisen esimerkin myötä asiaa tuotiin esille. Keskusta-alueesta teetettiin graafikon toimesta kunta-ilmeen mukainen kartta, jonka avulla havainnollistetaan uudistuneen jokialueen mahdollisuuksia keskusta-alueen asukkaille, muuttajille sekä muille kuntalaisille.

Valokuitu kaupan päälle -Mäntsälä on etätyöparatiisi

Vuoden 2020 aikana Suomeen vyörynyt koronavirus muutti kertaheitolla suomalaisten työskentelytapoja. Tämä sai monet miettimään uudestaan myös asuinpaikkaa ja asuintiloja.  

Mäntsälässä tähän reagoitiin suunnittelemalla yhteistyössä kunnan ja paikallisen energiayhtiö Nivos Oy:n kanssa valokuitukampanja, joka lanseerattiin loppuvuodesta 2020 teeman ’Mäntsälä on etätyöparatiisi’ kanssa. Kampanjassa luvataan kunnan tontin ostaneille valokuituliittymä kaupan päälle. Kehyskunnista tilaa etsiville haluttiin tuoda esille Mäntsälän tarjoamat vakaat ja laajalle alueelle saatavat valokuituyhteydet.

 

Yhdessä nämä kampanjat muodostavat kokonaisuuden, jolla vaikutetaan ihmisten mielikuviin monipuolisesti.

  • Tonttilaskurilla korostetaan, ettei rakentamiseen ryhtymisen tarvitse olla vaikeaa eikä aikaa vievää: helppous, läpinäkyvyys ja tiedon saannin nopeus ovat valttejamme.
  • Mäntsälänjoen ja ranta-alueiden kunnostuksella parannettiin keskusta-alueen viihtyvyyttä, joka vaikuttaa piristävästi kuntaimagoon. Yhteisalueet toimivat myös loistavana pohjana yhteisöllisyyden muodostumiselle sekä monipuoliselle virkistys- ja harrastustoiminnalle.
  • Valokuitu tontin ostajalle -Mäntsälä on etätöparatiisi -kampanja osoittaa tilanneherkkyyttä, jonka kautta toimme esille Mäntsälän vahvuuksia. Mäntsälää on jo vuosia markkinoitu loistavalla sijainnilla (lyhyet etäisyydet tärkeisiin kohteisiin ja hyvät yhteydet koko Suomeen), joten sen päälle oli hyvä rakentaa kampanja tilantarvetta etsiville, jotka haluavat toimintavarman nettiliittymän työtä varten sekä tarvittaessa mahdollisuuden käydä vaivattomasti työpaikalla.

Yhdessä näistä muodostui niin etätyöntekijöille kuin muillekin uutta asuinpaikkaa harkitseville haluttava kokonaisuus. Markkinoinnin kautta myös omien kuntalaisten tietoisuutta on kasvatettu, jonka toivotaan hyvien kokemusten ja kertomusten kautta johtavan positiiviseen kuntalähettiläisyyteen.

Liitteet
Kuva
Mäntsälän keskusta-alue ja joki
Kartta: Mäntsälän keskusta-alue ja joki
Kuva
Joen aurinkoranta
Joen aurinkoranta
Kuva
Rakenna oma etätyöparatiisi
Kampanjamainos: Rakenna oma etätyöparatiisi
Kuva
Mäntsälässä ei netti pätki
Kampanjamainos: Mäntsälässä ei netti pätki
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Valokuitu on osa Nivoksen päivittäisliiketoimintaa. Tonttilaskurin käyttö ja edelleen markkinointi puheissa tapahtuu hyvien käyttökokemusten kautta. Tonttilaskuri on myös hyvä työväline ja tuki kunnan omille työntekijöille ja yleensä työvälineet, jotka helpottavat työtä, juurtuvat käyttöön helposti. Markkinointimateriaalit suunniteltiin niin, että kumpikin konsernin yhtiö voi niitä käyttää. Tämä alensi kustannuksia. Jokialueen paranustyöt olivat omakustanteiset vuonna 2020, viimeistelytyöhön vuodelle 2021 on haettu ja saatu rahoitusta.

Pienistä henkilömarkkinointiresursseista johtuen Mäntsälässä on totuttu tekemään laaja-alaista yhteistyötä, mikä on ollut tämänkin kokonaisuuden onnistumisen ydin. Kuntakonsernin eri toimijat tekivät läheistä yhteistyötä, minkä lisäksi eri toimialojen toimijat ovat kukin antaneet oman panoksensa. Uskallammekin väittää, että pieneissä kunnissa/pienillä toimijoilla syntyy syvän asiantuntijuuden ympärille laaja-alaista geneeristä osaamista, kunhan ympärillä on kannustava ja osallistava ilmapiiri.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin laajasti sovellettavissa. Kyseessä oikeastaan on ajatus asukkaasta tai asiakkaasta palvelun keskiössä. Yksinkertaistaminen, päätösten helpottaminen, lisäarvon tuottaminen ja ajassa eläminen. Vinkkinä toimintamallia hyödyntäville: jos markkinoinnin apuna käytetään jotain konkreettista vetovoimaesimerkkiä, sitokaa sen markkinointi tiukemmin yhteen ns. CTA:han.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Joki- ja puistoalueiden uudet mahdollisuudet on otettu hyvin vastaan. Aktiivisia kuntalaisia nähdään paljon lenkillä ja harrastuksissa. Mahdollisuuksien lisääntyminen on näkynyt niin paikallisessa ohjatussa kuin itsenäisessä toiminnassa. Juoksuportaat ja laajemmat hyvin hoidetut puistoalueet mahdollistivat myös monen seuran harrastustoiminnan jatkumisen koronarajoitusten kiristyessä ja sisäliikunnan jäädessä tauolle.

Kampanjan aikana mainostettuja asuinalueita kohtaan osoitettu mielenkiinto näkyi keskimääräisenä 66% sivukatselujen nousuna verrattaessa vastaavaan aikaan vuotta aiemmin. Sivustolla, minne tonttilaskurin mainokset vievät, on tapahtunut kasvua huimat 249% vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa.

Nivoksen Facebook, Google Ads ja Display mainonta  30.11.-28.2.2021 kerrytti yhteensä 3514 klikkausta. Nivoksen kampanjasivuilla yksilöllisiä katseluja oli kampanja-aikana 11275 kpl. Sivuilla vietetty aika oli keskimäärin hieman päälle 5 minuuttia ja siirtymisiä tonttilaskuriin kunnan sivuille tapahtui 68 kertaa. 

Omakotitonttivarauksia 1.11.2019 – 29.2.2020 oli 5 kpl ja kampanja-aikana 1.11.2020-28.2.2021 14 kpl, mikä osaltaan osoittaa kampanjan onnistumista.  

Tonttilaskurista on saatu myös paljon positiivista palautetta suoraan sitä käyttäneiltä tontin ostajilta.

Valokuitu-etätyökampanja aloitettiin vasta marraskuussa 2020, mistä syystä tuloksia kerrottaessa on otettu huomioon myös alkuvuosi 2021. Tämän tyyppisten kampanjoiden tulokset näkyvät yleensä viiveellä, ja ne voivat tulla hyvinkin epäsuorasti. Useat muuttajat esimerkiksi ostavat tai vuokraavat ensin asunnon paikkakunnalta ja aloittavat vasta sitten rakentamisen. Epäsuoria vaikutuksia on siis vaikea arvioida.