Hyvinvointilähete ja liikuntaneuvonnan palveluketju – toimintamallit osana monialaisen HYTE- palvelukonseptin asiakas- ja palveluohjausta Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I 2/4)

Hyvinvointilähete- ja liikuntaneuvonnan palveluketju toimintamalleissa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen ohjaa asiakkaan ensisijaisesti kuntien ja järjestöjen hyte-palveluihin. Apuna ohjaamisessa hyödynnetään digitaalista hyte-palvelutarjotinta.

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite tuotti Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut jo vuosien 2017- 2022 aikana. Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyivät hyvinvointialueille 1.1.2023.  Tämän uudistuksen myötä Soite järjestää julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi pelastustoimen palvelut kahdeksan kunnan alueella Keski-Pohjanmaalla. Jäsenkuntia ovat Kokkola, Kannus, Toholampi, Kaustinen, Veteli, Halsua, Perho ja Lestijärvi,  joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 68 000 henkilöä. Hyvinvointialueella työskentelee n. 4000 työntekijää ja 300 sopimuspalokuntalaista.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, alueen kunnat, järjestöt ja seurakunnat ovat mukana toimintamallissa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden tuottamisessa. 

Keski-Pohjanmaan väestön ikärakenne on muuttunut ja muuttuu vanhemmaksi. Väestöennusteen mukaan alle 15-vuotiaiden osuus jatkaa vähenemistään, kun taas 65-vuotta täyttäneiden osuus jatkaa lisääntymistä.  Sairastavuus ja koettu yksinäisyys on Keski-Pohjanmaalla suurempaa kuin koko maassa keskimäärin. Työttömien osuus työvoimasta on hieman koko maata alhaisempi. Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden, tuki- ja liikuntaelinten-sekä sidekudosten sairauksien ja verenkiertoelinten sairauksien vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus on Keski-Pohjanmaalla yhtä suuri kuin koko maassa keskimäärin. Keskipohjanmaalaisten elintavoista esille nostettuna erityisesti liikuntaan, ravitsemukseen ja uneen liittyen; terveysliikuntasuositusten mukaan liian vähän liikkuvien osuus on Keski-Pohjanmaalla lähes sama kuin koko maassa keskimäärin. On huolestuttavaa, että lähes 60% väestöstä liikkuu terveytensä kannalta liian vähän. Niukasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja syövien osuus on suurempi kuin koko maassa keskimäärin. Lihavien (BMI eli painoindeksi 30 kg/m2 tai enemmän) 20 vuotta täyttäneiden osuus on Keski-Pohjanmaalla samansuuruinen kuin koko maassa keskimäärin. Lihavien osuus oli 23,3 % (koko maa 23,1 %) vuonna 2020. Noin joka viides keskipohjanmaalainen nukkuu terveytensä kannalta liian vähän.

Yksinäisyys on kallis ongelma sekä yksilöille että yhteiskunnalle. Yksinäisyyden hintaa voidaan vertailla kansainvälisestikin esim. Isossa-Britanniassa on laskettu yksinäisyyden yhteiskunnalliseksi hintalapuksi noin 11 400 euroa vuodessa jokaista yksinäistä kohden. Yksinäisyyden hintalappu sisältää yksinäisyyden kustannukset terveyteen, hyvinvointiin ja tuottavuuteen. THL:n tutkimukset osoittavat, että yksinäisyys lisää merkittävästi terveydenhuollon palveluiden käyttöä. Keski-Pohjanmaalla on Kouluterveyskyselyn ja Terve Suomi- tutkimuksen mukaan noin 8 975 vakavasta yksinäisyydestä kärsivää ihmistä. Tämän laskutavan mukaan Keski-Pohjanmaalle yksinäisyydestä koituva hintalappu on n. 102 miljoonaa euroa vuodessa. Yksinäisyyden vaikutukset ulottuvat henkisestä ja fyysisestä terveydestä taloudellisiin kustannuksiin ja yhteisöllisyyden heikkenemiseen. On tärkeää, että sekä yksilöt että yhteiskunta tunnistavat yksinäisyyden ongelman ja pyrkivät löytämään keinoja sen lievittämiseksi. Yhteisöllisyyden vahvistaminen, sosiaalisten verkostojen tukeminen ja mm. mielenterveyspalveluiden parantaminen ovat keskeisiä toimenpiteitä yksinäisyyden vähentämiseksi ja sen aiheuttamien kustannusten pienentämiseksi.  Ennaltaehkäisevällä työllä voidaan saada merkittäviä taloudellisia säästöjä ja samalla myös ihmisen hyvinvointi ja elämänhallinta vahvistuvat. Yksinäisyyden torjunnassa tuleekin ottaa kaikki keinot käyttöön ja yksi tapa on hyvinvointilähetteen kirjoittaminen henkilölle, joka kokee yksinäisyyttä ja on syrjäytynyt tai vaarassa syrjäytyä.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä  yhteistyö kuntien ja järjestöjen kanssa on oleellista. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian tavoitteena on mm. yhteistyöllä hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta sekä ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa. Strategian kriittisissä menestystekijöissä on mainittu mm. ennaltaehkäisy ja oikea-aikainen vaikuttava palvelu sekä onnistunut yhteistyö kuntien, järjestöjen ja muiden kumppaneiden kanssa. Kriittisissä menestystekijöissä mainitaan myös saavutettavuus - takaajana monipuoliset palvelumuodot ja digitaalisten/teknologiapohjaisten palveluiden ensisijaisuus. Taustalla vaikuttavat myös Keski-Pohjanmaan alueellinen hyvinvointikertomus vuodelta 2022 ja hyvinvointisuunnitelma 2023 - 2025.

Keski-Pohjanmaalla ei ole ollut yhtenäistä palveluohjauksen mallia, jossa sote henkilöstö tunnistaa ja ohjaa asiakkaat hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan. Keski-Pohjanmaan alueella on haasteena yksinäisyys ja terveellisten elintapojen haasteet. Näihin on lähdetty kehittämään toimintamalleja. Hyvinvointilähetteellä voidaan ennaltaehkäistä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä sekä parantaa yksilön elämänhallintaa ja elämänlaatua. 

Sote-uudistuksessa kuntien ja hyvinvointialueiden tulee luoda keskenään toimiva liikuntaneuvonnan yhdyspinta osaksi elintapaohjauksen kokonaisuutta eli ts. sopia selkeä tehtävien ja vastuiden jako sekä varmistaa uudenlaiset yhteistyön rakenteet. Myös liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset ohjaavat rakentamaan liikuntaneuvonnan palveluketjua sekä yhtenäistämään neuvontaprosessin sisällön laatua. Suositukset on kohdistettu liikuntaneuvontaa kehittäville tahoille sekä liikuntaneuvojille/elintapaohjaajille. 

Keski-Pohjanmaan alueella on liikuntaneuvontaa tarjolla kunnan vakituisena toimintana Kokkolassa. Kannuksessa liikuntaneuvontaa on kehitetty hankerahoituksella, mutta sitä ei ole saatu vakiinnutettua. Myös alueen muut kunnat ovat aloittaneet toimenpiteet liikuntaneuvonnan kehittämiseksi ja vuoden 2024 elokuusta liikuntaneuvontaa on tarjolla viiden kunnan yhteishankkeena (Toholampi, Lestijärvi, Veteli, Halsua, Perho). Myös Kaustinen alkaa tarjoamaan liikuntaneuvontaa vuoden 2025 alusta.  Elintapaohjausta on annettu terveyskeskusvastaanotoilla hoitajien toimesta pääosin kertaluonteisilla vastaanottokäynneillä. Varsinaista prosessinomaista elintapaohjausta tai -valmennusta hyvinvointialueella ei ole ollut aiemmin tarjolla. Täten on ollut tarpeen kehittää liikuntaneuvonnan palveluketjua osaksi elintapaohjauksen kokonaisuutta. Elintapaohjauksen tueksi tarvitaan myös digitaalinen väline, joka mahdollistaa usean asiakkaan ohjaamisen ja tukemisen matalalla kynnyksellä.  

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtenäistä tai yhdessä sovittua asiakas- ja palveluohjauksen mallia hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin eikä alueellista hyte-palvelutarjotinta. Tarve näille asioille on kuitenkin tunnistettu.

Asiakasnäkökulma:

Asiakas ymmärtää omaa hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti ja tunnistaa erilaisia keinoja hyvinvointinsa edistämiseen yhteisöjen ja/tai mielekkään tekemisen avulla.

Tarve hyvinvointilähetteelle voi muodostua useista syistä, kuten yksinäisyys, lievät mielialaoireet, syrjäytyminen tai sen riski. Liikuntaneuvonnan tai elintapavalmennuksen tarve voi muodostua esimerkiksi lisääntyneistä terveysriskeistä, toimintakyvyn heikentymisestä tai jaksamisen haasteista.

Sote-ammattilaisen näkökulma:

Suuri osa sote-ammattilaisista kokee haastavaksi löytää tietoa hyte-palveluista ja toiminnoista alueella. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen työntekijöille toteutetun kyselyn (n=221) perusteella 43 % kokee kuntien, järjestöjen ja seurakunnan hyte-palveluiden löytämisen jokseenkin vaikeaksi. Kyselyssä 68 % vastanneista haluaisi saada tietoa HYTE-toiminnasta digitaaliselta alustalta. Sote-ammattilaisten avoimissa vastauksissa toivottiin sellaista monialaista asiakas- ja palveluohjauksen mallia, jossa asiakas saa rinnalle linkkihenkilön, joka saattaa/linkittää asiakkaan kolmannen sektorin ja kuntien hyte-palveluihin. Kaikki asiakkaat eivät hyödy sote-ammattilaisten suorasta ohjauksesta hyte-palveluihin vaan tarvitsevat linkkihenkilön tuen hyvinvointia edistävään toimintaan saattamiseen.

Hyte-palveluihin ja toimintoihin ei  ole myöskään selkeätä toimintamallia hyvinvointialueella. Hyvinvointialueen henkilöstölle toteutetun kyselyn avoimissa vastauksissa toivottiin sellaista monialaista asiakas- ja palveluohjauksen mallia, jossa asiakas saa rinnalle henkilön, joka saattaa/linkittää asiakkaan kolmannen sektorin ja kuntien hyte-palveluihin.

Sote-ammattilaisen olisi tunnistettava ajoissa aidosti  hyte-palveluita tarvitseva asiakas. Asiakkaan elintavat ja elämänhallinta on uskallettava ottaa puheeksi asiakastapaamisissa.  Asiakas ohjataan tarpeen mukaan suoraan ennaltaehkäisevän ja hyvinvointia lisäävän kulttuuri-, liikunta- ja tai järjestötoiminnan pariin. Ohjaamisen tukena voidaan käyttää digitaalista palvelutarjotinta. Palvelutarjottimen avulla asukkaat ja ammattilaiset löytävät helposti ajantasaisen tiedon oman alueensa kuntien, kolmannen sektorin ja hyvinvointialueen tarjoamat hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot.  Mikäli asiakkaan omat voimavarat eivät riitä yksin lähtemään em. kodin ulkopuolisiin toimintoihin, hänelle voidaan kirjoittaa hyvinvointilähete ja hän saa rinnalleen koulutetun linkkihenkilön tueksi yhteisöihin saattamiseen. Elintapojen muutosten tuen tarpeen ollessa kyseessä asiakas ohjataan joko kunnan liikuntaneuvontaa tai hyvinvointialueen elintapavalmennukseen. Elintapaohjauksen ja valmennuksen tukena voidaan jatkossa käyttää Terveyskylään luotua digihoitopolkua. 

Valtakunnallisesti on lähetty kehittämään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa tiedot alueen hyvinvointia ja terveyttä tukevasta toiminnasta. Hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen tiedot kootaan palvelutarjottimelle digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi - palvelutietovarannosta ja muista kansallisista koontipalveluista. Kansallisen palvelutarjotinalustan kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja se on nimeltään Tarmoa -palvelu. 

Digitaaliselle palvelutarjottimelle nousee tiedot hyte-palveluista ja toiminnoista PTV:stä eli palvelutietovarannosta ( Suomi.fi-palvelu). Kunnilla ja hyvinvointialueilla on lakisääteinen velvollisuus kuvata hyvinvointia- ja terveyttä edistävät palvelunsa PTV:hen eli palvelutietovarantoon. Järjestöt ja seurakunnat voivat valita kuvaavatko hyte-palvelunsa PTV:hen vai lähellä.fi:n. Valinnan on mahdollistanut se, että lähellä.fi :stä on kehitetty integraatio PTV:hen. Olemme osallistuneet kansallisiin DVV:n PTV-kirjaamistyöpajoihin. Sieltä saatujen oppien mukaan olemme edistäneet kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja hyvinvointialueen PTV-kirjausta. Olemme hankkineet ostopalveluna asiantuntijapalvelua Kostiry:ltä PTV- ja lähellä.fi kirjaamisen edistämiseen järjestöille. Asiantuntijapalvelu sisältää työpajoja ja yksilöneuvontaa.  Lähtötilanteessa kuntien ja järjestöjen PTV- ja lähellä.fi hyte-kuvauksia (luonto-, liikunta ja kulttuuri) oli todella vähän. 

THL:n ikävakioidun sairastavuusindeksin (2017-2019) mukaan väestön sairastavuus on Keski-Pohjanmaalla suurempaa kuin koko maassa keskimäärin. Sairausryhmittäisten osaindeksien osalta korkein indeksi on sepelvaltimotauti-indeksi. Sydänpotilaat yleisesti ottaen liikkuvat liian vähän ja ovat kuntoutuksen tarpeessa sydäntapahtuman jälkeen. Vallitsevan käsityksen mukaan heti akuutin sydäntapahtuman jälkeen onkin otollinen hetki kohdentaa kuntoutus- ja terveyden edistämistoimia, sillä motivaatio muutokseen on suurempi. Henkilökohtaisen liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta elämänlaatuun, suorituskykyyn ja sydäntapahtumien riskiin potilailla, joilla on huono fyysinen kunto ei kuitenkaan tunneta hyvin. Tähän hankkeeseen liittyvän liikuntaneuvonnan palveluketjun jatkokehittämisen ja juurruttamisen taustalla vaikuttaa Longlife 2.0 tutkimus, jossa tutkitaan liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta fyysiseen aktiivisuuteen, elämänlaatuun ja sairastuvuuteen korkean sydäntapahtumariskin potilailla. Longlife 2.0 tutkimuksen tarkoituksena on vertailla tavanomaista ERVA- alueen sydänkuntoutuskäytäntöä ja uutta mallia, jossa fyysisesti inaktiivisille potilaille annetaan lisäksi henkilökohtaista liikuntaneuvontaa. Tutkimukseen liittyen on meneillään vielä vuoden 2024 loppuun saakka pilotti, jossa tarjotaan prosessinomasta, terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa 6-12 kk kestävää yksilöllistä liikuntaneuvontaa terveytensä kannalta liian vähän liikkuville, alle 75-vuotiaille, elektiivisesti hoidetuille sepelvaltimotautipotilaille tai akuutin sydäninfarktin sairastaneille. Kokonaisuudessaan tavoitteena on luoda terveydenhuollon resursseja mahdollisimman vähän kuormittava, terveyttä edistävä konsepti, joka muokkaa terveystottumuksia pitkällä aikajänteellä myös muille asiakasryhmille.

Osana liikuntaneuvonnan palveluketjun kehittämistä on tehty nykytilaselvitys liikunnan, ravitsemuksen ja uniterveyden palveluketjuista ja yhdyspinnoista Keski-Pohjanmaalla.  Tästä selvityksestä saadaan katsaus elintapaohjauksen tarkistuslistan toteutumisesta alueella. 

 

 

 

 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tätä toimintamallia kehitettäessä on perustettu seuraavia työryhmiä/kehittäjäjoukkoja:

Ohjaava työryhmä, monipuolinen hyvinvointialueen sisäinen ammattilaisten ryhmä: antavat evästyksiä hankkeen toteutukseen.

Hyvinvointilähete työryhmä, hyvinvointilähetteen kirjoittajien työryhmä: kehitetään kirjaamisen käytäntöjä sekä hyvinvointilähetteen saajien tunnistamista.

Hyvinvointilähetetoimintaan ohjaava työryhmä, johtotason edustus lähetetoimintaan ja kattojärjestön edustajat.

Linkkihenkilökoulutukseen olemme koonneet oman alueen linkkihenkilökoulutuksen kouluttajat ja hyvinvointialueen kehittäjä sekä Lapin vastaavat linkkihenkilökouluttajat ja kehittäjät.

Toimintaan saadaan evästyksiä myös esimerkiksi kuntien hyte-koordinoijien työryhmältä, hyvinvointialueen hyte-työryhmältä, lautakunnalta sekä muilta alueen toimijoilta. 

Lisäksi olemme mukana alueen ulkopuolisten kehittäjien verkostoissa mm. Lapin hyvinvointialueen hyvinvointilähetteen kehittäjät.

Linkkihenkilöistä koostuva vertaistukiryhmä/mentorointiryhmä. Kokoontuu noin 1x/kk:ssa.

Tarmoa palvelua kehitetään yhdessä DigiFinlandin, DVV:n ja THL:n kanssa ja näistä on omat sparrausryhmät joissa olemme mukana.

YTA 1 alueen kanssa yhteiset PTV- ja järjestö/kunta sparraukset.

Lapin AMK:n linkkihenkilökoulutuksen kehittäneiden opettajien kanssa koulutuksen yhteiskehittäminen. Mukana myös Keski-Pohjanmaan Kpedun opettajat. Noin 1x/kk.

Lapin AMK:n vetämä hyvinvointilähete koordinaattoreiden mentorointi ryhmä. Ryhmää vetää Lapin AMK:n opettajat/menotorit. Ryhmän jäsenenä on Laphan ja Soiten hyvinvointilähete koordinoijat.  

RRP2 P4 inv 2 Sparrailu, valtakunnallinen, kaikki hyvinvointialueet mukana, vastuu sparrauksen järjestämisestä teams-yhteydellä vuorotellen alueittain noin kuuden viikon välein.

Liikuntaneuvonnan palveluketjulle on ollut oma ohjausryhmä  (hankejohtaja, terveyskeskusvastaanoton yleis- ja erikoislääkäri, kuntoutusylilääkäri, sisätautien ja sydänvalvonnan osastonylilääkäri, hanketyöntekijä), joka antanut evästyksiä tämän aiheen tiimoilta. Juurruttamisvaiheessa liikuntaneuvonnan palveluketjun hanketyöntekijä siirtyy terveyskeskusvastaanottojen kehittämisen ohjausryhmän alle. 

Elintapaohjaukseen/liikuntaneuvontaa olemme myös luoneet oman sparrausryhmän, jossa osanottajia eri hyvinvointialueilta, joissa elintapaohjauksen kehittäminen kuuluu RRP-hankekokonaisuuteen.

Tavoiteltu muutos

Hyte-palvelukonseptin ja siihen liittyvän digitaalisen palvelutarjottimen avulla Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat ja ammattilaiset löytävät helposti ajantasaisen tiedon oman alueensa kuntien, kolmannen sektorin ja hyvinvointialueen tarjoamat hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta edistävät palvelut ja toiminnot. Nämä palvelut ja toiminnot ovat myös alueen kuntien ja järjestöjen löydettävissä.

Tavoitteena on, että sote-ammattilainen tunnistaa hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita aidosti tarvitsevan asiakkaan ja hänet ohjataan tarpeen mukaan:

  • suoraan ennaltaehkäisevän ja hyvinvointia lisäävän kulttuuri-, liikunta-, luonto- ja/tai järjestötoiminnan pariin tai 
  • hänelle kirjoitetaan hyvinvointilähete ja hän saa koulutetun linkkihenkilön tueksi edellä mainittujen palvelujen saavuttamiseen tai
  • elintapojen muutosten tuen tarpeen ollessa kyseessä hänet ohjataan joko kunnan liikuntaneuvontaan tai hyvinvointialueen elintapavalmennukseen. 

Tunnistamisen ja asiakkaan ohjaamisen apuna ammattilainen voi hyödyntää puheeksioton korttipakkaa.

Kaikissa tilanteissa asiakkaan ohjaamisen tukena voidaan hyödyntää digitaalista hyte-palvelutarjotinta. Ohjaamisessa ja lähettämisessä hyödynnetään asiakas- ja potilastietojärjestelmää. 

Tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tavoitteena on vahvistaa hyvinvointialueen strategista painopistettä : Ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa. Keski-Pohjanmaan asukkaita tuetaan ymmärtämään omaa hyvinvointia kokonaisvaltaisesti ja tunnistamaan erilaisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Hyte-palvelukonseptin avulla tavoitellaan sote-palvelujen tarpeen vähentymistä niin, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti hyte-palveluihin ja toimintoihin ja pidemmällä aikavälillä myös väestön sairastavuus vähenee. Tähtäämme siihen, että meillä on antaa tilastotietoja ja erilaisia mittareita, joilla voimme vaikuttavuutta todentaa.

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointilähete:

  • Hyvinvointilähetteiden määrä/linkkihenkilön saanut asiakas
  • Linkkihenkilöiden määrä
  • Linkkihenkilöiden asiakkaiden positiivinen mielenterveys
  • Linkkihenkilöiden asiakkaiden Sote-käyntien muutos

Hyte-palvelutarjotin:

  • Seurataan käyttömääriä
  • Kuinka paljon nousee minimikriteereiden mukaisia PTV-kuvauksia ja lähellä.fi kuvauksia 
  • Kuinka paljon Sote-henkilöstö käyttää hyte-palvelutarjotinta

Liikuntaneuvonta ja elintapavalmennus: 

  • Liikuntaneuvonnan valtakunnallisten suosituksien mukaiset mittarit
  • Liikuntaneuvontaan ohjautuneiden ja elintapavalmennuksen asiakasmäärät

Hyte-palvelukonseptissa seuraamme tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrää. Hyvinvointilähetteiden sisältömerkinnät löytyvät potilastietojärjestelmästä (hyvinvointilähetettä tarjottu, hyvinvointilähetetoimintaan ohjattu ja hyvinvointilähetteestä kieltäydytty).  Näillä sisältömerkinnöillä/toimenpidekoodeilla näemme, kuinka sote-ammattilainen tunnistaa ja hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita aidosti tarvitsevan asiakkaan ja ohjaako hän asiakkaan hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin. 

Järjestämme linkkihenkilökoulutusta paikallisen koulutusorganisaatio Kpedun ja Osuvakolutus Oy:n kanssa. Tavoitteenamme on kouluttaa 25 linkkihenkilöä vuoden 2024 aikana kahdessa koulutuserässä keväällä ja syksyllä 2024.

Hyvinvointilähete asiakkaalle tehdään linkkihenkilötoiminnan alussa, lopussa ja 3 kk:tta toiminnan päättymisestä 7 -osainen positiivinen mielenterveydenmittari (SWEMWBS). Tämän mittarin avulla voidaan seurata asiakkaiden positiivista mielenterveyden eli mielen hyvinvoinnin muutoksia. Positiivinen mielenterveys on voimavara, joka pitää sisällään mm. koherenssin tunteen, resilienssin, pystyvyyden, elämäntyytyväisyyden, elämänlaadun, luonteenvahvuuden, optimismin ja onnellisuuden. Nämä erilaiset psyykkiset vahvuudet ja kyvyt muodostavat ihmisen voimavarat. Positiivista mielenterveyttä voidaan vahvistaa toimimaan suojana sairauksia vastaan, selviytymään niiden kanssa ja edistämään toipumista. Huomattakoon, että myös mielenterveyshäiriöistä kärsivät henkilöt voivat kokea mielenhyvinvointia oireistaan riippumatta. Positiivisen mielenterveyden korostamisella pyritään siirtämään ajattelua pois tästä sairaus- ja ongelmakeskeisyydestä.

Positiivisen mielenterveyden suhteen henkilöt voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan: korkean, kohtalaisen sekä matalan positiivisen mielenterveyden omaaviin. Korkean positiivisen mielenterveyden omaavilla henkilöillä on korkea emotionaalisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin taso. Kohtalaisen positiivisen mielenterveyden omaavat henkilöt on joitakin puutteita eri hyvinvoinnin tasoilla ja matalan positiivisen mielenterveyden omaavilta henkilöiltä puuttuu hyvinvointi eri tasoilta täysin. 

Positiivisen mielenterveydenmittarin käyttöluvat haettiin WHO:lta ja lisenssi saatiin. Lisenssin saatuamme pyysimme kaksoiskäännetyt mittarit THL: ltä ja saimme molemmat viralliset mittarit WEMWBS in Finnish ja SWEMWBS in Finnish sähköpostitse liitteinä.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue osallistui Tarmoan pilotointiin 9.2-19.4. 2024. Saimme Tarmoa pilotoinnista palautetta ammattilaisilta sekä hyvinvointialueemme väestöltä. Seuraamme PTV:ssä kuvattujen THL:n HYTE- minimikriteerien mukaisten palveluiden lukumääriä (luonto, liikunta ja kulttuuri) . PTV:ssä kuvatut HYTE-palvelut nousevat hyte-palvelutarjottimelle. Teemme systemaattisesti PTV-kirjaamispalvelun ohjausta järjestöjen, kuntien ja seurakuntien kanssa. Olemme kilpailuttaneet ja hankkineet ostopalveluina Kostiry:ltä PTV- ja lähellä.fi asiantuntijapalveluita järjestöille ja seuraamme lähellä.fi toimintailmoituksien määriä. Hyte-palvelutarjottimen käyttäjämääriä seurataan verkkosivujen analytiikka työkalun avulla. 

Liikuntaneuvonnassa ja elintapavalmennuksessa käytetään valtakunnallisesti suositeltuja mittareita. Suosituksissa liikuntaneuvonnan arviointi jaetaan liikuntaneuvonnan prosessin toteutumisen arviointiin sekä neuvonnan vaikutusten arviointiin. Prosessin toteutumisen arvioinnin osa-alueet ovat 1) kohderyhmän tavoittaminen, 2) asiakkaiden sitoutuminen, 3) liikuntaneuvonnan vaiheiden toteuttaminen sekä 4) liikuntaneuvonnan hyödyllisyys. Neuvonnan vaikutusten osa-alueet ovat 1) liikuntaneuvonnan vaikutus pystyvyyteen muuttaa liikkumistottumuksia, 2) vaikutus liikkumiseen sekä 3) vaikutus paikallaanoloon.  Liikuntaneuvontaan tai elintapavalmennukseen tuleva asiakas täyttää esitietolomakkeen (kts. liite), lomake on pääsääntöisesti sama myös kunnan liikuntaneuvonnassa. Prosessin päätyttyä asiakkaalle lähetetään sähköpostitse tai tarvittaessa postitse webropol-pohjainen palautekysely, jossa kysytään asiakkaalta liikuntaneuvonnan hyödyllisyyttä, liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta asiakkaan pystyvyyteen muuttaa liikkumistottumuksiaan, liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta liikkumiseen ja paikallaanoloon. Lisäksi kysytään asiakkaan koettua terveyttä, koettua fyysistä kuntoa, koettua työkykyä. Asiakas täyttää jakson alussa ja lopussa myös fyysisen aktiivisuuden arvionti (FIT-indeksi)-lomakkeen. Lisäksi kuntien liikuntaneuvonnan osalta tarkastellaan, montako asiakasta/ vuosi liitetään liikuntaneuvonnan asiakasryhmään ja miten hva:lla käytetään  toimenpidekoodia OAB36 (liikuntaan liittyvä neuvonta ja ohjaus), OAB77 (keskustelu liikuntatottumuksista ja ohjaus liikuntapalveluihin) ja OAB78 (prosessin omainen liikuntaelintapaneuvonta).

Liitteet
Kuva
Linkkihenkilökoulutukseen haku
Kuva
Linkkihenkilökoulutus haku syksyn 2024 koulutukseen.
Linkkihenkilökoulutus haku syksyn 2024 koulutukseen.
Toteutussuunnitelma

Hyvinvointilähetteen kirjoittamisen ohje terveydenhuollossa (kirjallinen + video)

  • miten tunnistetaan lähetteen tarvitseva henkilö; sote-ammattilaisen perehdytys aiheeseen (teamsin kautta)
  • lähetteen kirjoittaminen
  • koordinointi
  • linkkihenkilön koulutus
  • linkkihenkilöiden mentorointi
  • positiivisen mielenterveyden mittari
  • palautteen antaminen

Hyvinvointia ja terveyttä edistävän palvelutarjottimen kehittäminen ( PTV-kuvausten kirjaaminen ja lähellä.fi kirjaamisen edistäminen)

  • Työpajat kuntien ja seurakuntien kanssa PTV-kuvausten kirjaamisesta
  • Asiantuntijapalvelun kilpailutus ja osto Kostiry:ltä (PTV-kuvausten kirjaaminen ja lähellä.fi kirjaamisen edistäminen järjestöille)
  • Yhteishankintana parin muun hyvinvointialueen kanssa mainosvideo ptv, lähellä.fi ja hyvinvointilähete malleista

Ohje liikuntaneuvontaan lähettämiseen; sote-ammattilaisen perehdytys aiheeseen (teams), liikunnan ammattilaisen perehdytys ja koulutus potilastietojärjestelmän käyttöön

  • terveytensä kannalta liian vähän liikkuvan asiakkaan tunnistaminen
  • lähettäminen liikuntaneuvontaan tai elintapavalmennukseen
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeen valmisteluun on osallistunut monialaisesti eri sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ammattilaisia ja johtoa. Hankkeen käynnistyessä sen toteutuksen tarkempaan suunnitteluun osallistetaan asiakas- ja potilasnäkökulman saamiseksi asiakasraadin jäseniä ja kokemusosaajia, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, kuntien ja kolmannen sektorin edustajia sekä alueelliset TKIO -yhteistyöorganisaatiot. Hankkeen valmistelussa ja tarvitsemiin työryhmiin on hyödynnetty kokemusosaamis- tai asiakasraatitoiminnan edustajia tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. 

Hankesuunnitelman mukaan kehittämistoimet kohdentuvat Keski-Pohjanmaalla seuraaviin heikossa ja haavoittuvassa asemassa oleviin priorisoituihin asiakasryhmiin.

  1. Ikääntyneet
  2. Perhekeskuspalvelujen, ml. lastensuojelun asiakkaat (lapset, nuoret, perheet) (sis. kohdennettuja toimenpiteistä nuoriin ja nuoriin aikuisiin (13-29 –vuotiaat), joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde- ja mielenterveyshäiriöitä)
  3. Henkilöt, joilla mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin (sis. kohdennettuja toimenpiteistä nuoriin ja nuoriin aikuisiin (13-29 –vuotiaat), joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde- ja mielenterveyshäiriöitä)
  4. Monipalveluasiakkaat (paljon tukea tarvitsevat, paljon palveluita käyttävät asiakkaat sekä heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat asiakas ja potilasryhmät).

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen hyvinvointilähete -mallin alkuvaiheessa kohderyhmäksi valikoitui Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikäihmiset, omaishoitajat sekä työttömät ja monipalveluasiakkaat. Kohderyhmää on tarkoitus laajentaa koskemaan koko hyvinvointialueen väestöä.  Kohderyhmään kuuluvilla henkilöillä voi olla mm. mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin. 

Kehittämistyön keskeiset sidosryhmäkumppanit ovat mm. hyvinvointialueen kunnat, järjestöt, kokemustoimijat, Pohjoinen yhteistoiminta-alue, Digi-Finland ja sosiaalialan osaamiskeskusverkosto. 

Liikuntaneuvonnan palveluketjussa kuntapuolen liikuntaneuvontaan voidaan ohjata pääsääntöisesti kaikenikäisiä, jotka liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän, eivät ole löytäneet sopivaa liikuntamuotoa tai kaipaavat neuvoja liikkumis- ja elintapatottumuksiin. Kuntien liikuntaneuvonnan kohderyhmissä on kuntakohtaista vaihtelua riippuen kuntien päätöksestä kohdentaa liikuntaneuvontaansa tietyille asiakasryhmille esim. työikäset, eläkeläiset, lapsiperheet.

Hyvinvointialueen elintapavalmennus on kohdennettu yli 18-vuotiaille ja asiakkaan tilanne vaatii terveydenhuollon ja fysioterapeutin asiantuntemuksen, asiakkaan oltava motivoitunut elintapojensa muutokseen. Asiakkaalla tulee olla  liikkumattomuuden lisäksi jokin/jotkin seuraavista: tyypin 2 diabetes, ylipaino/korkea BMI, sydän- ja verisuonitauti, toimintakyvyn heikkenemisen uhka. Elintapavalmennuksen kohderyhmän valinnassa on käytetty työpajatyöskentelyä sekä kuntapuolen päättäjien että hva:n edustajien kanssa. Osittain liikkumattoman sydän- ja verisuonisairautta sairastavan kohderyhmän valintaan vaikutti sote-keskushankkeen aikana luotu ja aloitettu pilotointi toimintamallista Liikuntaneuvonta osana sepelvaltiotautipotilaan liikunnallista kuntoutusta.

Liitteet
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Hyvinvointilähetemallin kehittämisessä olemme soveltaneet Lapin hyvinvointilähete -mallia ja tehneet tiivistä yhteistyötä Lapin hyvinvointialueen sekä Lapin AMK:n kanssa. 

Liikuntaneuvonnan palveluketjun luomisessa on sovellettu Kainuun poikkihallinnollista liikuntaneuvonnan palveluketjua.

Liitteet
Ideointi

Sote-ammattilaiset tunnistavat hyvinvointilähetteen ja /tai liikuntaneuvontaa tai elintapavalmennusta aidosti hyötyvän/tarvitsevan henkilön, hyvinvointilähetteen kirjoittaminen, asiakkaan ohjaaminen liikuntaneuvontaan tai elintapavalmennukseen

Linkkihenkilökoulutus ja toiminta

(Liitetään tähän; ohje liikunta- ja hyvinvointilähetteen tekemiseen ja näiden erot)

Idean valinta

Keski-Pohjanmaan hyvinvointilähete mallin pilotointi. 

Sote -henkilöstö tunnistaa hyvinvointilähetteen tarvitsevan asiakkaan ja kirjoittaa lähetteen yhdessä asiakkaan kanssa.

Linkkihenkilöiden koulutukset ja linkkihenkilötoiminnan kehittäminen.

Linkkihenkilötoiminnan mentoroinnin kehittäminen.

Liikuntaneuvonnan palveluketju on jo rakennettu, mallia on viety eteen päin ja pilotoitu mallia asiakkailla.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvinvointilähete- ja liikuntaneuvonnan palveluketju toimintamalleissa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen tunnistaa ja ohjaa asiakkaan ensisijaisesti kuntien, järjestöjen tai seurakuntien hyte-palveluihin. Apuna ohjaamisessa hyödynnetään digitaalista hyte-palvelutarjotinta, josta sote-ammattilaiset helposti löytävät kuntien, hyvinvointialueen, järjestöjen ja seurakuntien hyte- palvelut ja -toiminnot. Tarvittaessa sote-ammattilainen kirjaa yhdessä asiakkaan kanssa ja hänen suostumuksellaan hyvinvointilähetteen tai hänet ohjataan kuntien liikuntaneuvontaan tai hyvinvointialueen elintapavalmennukseen. Asiakkaan elämänlaatu ja elämänhallinta vahvistuvat, kun hänen positiivinen mielenterveys sekä fyysinen toimintakyky kohenee. Asiakkaat löytävät yhteisöihin ja toimintoihin mukaan ja heidän yhteisöllisyyden kokemus vahvistuu.

Idean testaus asiakkaalla

Lisätään tähän seuraavat asiat:

Tarmoa palvelun valtakunnalliseen pilotointiin ja testaaminen asiakkailla ja sote-ammattilaisilla, palaute tästä tullut. Hyte-palvelutarjotin ratkaisua testataan/arvioidaan esim. kokemusasiantuntijoiden ja asiakasraadin, sote-ammattilaiset jotka kirjoittavat hyvinvointilähetteitä, linkkihenkilöiden ja ikääntyvien asiakas- ja palveluohjaus.  (liitteenä pilotointi tulokset, omat ja sitten valtakunnalliset)

Hyvinvointilähete asiakkaiden palautetta sekä linkkihenkilöiden vertaistuki ryhmien palautteet. 

Linkkihenkilökoulutuksesta on kerätty palautetta. Palautteen perusteella toisen linkkihenkilökoulutuksen alussa järjestettiin ensimmäinen tapaaminen uudelle linkkihenkilökoulutus porukalle. Näin todettiin, että ryhmäytyminen pääsee paremmin muodostumaan heti alussa. Palautteen perusteella myös linkkihenkilöiden mentorointeja on tehty läsnä tapaamisena joka toinen kuukausi ja verkkotapaamisena joka toinen kuukausi.

Liikuntaneuvonnan pilotti asiakkaiden kokemukset ja palaute.

 

Ratkaisun testaaminen

Hyvinvointilähete asiakkaan tunnistamista ja lähetteen kirjaamista pilotoivat alkuun seniorineuvolan terveydenhoitajat, omaishoidon terveydenhoitajat, työttömien terveyspisteen terveydenhoitajat. Muutama lähete kirjoitettiin myös fysioterapeutin toimesta Soiten elintapavalmennuksessa. Lähetteen kirjoittajat ovat olleet alusta asti hyvinvointilähetteen kehittämistyössä mukana ja heidät on koulutettu tunnistamaan lähetteen tarvitsevat asiakkaat ja miten he kirjoittavat lähetteen terveydenhuollossa. Lähetteen kirjoittajille laadittiin myös kirjallinen sekä ohje-video hyvinvointilähetteen kirjoittamiseen.

Liikuntaneuvonnan palveluketjua on esitellään yhdessä kunnan liikuntapalveluiden kanssa vastaanottojen kuukausipalavereissa ja tarvittaessa mm. asiantuntijahoitajien palavereissa. Elintapavalmennuksen kehittämisessä on ollut käynnissä asiakaspilotti, johon on lähtenyt mukaan  14 asiakasta ajalla 1.9.2022 - elokuu 2024. Lisäksi joka terveyskeskuksessa fysioterapeutti on lähtenyt tekemään elintapavalmennusta osana omaa työtään. 

Kokeilun tavoitteet

Asukkaat ja ammattilaiset löytävät helpommin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnan. Tavoitteena on luoda Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueelle toimintamalli, jonka avulla sote-ammattilainen voi ohjata asiakkaansa kunnan tai järjestön hyte-palveluihin digitaalista palvelutarjotinta, hyvinvointilähetettä, elintapavalmennusta tai liikuntaneuvontaa hyödyntäen. 

Kokeilussa opittua

Sote-ammattilaiset pääasiassa tunnistivat aidosti hyvinvointilähetteen tarvitsevan asiakkaan. Kuitenkin osa asiakkaista oli liian sairaita hyvinvointilähetteen saajaksi/linkkihenkilötoiminnan aloittamiseksi ja asiakkaat ohjattiin sote-palveluihin. Hyvinvointilähetettä kirjattaessa on sote-ammattilaiset tehneet suoraa ohjausta kunnan tai kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin. Tämä osoittaa sen, että hyvinvointilähetteessä koordinaatiolla on suuri merkitys. Koordinoijan on tärkeä olla sote-alan ammattilainen jolla on laajaa näkemystä sote-kentästä ja kokemusta asiakkaiden palveluohjauksesta.

Liikuntaneuvontaa sekä elintapavalmennuksesta on viestittävä säännöllisesti niin HVA:n sisäisesti kuin ulkoisestikin väestölle, jotta oikeat asiakkaat ohjautuisivat ko. palvelun piiriin.  On otettava asiakkaiden kanssa puheeksi liikkuminen, ravitsemus ja uni ja soveltuville asiakkaille on tarjottava mahdollisuutta kunnan liikuntaneuvontaan tai HVA:N elintapavalmennukseen. Tärkeää olisi huomioida ennaltaehkäisyn merkitys ja kuntien vakinaistaa oma liikuntaneuvontatoiminta osaksi kunnan palvelua saatavuuden ja jatkuvuuden turvaamiseksi. 

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointilähete- ja liikuntaneuvonnan palveluketju toimintamalleissa tavoitteena on, että asiakas itse ymmärtää omaa hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti ja tunnistaa erilaisia keinoja hyvinvointinsa edistämiseen yhteisöjen ja/tai mielekkään tekemisen avulla. Toimintamalleissa korostuu ennaltaehkäisy, ongelmien varhainen tunnistaminen ja digitaalisten innovaatioiden hyödyntäminen.  Näissä toimintamalleissa sosiaali- ja terveysalan ammattilainen tunnistaa ja ohjaa asiakkaan ensisijaisesti kuntien, järjestöjen ja/tai seurakuntien hyte-palveluihin. Apuna ohjaamisessa hyödynnetään digitaalista hyte-palvelutarjotinta, josta sote-ammattilaiset helposti löytävät kuntien, hyvinvointialueen, järjestöjen ja seurakuntien hyte- palvelut ja -toiminnot. Tarvittaessa sote-ammattilainen kirjaa yhdessä asiakkaan kanssa ja hänen suostumuksellaan hyvinvointilähetteen ja/tai hänet ohjataan tarvittaessa kuntien liikuntaneuvontaan tai hyvinvointialueen elintapavalmennukseen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointilähetemalli voidaan ottaa osaksi organisaation ja muiden sidosryhmätyön rakenteita olemassa olevien toimintamallikuvausten sekä materiaalien avulla. Toiminnan käyttöönotto vaatii johdon hyväksyntää, monialaista yhteistyötä ja toiminnan pilotointia ennen laajempaa käyttöönottoa.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet ovat avain asemassa sopivien verkostojen ja toimintarakenteiden muodostumiseen.

Hyvinvointilähetteen käyttöönottamisen vaatimat resurssit:

  • lähetteitä koordinoiva ja linkkihenkilöiden mentoroinnista vastaava sote- ammattilainen (riippuu linkkihenkilöiden ja kirjoitettujen hyvinvointilähetteiden määrästä,  tämän hetkisen arviomme mukaan linkkihenkilöiden määrä 20-30 ja lähetteiden määrä noin. 80-100 vuodessa vaatisi vähintään 40 % koordinoivan linkkihenkilön työaikaa)
  • linkkihenkilöresurssit
  • linkkihenkilön palkkionmaksun toimintatavat
  • linkkihenkilökoulutukset
  • Sote-ammattilaisten koulutus hyvinvointilähetteeseen

Hyvinvointilähetettä juurrutetaan hyväksyttämällä toimintamalli hyvinvointialueelle sekä varmistamalla sen vaatimat yllä luetellut resurssit. Hyvinvointilähete toiminnan koordinoinnilla tulee olla vastuuyksikkö. Koordinoivan tahon toiminnan tulee olla hyvinvointialueen toimintaa läpileikkaava. esim. kehittämistoiminta ja Hyte-koordinointi. 

Hyvinvointilähetteen kirjoittamista on laajennettu eri ammattiryhmille hankkeen aikana. 

Hyvinvointilähetteestä ja liikuntaneuvonnan palveluketjusta on kuvattu videot. Videot julkaistaan vuoden 2025 alussa. Videoiden kuvauksissa on hyödynnetty Soiten kokemustoimijoita ja linkkihenkilöitä. Liitämme videot Innokylään alkuvuodesta 2025. 

Hyvinvointialueen jokaisesta terveyskeskuksesta on fysioterapeutti lähtenyt halutessaan mukaan toteuttamaan elintapavalmennusta osana omaa työtään. Tärkeää olisi, että jokaisessa alueen kunnassa olisi vastinparina myös kuntapuolen liikuntaneuvontaa toteuttava henkilö. Lisäksi vastinpariksi tarvitaan jatkossa fysioterapeutin lisäksi terveyskeskuksen vastaanotolta nimetty sote-ammattilainen. Liikuntaneuvonnan ja elintapavalmennuksen palveluketjua juurrutetaan kunnan liikuntaneuvojien kanssa yhteisillä teams-tapaamisilla ennalta sovitusti terveyskeskusten vastaanottojen, koulu- ja neuvolaterveydenhoitajien kuukausipalavereissa ja lääkärien meetingeissä. Sisäiset ohjeet liikuntaneuvontaan ja elintapavalmennukseen ohjaamiseen/lähettämiseen on laadittu ja ne tallennettu henkilöstölle hyvinvointialueen intraan. Liikuntaneuvonnan ja elintapavalmennuksen palveluketjuista on laadittu henkilöstötiedote ja palvelu kuvataan asiakkaille hyvinvointialueen nettisivuille. Hyvinvointialueella tehdään kuntien kanssa sopimus elintapavalmennuksen ja liikuntaneuvonnan toteutuksesta kunnan ja hyvinvointialueen yhteistyönä.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Sote-ammattilaiset tarvitsevat systemaattista perehdyttämistä/koulutusta uusien toimintamallien käyttöönottoon ja hyte-palveluita aidosti tarvitsevan asiakkaan tunnistamiseen. Ammattilaisille kannattaa korostaa, että hyvinvointilähete ei korvaa sote-palveluita. Lisäksi on tärkeää, että liian sairaille (esim. pitkälle edennyt muistisairaus tai vaikeat mielenterveyden haasteet, sairauden huono hoitotasapaino) ei tehdä hyvinvointilähetettä vaan heidät ohjataan sote-palveluihin. Juurruttaminen tarvitsee jatkuvaa muistuttamista ja asioiden esillä pitämistä, yksi työpaja tai koulutuskerta ei välttämättä riitä. Johdon sitoutuminen uusien toimintamallien juurruttamiseen on erityisen tärkeää jatkuvuuden kannalta. 

Linkkihenkilökoulutusta kannattaa markkinoida laajasti yhdessä koulutusorganisaation kanssa. Linkkihenkilökoulutusta on hyvä järjestää iltaisin myös etäyhteysmahdollisuudella, jotta myös työikäiset pääsevät halutessaan mukaan. Linkkihenkilöitä on hyvä olla tasapuolisesti kaikissa hyvinvointialueen kunnissa. Linkkihenkilökoulutukseen valituilla tulee olla riittävä motivaatio ja sitoutuminen linkkihenkilötoimintaan. 

Linkkihenkilökoordinaattorilla tulee olla aikaa sekä hyvä ihmistuntemus etsiä hyvinvointilähete asiakkaalle sopivaa linkkihenkilöä. Linkkihenkilön valinnassa on hyvä tutustua molempiin osapuoliin ja kuulostella heidän mielenkiinnon kohteita. Linkkihenkilötoiminta lähtee usein hyvin alkuun jos linkkihenkilöllä ja hänen asiakkaalla kemiat kohtaa.

Molemmissa toimintamalleissa asiakkaan on itse oltava motivoitunut sekä kiinnostunut lähtemään mukaan esim. liikunta-, kulttuuri- ja luontoharrastuksiin ja erityisesti hyvinvointilähetteen kohdalla hänen arvioidaan hyötyvän toisen henkilön tuesta edellä mainittujen toimintojen saavuttamiseksi. 

Liikuntaneuvontaan/elintapaohjaukseen tai -valmennukseen olisi saatava joka kuntaan vastinpari liikuntaneuvonnan toteuttajaksi. Tämä on etu erityisesti asiakkaalle, kun on paikallinen toimija,  joka tietää kunnan palvelut ja toiminnot vielä tarkemmin ja pystyy kehittämää mm. ryhmätoimintoja kunnan tarpeiden mukaisesti.  Elintapavalmennuksessa fysioterapian resursseja on suunnattava osittain ennaltaehkäisevään suuntaan osaksi omaa työtä.

Kunta ja järjestöyhteistyötä on hyvä tehdä tiiviisti (yhteiset tapahtumat, kirjaaminen lähellä.fi/PTV)

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Millä mittareilla muutosta seurattiin ja arvioitiin? Millainen muutos havaittiin? Saavutettiinko tavoitteet?

Valitsemamme mittareiden kautta seuraamme ja arvioimme muutoksia ja tavoitteiden toteutumista. 

Hyvinvointilähetteiden kirjaamista on laajennettu eri Sote-ammattiryhmille. Hyvinvointilähetteiden määrä on ollut jatkuvasti kasvava ja joulukuuhun 2024 mennessä hyvinvointilähetteitä on tullut n. 55 kpl:tta. Linkkihenkilön on saanut noin 45 hyvinvointilähetteen saajaa.  Linkkihenkilöitä on koulutettu vuoden 2024 aikana kaksi ryhmää. Linkkihenkilöitä on vuoden 2024 lopussa 23.  

Hyvinvointilähetteen ja linkkihenkilötoiminnan tavoitteena on ihmisen elämänhallinnan ja elämänlaadun kohentuminen , jota seuraamme positiivisella mielenterveyden mittarilla linkkihenkilötoiminnan alussa, lopussa  sekä 3 kk:tta linkkihenkilötoiminnan päätyttyä. Alustavien tuloksien mukaan asiakkaiden elämänlaadun ja elämänhallinnan muutokset ovat pelkästään positiivisia. Parhaimmillaan asiakkaan positiivinen mielenterveys on noussut matalasta korkeaan positiiviseen mielenterveyteen. 

Sote-ammattilaisten palautteen mukaan joidenkin linkkihenkilöiden asiakkaiden sote-käynnit ja puhelut ovat vähentyneet linkkihenkilötoiminnan aikana. Myös asiakkaiden palvelutarve on vähentynyt tai he ovat ohjautuneet oikean palvelun piiriin. 

Linkkihenkilöien asiakkaat ovat ohjautuneet linkkihenkilön tukemana järjestöjen ja kuntien toimintaan mukaan. Usea asiakas on pystynyt jatkamaan itsenäisesti linkkihenkilötoiminnan päättyessä uusissa toiminnoissa mukana olemista. 

Seuraamme jatkuvasti PTV:ssä näkyvien palveluiden kehittymistä liikuntapalveluista , kulttuurihyvinvoinnista ja lähiluonnossa liikkumisesta.  DVV:n Microsoft Pover BI työkalun avulla. 

Liikuntaneuvonnan palveluketjuun kuuluvassa elintapavalmennuksen pilotissa on ollut mukana 13 asiakasta, joista vuoden 2024 loppuun mennessä koko elintapavalmennuksen prosessin on läpikäynyt 11 asiakasta, kahdella prosessi on vielä kesken, yksi asiakas jätti prosessin heti alkumittausten jälkeen. Pilottiin osallistuja ovat olleet 40 - 77-vuotiaita. Vuoden 2024 loppuun mennessä pilotista saadun asiakaspalautekyselyn  (n=8) perusteella suurimmalla osalla liikkumismotivaatio oli noussut pilotin aikana, kaikkien vastanneiden  liikkuminen on lisääntynyt. 3/8 vastaajista ruokavaliosta oli tullut terveellisempi, 1/8 unen laatu parani, 3/8 koki saaneensa tukea painonhallintaan.  5/8 vastaajista ilmoitti kestävyyskuntonsa parantuneen ja kiinnittäneensä kokonaisvaltaisesti huomiota terveellisiin elintapoihin. Muina vaikutuksina nousi esiin pirteyden ja iloisuuden lisääntyminen sekä myös puoliso oli saatu mukaan kiinnittämään huomiota liikkumiseen ja yhteisistä tavoitteista kiinni pitämiseen. 75% vastaajista koki elintapavalmennuksen paljon hyödylliseksi ja koki elintapavalmennuksen tukeneen paljon liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa. Loput 25 % vastaajista koki elintapavalmennuksen jonkin verran hyödylliseksi ja elintapavalmennuksen tukeneen jonkin verran liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa.

Pilotista saadun kokemusten perusteella liikuntaneuvonnan palveluketjua on matkan varrella hiottu ja kehitetään edelleen. Vuoden 2024 lopussa liikuntaneuvontaa on tarjolla lähes kaikissa Keski-Pohjanmaan alueen kunnissa (Kokkola, Kannus, viiden kunnan yhteishankkeena Toholampi, Lestijärvi, Veteli, Halsua, Perho). Kaustisen kunta alkaa tarjoamaan yksilöliikuntaneuvontaa vuoden 2025 alusta. Kaikissa  em. kunnissa on liikuntaneuvojilla käytössä hyvinvointialueella käytössä oleva Lifecare-potilastietojärjestelmä. Liikuntaneuvojat ( 5kpl) koulutettu potilastietojärjestelmän käyttöön ja heillä on rajattu oikeus kirjata yksilömuotoiset liikuntaneuvonnan käynnit. Potilastietojärjestelmään kirjataan vain hyvinvointialueen sote-ammattilaisen lähettämänä liikuntaneuvontaan tulevat asiakkaat.  Asiakkaiden ohjautumien hyvinvointialueelta kunnan liikuntaneuvontaan on edennyt hitaasti, toisissa kunnissa sote-ammattilaiset ovat aktiivisempia kuin toiset. Toimintamallin juurruttaminen jatkuu vuonna 2025. 

Hyvinvointialueella on käytössä toimenpidekoodit OAB36 Liikuntaan liittyvä neuvonta ja ohjaus, OAB77 Keskusteltu liikuntatottumuksista ja ohjaus kunnan liikuntapalveluihin. Prosessinomaisessa elintapavalmennuksessa ja kunnan liikuntaneuvojilla on käytössä toimenpidekoodi OAB78 Prosessiomainen liikuntaelintapaneuvonta. Näitä toimenpidekoodeja seurataan. 

Tätä osuutta täydennetään vuonna 2025. 

Liitteet