Mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensijäsennystiimi Tampereen alueella

Tarkoituksena on yhtenäistää terveysasemien työnjakoa mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohdalla ja ohjata potilaat oikean palvelun piiriin.

Toimintaympäristö **

Tampereella terveysasemien mielenterveystiimien sisäänottokriteereissä ja ohjauksissa oli eroavaisuutta keskenään sekä suhteessa muihin Pirkanmaan kuntiin. Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirryttäessä tiimien työnkuva muuttui ja tiimien nimi muutettiin mielenterveys- ja päihdetiimeiksi. Myös työnjakoa erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden sekä miepä-tiimien välillä muokattiin. Tästä nousi tarve selkeyttää mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden hoitoon ohjausta. Lisäksi oli tarve kehittää toimintaa siten, että pystytään vastaamaan hoitotakuulain muutokseen (hoidon aloitus 14vrk sisällä).

Ratkaisun perusidea **

Ensijäsennystiimin työskentely pohjautuu Lempäälän kunnassa PirSOTE:ssa kehitettyyn malliin ”Perusterveydenhuollon mielenterveysasiakkaiden keskitetty hoidon ohjaus”, Terapiat etulinjaan –toimintamallin kehittämään terapianavigaattoriin ja ensijäsennykseen. Hoidon tarpeen arviossa miepä-oireileva potilas ohjataan tarpeen mukaan täyttämään terapianavigaattori sekä laitetaan ensijäsennystiimin listalle. Potilaalle varataan aika ensijäsennykseen, jossa käydään läpi terapianavigaattorin tulokset ja tilannetta tarkennetaan lisäkysymyksillä. Lisäksi tehdään hoidon suunnitelma hyödyntäen koko Pirhan mt- ja päihdepalveluita eri sektoreilla. Ohjaus voidaan tehdä mm. vastaanottopalveluihin, miepä-tiimiin, omahoito-ohjelmiin, vertaistukiryhmiin tai 3.sektorin palveluihin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tilastoja on kerätty Forms-lomakkeella, jolla on kerätty tietoa mm.mistä potilas on ohjautunut ensijäsennykseen, kuinka nopeasti kontaktoitu ja miten nopeasti potilas on saanut ajan ensijäsennykseen. Toimintamalli vähentää sote-asemien hoidon ohjauksen variaatioita ja siten helpottaa hoidon tarpeen arvion jatkojen suunnittelua; arvioitu sote-asemilta saatua palautetta hoitoon ohjauksen helpottumisesta.

Mittarit organisaation näkökulmasta toimivat, jatkossa huomioitava myös asiakaslähtöiset mittarit.

 

Lisätietoja mallista (10/23): Maria Heiskanen