Mielen hyvinvoinnin lukutaitomittari
Mielen hyvinvoinnin lukutaitomittari mahdollistaa mielen hyvinvoinnin osaamisen ja lukutaidon mittaamisen. Mittaria voi käyttää eri kurssien, interventioiden tai menetelmien arvioinnissa sekä eri kohderyhmien osaamisen mittaamisessa ja vertailussa.
Ideointi
- Systemaattinen kirjallisuuskatsaus olemassa olevista mittareista (Cresswell-Smith ym 2022)
- Olemassa olevien mittarien kartoitus, hyödyllisten kohteiden tunnistaminen ja niiden tiivistäminen.
Ratkaisun testaaminen
- 20+ ensimmäiset kysely väittelemien määrittäminen.
- Delphi-asiantuntijakyselyn ensimmäinen kierros 12 lopullisen kohdan valitsemiseksi.
- Delphi-asiantuntijakyselyn toinen kierros näiden 12 lopullisen kohdan arvioimiseksi.
- Kognitiivinen haastattelu sen selvittämiseksi, miten yleisväestö ymmärtävät kyselyn kohdat.
- Lopulliset mukautukset ja takaisinkääntäminen.
- Pilotointi >70 osallistujalle yhteistyössä Mieli ry:n kanssa.
- Pilotoinnin tulosten analysointi ja lopullisten kohtien kehittäminen.
Kokeilussa opittua
Yksityiskohtainen kehitysprosessi tuotti mielen hyvinvoinnin lukutaitomittarin, joka koostui 12 yksittäisestä kohdasta. Alustavaa asteikkoa pilotoitiin yhteistyössä Mieli ry:n kanssa, joka jakoi kyselyn 74 osallistujalle heidän kurssitoiminnassaan. Pilotointiprosessi tuotti lupaavia tuloksia mittarin ymmärrettävyyden ja käytettävyyden osalta sekä toi esiin parannuskohteita, kuten kattoefektien käsittelyn tarve.