Mielenterveyshaasteisen nuoren palvelupolku toisen asteen oppilaitoksessa-Varsinais-Suomen hyvinvointialue-Sujuvat palvelut -valmennus (RRP, P4,I1)
Mielenterveyshaasteisen nuoren palvelupolun sujuvoittaminen ammatillisessa oppilaitoksessa. Palvelua saa matalalla kynnyksellä ja moniammatillisesti. Hoidon tarve tunnistetaan ja hoidon arvioon pääsee nopeasti. Jatko-ohjautuminen on oikea-aikaista.
Oivalla ja ymmärrä
Ammatillisen oppilaitoksen reformi on tehnyt opiskelusta joustavaa ja työelämälähtöistä. Nuorten mielenterveyshaasteet ovat lisääntyneet ja monilla nuorilla on elämänhallinnan haasteita ja erityisen tuen tarpeita. Sujuvalla palvelupolulla pyritään vähentämään keskeytyksiä.
Ammattiopistossa opiskelevan nuoren poissaolojen ja keskeytysten vähentäminen. Nuoren mielenterveyden ja toimintakyvyn tukeminen.
Kehittämiseen osallistuu kokemusasiantuntija, Salon seudun ammattiopistosta opiskeluhuollosta psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Lisäksi oppilaitoksen apulaisrehtori. Nuorisopsykiatrialta osallistuu psykiatrinen sairaanhoitaja ja perhekeskuspäällikkö ohjaa toimintaa.
Mielenterveyspalveluita saava nuori on tyytyväinen palveluihin ja kykenee suorittamaan opiskelut loppuun.
Opiskelijoiden poissaolot ja keskeytykset vähenevät. Opiskelijat ovat tyytyväisiä opiskeluhuollosta saamiinsa palveluihin.
Moniammatillisen yhteistyön tiivistäminen. Tehtävänkuvien selkeyttäminen ohjautumisen helpottamiseksi ja yhteistyön kehittäminen yli organisaatiorajojen. Tiedottaminen kehittäminen ensin laajennetulle opiskeluhuolto ryhmälle ja sen jälkeen koko opetushenkilökunnalle.
Ammattiopiston alle 30-vuotiaat opiskelijat joilla on mielenterveysongelmia. Kokemusasiantuntija tuo esiin asiakasnäkökulmaa. Kokemusasiantuntija haastatellut neljää oppilaitoksen mielenterveyspalveluita käyttänyttä opiskelijaa.
Kuvittele ja kokeile
Olemme osallistaneet oppilaitoksen ja sote ammattilaisten työntekijöitä kehittämistyössämme mm. Learning cafe tyyppisellä työskentelyllä. Olemme tutustuneet muiden oppilaitosten toimintamalleihin esimerkiksi moniammatilliseen työskentelyyn liittyen mm. oppilaitosvierailun kautta.
Opiskeluhuollossa olevan monialaisen asiantuntijaryhmän (mar) hyödyntäminen.
Olemme tutustuneet mm. Lape ja Kaste -hankkeen kehittämistuloksiin.
Ammattiopiston laajennetun opiskeluhuollon henkilöstölle järjestettiin työpaja, jossa määritettiin opiskeluhuollon ongelmakohtia juurisyyanalyysin kautta. Lisäksi ideoitiin kehittämiskohtia palveluprosessissa.
Ammattiopiston ja työelämänyhteistyön lisääminen, jotta työelämäharjoittelut mahdollistuvat mielenterveysopiskelijalla. Ammattiopistolla on nimetty alakohtaiset työelämäkoordinaattorit, jotka tukevat työelämään siirtymistä.
Yhteisöllistä työtä lisätty kahden yhteisöpedagogin myötä.
Esille on noussut toive monialaisen yhteistyön tiivistämisestä ja säännöllisyydestä.
- Toimintamallin luominen yhteiselle asiakkaalle. Opiskeluhuollon työntekijöiden päällekkäisen työn vähentäminen ja rinnakkaistyön tehostaminen.
- Opiskeluhuollossa sovittu opiskelijan vastuutyöntekijä monialaisia palveluita käyttävälle opiskelijalle. Monialaisia palveluita käyttävän opiskelijan tuki on koordinoitua.
- MAR- palavereiden nopeuttaminen ja aikataulutus. Opiskeluhuollon palveluiden varhaisempi saatavuus ja tiiviimpi seuranta.
- Opiskeluhuollon työntekijöiden työnkuvien selkeyttäminen. Ohjauksen selkeytyminen ja päällekkäisen työn väheneminen.
- Akuuttiaikojen luominen koululääkärin ajanvarauskalenteriin. Oikea-aikaisen avun saaminen opiskelijalle.
- Erityisen tuen kehittäminen. Erityisen tuen konkretisoituminen.
Mielenterveysopiskelijan tuen kehittäminen monialaisen toimintamallin kautta. Mielenterveysopiskelijalle jolla on tarvetta monialaiseen työskentelyyn, sovitaan oma vastuutyöntekijä. Vastuutyöntekijä koordinoi opiskelijan tukea ja kokoaa monialaisen asiantuntijaryhmän tarvittaessa sekä vastaa tuen seurannasta.
Olemme opiskeluhuollossa sopineet yhteisistä monialaisista opiskelijoista joiden osalta kokeilemme yhteistyömallia mm. vastuutyöntekijän osalta.
Monialaista toimintamallia testataan ja kehitetään maalis-kesäkuussa 2024. Toimintamallin jalkautus koko ammattiopiston toimintamalliksi syksyllä 2024.
Ammattiopiston perustutkinto-opiskelijoiden keskeytysten vähentäminen 50% vuoden 2028 loppuun mennessä. Mielenterveyspalveluiden oikea-aikaisuus ja sujuvoittaminen sekä erikoissairaanhoitoon ohjautumisen väheneminen.
Monialaisia asiantuntijaryhmiä on järjestetty tiiviimmin ja näistä on saatu selkeitä suunnitelmia ja hyviä kokemuksia.
Koululääkärin akuuttiajoista on saatu positiivisia kokemuksia. Opiskelija on saanut lääkärin arvion oikea-aikaisesti mikä on tukenut opiskelijan toimintakykyä ja opiskelua.
Mielenterveysopiskelijan erityisen tuen toteutumisesta käytiin keskustelua sekä pohdittiin tuen muotoja.