Mielenterveyden kehittäminen ja osaaminen yhteistoiminnalliset keskustelutilaisuudet
Osana Mito-hankeen tavoitteiden saavuttamista järjestetään keskustelu- ja kehittämistilaisuuksia Haminan varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen henkilöstölle tavoitteena jakaa hyviä käytänteitä, luoda uusia toimintamalleja sekä yhtenäistää toimintatapoja.
Koulut, esiopetus ja varhaiskasvatus.
Olennaisesti tällä hetkellä vaikuttavat tekijät: maahanmuuttajat, Ukrainan pakolaiset ja korona.
Tarve mielenterveysosaamisen kehittämiseen ja työhyvinvoinnin lisäämiseen on noussut selkeästi esiin sekä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen että koulun arjesta. Ammattilaiset kohtaavat kuormittavia tilanteita, joiden hoitamiseen ei ole aina löytynyt riittävää osaamista eikä siihen ole ollut tarjolla tukea. MITOke yhteistoimintaverkosto pyrkii tukemaan kasvatus- ja opetushenkilöstöä sekä luomaan hyvinvointia tukevaa positiivista vuorovaikutusta.
Maaret Lommi, kehitysjohtajam kasvatus ja koulutupalvelut
Johanna Oleander, kehittäjä, varhaiskasvatus
Eija Kiiski, koulukuraattori
Elina Tulkki, varhaiskasvatusyksikön johtaja
Essi Lappalainen, päiväkodinjohtaja
Mia Iivonen, hyvinvointikoordinaattori
Outi Salojärvi, psykiatrinen sairaanhoitaja, reppuohjaaja
Sami Halme, kouluttaja MLL
Satu Kirppu, varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Hanna Hummel , varhaiskasvatuksen psykologi
Riitta Hotakainen, kuntouttavan luokan opettaja
Hyviä käytänteiden jakaminen ja uusien toimintamallien luominen toimintatapojen yhtenäistäminen.
Yhtenäinen toimintakulttuuri edistää opettajien ja ohjaajien hyvinvointia ja osaamista sekä vahvistaa lasten tunne- ja sosiaalisia taitoja ja ehkäistä kiusaamista. Lasten kiusaaminen on opittava tunnistamaan paremmin ja sitä pitää saada vähennettyä. Lasten tulee saada kykyä sopeutua paremmin erilaisiin muuttuviin tilanteisiin ja kriiseihin.
- Millainen tilanne kiusaamisen suhteen on omassa yksikössä, onko vähentynyt tai lisääntynyt?
Ovatko kiusaamisen muodot muuttuneet? Miten kiusaamiseen puututaan, onko puuttuminen riittävää?
- Millaiset seikat estävät kiusaamiseen puuttumista? Löytyykö esimerkkejä konkreettisista tilanteista?
- Miten kiusaamista voitaisiin vähentää tulevaisuudessa? Löytyykö esimerkkejä toimintatavoista, joilla kiusaamista on pystytty vähentämään?
- Onko työyhteisössäsi käyty keskustelua, mitä kiusaaminen on? Miksi keskustelun käyminen on tärkeää? Onko työyhteisössäsi sama käsitys kiusaamisen syistä, kiusaamisen muodoista ja niihin puuttumisesta?
- Onko henkilöstöllä riittävästi keinoja kiusaamiseen ennaltaehkäisemiseen ja kaveritaitojen tukemiseen?
Yhteisiä tilaisuuksia järjestetään 3-4 kertaa vuodessa. Tilaisuuksiin osallistutaan vapaaehtoisesti. Keskustelun antia on tarkoitus aktiivisesti viedä omiin yksiköihin. Sähköinen alusta on avoin kaikille tilaisuuksiin osallistuville kasvatus -ja opetusalan toimijoille. Tilaisuuksista tehdään muistio
Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen henkilöstö, ja sen myötä heidän opettamansa ja ohjaamansa lapset.