Hyvinvointilähete ja liikuntaneuvonnan palveluketju – toimintamallit osana monialaisen HYTE- palvelukonseptin asiakas- ja palveluohjausta Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I 2/4)

Hyvinvointilähete- ja liikuntaneuvonnan palveluketju toimintamalleissa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen ohjaa asiakkaan ensisijaisesti kuntien ja järjestöjen hyte-palveluihin. Apuna ohjaamisessa hyödynnetään digitaalista hyte-palvelutarjotinta.

Toimintaympäristö **

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite tuottaa Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut. Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite tuotti Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut 2017- 2022 aikana. 

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, alueen kunnat ja järjestöt ovat mukana toimintamallissa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden tuottamisessa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvoinnin ja terveydenedistämisessä  yhteistyö kuntien ja järjestöjen kanssa on oleellista. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian tavoitteena on mm.  yhteistyöllä hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta sekä ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa. Kriittiset menestystekijöissä on mainittu mm. ennaltaehkäisy ja oikea-aikainen vaikuttava palvelu sekä onnistunut yhteistyö kuntien, järjestöjen ja muiden kumppaneiden kanssa. Kriittisissä menestystekijöissä mainitaan myös saavutettavuus - takaajana monipuoliset palvelumuodot ja digitaalisten/teknologiapohjaisten palveluiden ensisijaisuus. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtenäistä tai yhdessä sovittua asiakas- ja palveluohjauksen mallia hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin, eikä alueellista hyte-palvelualustaa. Tarve näille asioille on kuitenkin tunnistettu. Teimme Sote-henkilöstölle kyselyn hyte-palveluihin ohjaamisesta. Hyte-palveluilla tarkoitamme kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja muiden toimijoiden järjestämiä monialaisia toimintoja ja palveluita. Kyselyyn vastasi 221 sote-ammattilaista. Vastaajista 150 halusi saada tietoa hyte-toiminnasta digitaaliselta alustalta. Kyselyn mukaan sote-ammattilaisista 208 tunsi huonosti tai keskinkertaisesti työskentelyalueensa hyte-toiminnan. Vastaajista vain 12 koki tuntevansa työskentelyalueensa hyte-toiminnan hyvin. Sote-ammattilaisista 104 koki vaikeaksi löytää ajankohtaista tietoa kuntien, järjestöjen ja seurakuntien toteuttamasta hyte-toiminnasta.

 

 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ohjaava työryhmä, monipuolinen hyvinvointialueen sisäinen ammattilaisten ryhmä, antavat evästyksiä hankkeen toteutukseen.

Hyvinvointilähete työryhmä, hyvinvointilähetteen kirjoittajien työryhmä, kehitetään kirjaamisen käytäntöjä sekä hyvinvointilähetteen saajien tunnistamista.

Hyvinvointilähete toimintaan ohjaava työryhmä, johtotason edustus lähetetoimintaan ja kattojärjestön edustajat.

Linkkihenkilökoulutukseen  olemme koonneet oman alueen linkkihenkilökoulutuksen kouluttajat ja hyvinvointialueen kehittäjä sekä Lapin vastaavat linkkihenkilökouluttajat ja kehittäjät.

Toimintaan saadaan evästyksiä myös esimerkiksi kuntien hyte-koordinoijien työryhmältä, hva:n hyte-työryhmältä, lautakunnalta sekä muilta alueen toimijoilta. 

Lisäksi olemme mukana alueen ulkopuolisten kehittäjien verkostoissa mm. Lapin hyvinvointialueen hyvinvointilähetteen kehittäjät.

Linkkihenkilöistä koostuva vertaistukiryhmä/mentorointiryhmä. Kokoontuu noin 1x/kk:ssa.

Tavoiteltu muutos

Hyte-palvelukonseptin ja siihen liittyvän digitaalisen palvelutarjottimen avulla Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat ja ammattilaiset löytävät helposti ajantasaisen tiedon oman alueensa kuntien, kolmannen sektorin ja hyvinvointialueen tarjoamat hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot. Nämä palvelut ja toiminnot ovat myös alueen kuntien ja järjestöjen tunnistettavissa.

Tavoitteena on, että sote-ammattilainen tunnistaa ja hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita aidosti tarvitsevan asiakaan ja hänet ohjataan tarpeen mukaan:

  • suoraan ennaltaehkäisevän ja hyvinvointia lisäävän kulttuuri-, liikunta- ja/tai järjestötoiminnan pariin tai 
  • hänelle kirjoitetaan hyvinvointilähete ja hän saa linkkihenkilön tueksi edellä mainittujen palvelujen saavuttamiseen tai
  • elintapojen muutosten tuen tarpeen ollessa kyseessä hänet ohjataan joko kunnan liikuntaneuvontaan tai hyvinvointialueen elintapavalmennukseen 

Kaikissa tilanteissa asiakkaan ohjaamisen tukena voidaan hyödyntää digitaalista hyte-palvelutarjotinta. 

Tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tavoitteena on vahvistaa hyvinvointialueen strategista painopistettä Ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa. Autetaan Keski-Pohjanmaan ymmärtämään omaa hyvinvointia kokonaisvaltaisesti ja tunnistamaan erilaisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Hyte-palvelukonseptin avulla tavoitellaan sote-palvelujen tarpeen vähentymistä niin, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti hyte-palveluihin ja toimintoihin. Tähtäämme siihen, että meillä on antaa tilastotietoja ja erilaisia mittareita, joilla voimme vaikuttavuutta todentaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen hyvinvointilähete -mallin alkuvaiheessa kohderyhmäksi valikoitui Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikäihmiset, omaishoitajat sekä työttömät ja monipalveluasiakkaat. Jatkossa kohderyhmänä on koko Keski-Pohjanmaan väestö. Kohderyhmään kuuluvilla henkilöillä voi olla mm. mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin. 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Hyvinvointilähetemallin kehittämisessä olemme soveltaneet Lapin hyvinvointilähete -mallia ja tehneet tiivistä yhteistyötä Lapin hyvinvointialueen sekä Lapin AMK:n kanssa. 

Liikuntaneuvonnan palveluketjun luomisessa on sovellettu Kainuun poikkihallinnollista liikuntaneuvonnan palveluketjua.

Liitteet
Ideointi

Sote-ammattilaiset tunnistavat hyvinvointilähetteen ja /tai liikuntaneuvontaa tai elintapavalmennusta tarvitsevan henkilön, hyvinvointilähetteen kirjoittaminen, asiakkaan ohjaaminen liikuntaneuvontaan tai elintapavalmennukseen

Linkkihenkilökoulutus ja toiminta

(Liitetään tähän; ohje liikunta- ja hyvinvointilähetteen tekemiseen ja näiden erot)

Idean valinta

Saadaan hyvinvointilähetteitä ja saadaan tarpeeksi linkkihenkilöitä koulutukseen

Ratkaisun testaaminen

Liikuntaneuvonnan palveluketjua on esitellään yhdessä kunnan liikuntapalveluiden kanssa vastaanottojen lääkärimeetingeissä sekä kuukausipalavereissa.