Matalan kynnyksen KokeNet -verkkopalvelu
KokeNet on verkkopalvelu, jossa kokemusasiantuntijat tarjoavat keskusteluapua, vertaistukea ja palveluohjausta päihde-, mielenterveys- tai rahapeliongelmien kanssa kamppaileville sekä toimivat ammattilaisten asiakastyön tukena. Palvelu sisältää myös verkkovastaanoton.
Kokenet -verkkopalvelu kiteytyy kahteen perusteemaan: kokemusasiantuntijuus ja verkossa tapahtuva asiakastyö. Viimeistään koronavirus on osoittanut, että erilaiset verkkopalvelut apua ja tukea tarvitseville ovat tulleet jäädäkseen. Toisaalta kokemusasiantuntijuus on alkanut saada kasvavassa määrin ymmärrystä sote -palveluiden kentällä.
On selvä, että viimeisten vuosien digitalisaatiokehitys on lisännyt kyseisten palveluiden saatavuutta. Taloudellisten perusteluiden lisäksi digipalvelut ovat helposti saatavilla ja vähentävät näin osaltaan alueellista eriarvoisuutta. Erityisesti päihde- ja mielenterveysongelmissa digitaaliset palvelut madaltavat kansalaisten kynnystä hakea apua. Toki tietoa on osattu hakea jo pitkään, mutta suuri murros on myös varsinaisen asiakastyön siirtyminen verkkoon perinteisen kasvokkaisen asiakastyön rinnalle.
STM:n 2009 mielisuunnitelman peruja on kokemusasiantuntijuuden "lanseeraminen" osaksi päihde- ja mielenterveyspalveluja. Edistyneemmät tahot ovat jo vahvasti olleet ottamassa kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaa osaksi palveluitaan. Valtakunnallisesti matka on vielä pitkä, mutta olemme hyvällä tiellä.
Kokemusasiantuntijuuteen liitetään osallisuuteen, asiakaslähtöisyyteen ja kohtaamiseen liittyviä odotusarvoja ja parhaassa tapauksessa olemme paradigman muutoksen edessä: kokemustieto hyväksytään aidosti tutkitun tiedon rinnalle.
KokeNet on osaltaan ollut tätä kehitystä edistämässä.
Kohderyhmänä ovat kansalaiset, jotka pohtivat päihde-, mielenterveys- tai rahapelirongelmiin liittyviä kysymyksiä. Huoli voi koskea itseä tai läheistä. Painotus on, että ihmiset, jotka eivät vielä ole palveluiden piirissä, mutta jotka kokevat tarvitsevansa apua ja tukea, ottaisivat KokeNettin yhteyttä saadakseen näkökulmia tilanteeseensa. Tällöin olennaista on palvelun anonymiteetti, helppous ja luottamuksellisuus. Lisäksi kokemusasiantuntijoiden tarjoama vertaistuki näyttäytyy "epäviralliselta", joka helpottaa ensiaskeleiden ottamista.