Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluprosessin kehittäminen Etelä-Savon hyvinvointialueella

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialueen muodostivat 1.1.2023 alkaen Pieksämäen kaupungin perusturva, Rantasalmen sosiaali- ja terveyspalvelut, Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä ja Itä-Savon sairaanhoitopiiri. 

Liitteet
Kuva
Piirrosposteri
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Mitä ongelmaa olimme ratkaisemassa: 

Järjestelmä on nyt liian asumispalvelupainotteinen. Halu oli saada koko hyvinvointalueelle myös "vaihtoehtotarjotin" muista palveluista.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas ei saa tilannettaan/ tarvettaan vastaavaa palvelua -> halutaan tukea asiakkaan osallisuutta ja kuulla hänen mielipide palvelujen rakentumisessa. Kirjavat käytännöt eri puolilla hyvinvointialuetta -> halutaan rakentaa yhdenmukaiset käytännöt koko hyvinvointialueelle

Mahdollisuus: Hyvinvointialueen muodostumisen yhteydessä tehtävä prosessien yhtenäistäminen asiakkaan sairaudenoireisiin, asumiseen ja niihin liittyvissä tukipalveluissa. Huomioiden: alueellinen järjestäminen, palvelujen kattavuus, tuleva hankinta: kilpailutus/ palveluseteli (sisältö).

Tavoiteltu muutos

Asiakasprosessissa palveluun hakeutuminen/ohjautuminen/ poistuminen, ”vaihtoehtotarjottimen” rakentaminen palveluista ennen ja jälkeen asumispalveluita. 

Muutoksen mittaaminen

Valmennuksen aikana päätettiin mittareiksi asiakasmäärän muutokset ympärivuorokautisen asumispalvelun uusien asiakkaiden ja omien jalkautuvien palvelujen asiakkaiden lukumäärissä. Seuranta-ajaksi sovittiin huhtikuu 2023 - vuoden loppu 2024.

Toteutussuunnitelma

Valmennustiimi koottiin huomioiden kiinnostus, toteuttamisnäkökulma (valitsemalla asiakastyötä tekeviä) ja alueellinen edustettavuus. Projektitiimi muodostui lumipallotekniikalla. 

Valmennuksen aikana järjestettiin alueen asiakassijoittelua tekeville sosiaalityöntekijöille kolme yhteistä työpajaa. Lisäksi järjestettiin työpaja jalkautuvaa työtä tekeville työryhmille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Täysi-ikäiset mielenterveyskuntoutujat, jotka tarvitsevat tukea arkeen sairauden tai asumisen suhteen, eivät selviydy täysin itsenäisesti kotona, ohjautuisivat ”totutun toimintamallin” mukaisesti nykyisellään asumispalveluihin. 

Valmennuksen aikana järjestettiin kaksi asiakasraatia, joissa keskityttiin keskustelemaan aiheista: Kokemuksia asumispalveluista, kuulluksi tulemisesta ja asioista, jotka tukevat omaa pärjäämistä. Valmennukseen osallistui asiakaskehittäjä. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Sujuvat palvelut -valmennus toimi välineenä kehittämistyössä. Sujuvien palvelujen -valmennuksen avulla arvioitiin nykytilaa, määritettiin tavoitetila ja tehtiin PDSA- kehittämisvaiheilla. 

Kalanruotokuviolla pureuduttiin syihin ja miksi -kysymysten avulla juurisyihin. 

Valmennuksen aikana käytiin tutustumismatkalla Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Olimme asettaneet kehittämistyön yhdeksi tavoitteeksi myös asumispalveluiden ideaaliprosessiin sovellettavan oman arviointiyksikön. Kävimme valmennustiimillä tutustumassa Pohteen omaan arviointiyksikköön ja saimme mukaamme sieltä toimintamalleja ja arvioinnin työkaluja.

 

Liitteet
Kuva
Työskentelystä otteita
Vinkit toimintamallin soveltajille

Sujuvat palvelut -valmennus on ollut ohjaava Etelä-Savon hyvinvointialueen mielenterveyskuntoutujien asumisprosessin kehittämistyössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvä tunnelma siitä, että on ollut hyvää keskustelua ja erilaisia ajatuksia, joista on välillä innostunut, aihe on asiakkaiden kannalta tärkeä ja kiinnostava, olemme asian äärellä, joka on meille yhteisesti tärkeä, muutoksenkaipuu on aitoa ja aihe on laaja, monisäikeinen ja monella eri sektorilla ja tasolla näkyvä, joka koskee organisaatiossamme ja sen ulkopuolella useampia toimijoita. Koemme olevamme juuri osuvin kehittäjätiimi tässä, koska meillä on jokaisella aito rooli kehitettävässä prosessissa (koskee kaikkien elämää), ja tältä osin meillä on mahdollisuus koko ajan myös hieman testailla käytännössä.