Monialainen LISSU-liikkuva -yksikkö
LISSU- liikkuvan toimintamallilla turvataan ympärivuorokautisesti kotiin vietävät palvelut ilman kuntarajoja. Palveluiden saatavuus turvataan asiakaslähtöisesti, oikea aikaisesti ja moniammatillisesti sekä monialaisesti.
Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus tulisi turvata hyvinvointialueella, koska Etelä-Savossa väestö vähenee ja ikääntyneiden osuus on suuri. 75 vuotta täyttäneiden ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurin,14,2 prosenttia, ja tulee kasvamaan käytettävissä olevan väestöennusteen mukaan noin 21 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2022 hoiva- ja hoitotyöntekijöiden saatavuusongelma on kasvanut entisestään ja resurssien kohdentaminen ja uusien palvelujen innovoimisella ja integroimisella poikkihallinnollisesti voitaisiin turvata kotona asuvien asiakkaiden asuminen. Kustannusvaikuttava ja laadukas palvelukokonaisuus ja henkilöstön veto- ja pitovoiman edistäminen koko tulevalla Etelä-Savon hyvinvointialueella vaatii vielä runsaasti käytäntöjen yhtenäistämistä, työntekijöiden tukea sekä toimeenpanevaa työtä, jotta rakenneuudistus toteutuu ja jotta laatu- ja vaikuttavuustavoitteet saavutetaan ja jotta turvallinen kotona asuminen mahdollistuu ympärivuorokautisesti sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla.
Rakenneuudistuksen edistämiseksi ja laatusuosituksen hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi vuosille 2020–2023, Etelä-Savon alueelle on laadittu poikkihallinnollinen ikäohjelma., jossa vanhuspalvelulain uudistus edellyttää ympärivuorokautisten palvelujen tuottamisen iäkkäille asiakaslähtöisesti, asuinpaikasta riippumatta. Kansallinen tavoite on, että iäkkäät ihmiset voivat asua kotona ja saada tarvitsemansa palvelut ja hoidon elämänsä loppuun asti sinne missä asuvat.
Tulevaisuus kotona -hanke edistää palvelurakenteen keventämistä Etelä-Savon hyvinvointialueella, jossa tavoitteen mukaan yli 75-vuotiaista 94 % asuu kotona vuoteen 2030 mennessä. Hankkeen tulosten myötä kotona asuvien asiakkaiden arkea turvaavat moniammatilliset ja ympärivuorokautiset palvelut ja riittävä henkilöstö, joka toimii myös harvaanasutuilla alueilla uudella, voimavarat yhdistävällä mallilla. Henkilöstö toimii ennaltaehkäisevällä, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä työotteella teknologiaa laajasti hyödyntäen.
Ikääntyneiden lakisääteisissä palveluissa kotona asuville tulee järjestää yöaikainen hoito palvelusuunnitelman- ja tarpeen mukaisesti koko hyvinvointialueella 24/7/365 sekä vastata yöaikaisiin turva- auttajakäynteihin asetusten ja vaatimusten mukaisesti digitaalisia palvelukanavia ja erilaisia käyntimalleja hyödyntäen palvelujen turvaamiseksi kaikille asukkaille.
Kotisairaalaverkoston kattavuudessa on hyvinvointialueella ollut haasteita. Päiväaikaan klo 7–22.00 välisinä aikana ei voida turvata palveluiden saatavuutta ja kotisairaalan tukea koko hyvinvointialueella. Lähtötilanteessa kotisairaalaverkostolla ei pystytä vastaamaan kuin Mikkelin kantakaupungin, 40 km säteellä Savonlinnan ympäristöstä sekä Pieksämäen alueille. Päiväaikaisten puutteiden lisäksi kokonaan puuttuu kotisairaalan yöaikainen yhtenäinen tuki ja sen koordinointi palliatiivisille ja saattohoitopotilaille, joka tulisi STM:n palliatiivisen ja saattohoidon laatusuosituksen mukaisesti järjestää. Hyvinvointialue on linjannut näitä potilasryhmiä hoidettavan kotisairaalassa muiden potilasryhmien kanssa, jolloin etäpalvelukeskuksen ja digitaalisten palvelukanavien sekä asiakaskäyntien kautta voitaisiin tuki taata vuorokauden ympäri LISSU- liikkuvan tuen kautta. Palvelujen saatavuus voitaisiin turvata kaikille asukkaille myös harvaan asutuilla alueilla.
Lissu-liikkuva mallilla haetaan ratkaisuja 24/7/365 kiireettömiin sote- hoidon ydintehtävien tarpeisiin. Mallin avulla saadaan järjestettyä yhteistyötahojen tukeminen ja toimintojen varmentaminen kotiin vietävissä palveluissa. Tällöin voidaan turvata palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä varmentaa oikea-aikainen palvelu oikeassa paikassa sekä karsia päällekkäisiä palvelutarpeita lisäten kustannustehokkuutta.
Kansallisen tutkitun tiedon(Roivainen 2022) valossa ensihoidon D- tehtäväprosessin käsittelyn mukaan ottamisen merkitys osana liikkuvan LISSUN toimintamallin kehittämistä on perusteltua, koska jopa 40% tehtävistä voidaan hoitaa muulla kuin ensihoidon käynnillä. Jolloin alueen ikärakenteen, palveluiden integroimisen ja kustannusvaikuttavuuden näkökulmasta tämä tehostaa palvelupolkuja. Palvelupolkujen tehostaminen vaikuttaa suoraan päivystyskäyntien ja sairaalaosastojen kuormituksen laskuun ja hoitovelan vähentämiseen.
Moniammatillista liikkuvaa yksikköä kehitetään moniammatillisesti ja monialaisesti työpajoissa. Yhteistyössä toimivat Tulevaisuus kotona hankkeen kanssa kotihoito, palveluasuminen, kotisairaala, palliatiivinen keskus, tukipalvelut, Tike (tilannekeskus), ensihoito/PELA(pelastuslaitos).
Toimintaa pilotoidaan Tulevaisuus -kotona hankkeen ulkopuolella, Suomen kestävän kasvun ohjelman hankkeessa.
Vertaisoppiminen muilta hyvinvointialueilta on tukenut toimintaa.
Toiminta- ajatuksena luodaan turvallinen ikääntyminen kotona asuville asiakkaille ympärivuorokautisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla koko hyvinvointialueelle.
Päämääränä on turvata palvelutarpeen mukaiset palvelut asiakaslähtöisesti - ei turhaa osastoilla oloa tai raskasta päivystykseen matkustamista, silloin, kun se voidaan liikkuvan yksikö palvelun turvin estää.
Projektin myötä odotetaan saatavan tietoa siitä, miten olemassa olevia resursseja voidaan uudelleen määritellä ja profiloida, siten, että ne tukevat kotiin annettavia palveluita monialaisesti ja edistävät raskaampien palveluiden välttämistä asiakaslähtöisesti.
Lisäksi halutaan varmentaa ja vahvistaa hoitotyön asiantuntijuutta ja osaamista koko hyvinvointialueella.
Rahoitus
- Toimintamallin suunnittelu rahoitetaanTulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut ikäihmisille -hankkeesta.
- Toimintamallin pilotti rahoitetaan Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta, samalla toteutusvastuu siirtyy RRP-hankkeelle.
- Henkilöresurssin ja budjetin laskeminen ja esittäminen toimialajohtajille jatkoa varten
Tahtotila
- Hyvinvointialueen toimialajohtajille viestitty tarpeesta, toiminnasta, hyödyistä organisaatiolle, toimialoille, asiakkaille, työntekijöille. Aineistoa tähän on runsaasti työryhmien, tutkimusten, verkostojen ja asiantuntijoiden kautta työstetty sekä analysoitu asiakaspohjia ja palveluja vailla olevia asiakkaita.
Resurssien jakaminen
- Lähtökohtana tulisi olla olemassa olevien resurssien uudelleen organisointi ja koordinointi kaikkien toimialueiden osalta.
- Tehtäväkuvien ja yksiköiden uudelleen profilointia ja räätälöintiä hyvinvointialueella.
- Henkilöresurssien uudelleen organisoinnissa on käytetty päällekkäisten toiminnoista irrotettavaa resurssin irrotusta eri toimijoiden toimintamalleja tarkastellessa.
Suunnittelu ja hallinta
- Suunnitellaan ja hallitaan henkilöstöresurssia ja toimintoja kohdennetusti käyttöasteiden ja toimintojen tehokkuuden arvioinnin kautta.
Poikkihallinnollinen yhteistyö ja Yhtenäinen koordinointi
- Poikkihallinnollinen yhteistyö kaikkien toimialueiden palvelualojen kanssa kuten LISSU- liikkuva. Monialaiseen ja ammatilliseen työryhmätyöskentelyyn osallistaminen
Työ- ja toimintaprosessien arviointi
- Arvioidaan monialaisesti työryhmissä ja jalkautumalla eri yhteistyötahojen toimipisteisiin
- Asiantuntijat ja verkostot hyvinvointialueella ja muilla alueilla, Bechmarkkaus ja hyvien käytänteiden jakaminen eri toimijoiden kesken hyvinvointialueella
Palvelutarpeen ja palvelujen oikea kohdentaminen
- Oikea palvelua, oikea- aikaisesti ja oikeassa paikassa ennakoivasti matalalla kynnyksellä
Brändäys
- Työnantajamielikuva helpottaa hyvien osaajien löytämistä ja työyksikköön sitouttamista. On myös työhyvinvoinnin osatekijä.
- Koko hyvinvointialueen viestintä ja yksikön oma Brändäys tehokkaasti suunnitellen viestinnän kanssa yhteistyössä
Henkilökunnan innostamista
- Työ veto-ja pitovoimaa voidaan lisätä
- Tehdään työstä mielekästä, ammatillista osaamista kehittävää
- Tehtäväkenttä laajenee ja monipuolistuu
Kotiin vietävien palveluiden tukemisen rooli on erittäin merkittävä koko hyvinvointialueella kattaen kotisairaalan, kotihoidon, tehostetun palveluasumisen ja yhteisöllisen asumisen sekä omais- ja perhehoitajien- sekä perhekotien tukemisen ydintehtävien kautta. Näiltä toimialueilta löytyy useita toimintoja, joita voidaan yhteistyöllä ja yksikön toiminnan avulla tukea ja tehostaa.
Yksikön ja läheisten välinen yhteistyö on merkityksellistä asiakkaan kokonaisvaltaisessa hoitoprosessissa. Läheiset tulisi ottaa aktiivisesti asiakkaan hoidontarpeen ja palveluntarpeen arviointiin. He ovat usein parhaita asiantuntijoita läheisensä sen hetkisen kunnon ja kotona pärjäämisen selvittämisessä. Yksikön toiminnan avulla voidaan tukea myös läheisten ja omais- ja perhehoitajien sekä perhekotien hoitajien jaksamista. Asiakkaat osallistetaan toimintamallin arviointiin.
Mielenterveys- ja päihdetoimen lisäksi terveystoimen päivystystoiminnan merkitys yksikön yhteistyötahona korostuu tietyillä päivystystoiminnan osa-alueilla. Yksikkö voi tukea moniongelmaisia mipä-asiakkaita, jotka ovat ehkä jääneet palveluissa väliinputoajiksi. Terveystoimen puhelinneuvonnan kautta voidaan mahdollisesti osoittaa tehtäviä suoraan yksikölle. Yksikön tehokkaan toiminnan edellytyksenä on yksikön hoitajien ja terveystoimen päivystävien lääkäreiden toimiva yhteistyö. Yhteistyön merkityksellisyyden lähtökohtana on molemminpuolinen tietämys toimintaprosesseista ja LISSU- liikkuvan mahdollisuuksista kotiin hoitamisessa ja sen mahdollistaminen organisaation tukemana. Terveystoimen päivystyspisteet muodostavat niihin sijoittuvien lääkäripäivystyspalveluiden lisäksi tärkeän yhteistyötahon. Sosiaalitoimella ei ole tähän mennessä ollut yhteistyökumppanina kovin suurta roolia monialaisen toiminnan tukemisessa kotiin vietävissä palveluissa. Näiden kahden toimijan yhteistyön kehittyessä LISSU-liikkuvan asiakkaan kokonaisvaltainen palvelutarpeen arviointi tehostuu. Kokonaisvaltaisen palvelutarpeen arvioinnin mahdollistaa erityistä tukea tarvitsevien huomioimisen ja gerontologisen sosiaalityön mallin hyödyntämisen ja konsultaatio tuen. Huoli- ilmoituksen ja asiakasohjauksen etulinjan konsultaation tuen avulla voidaan aktivoida tarvittavat sosiaalihuollon selvitykset.
LISSU-liikkuva yksikön ja sidosryhmien välisen yhteistyön käynnistyminen ja ylläpito vaatii yhteisen kontaktiverkoston luomista hyvinvointialueella. Sidosryhmille nimetään kontaktihenkilöt, joiden tehtävänä on osallistua yksikön kehittämiseen omasta organisaation näkökulmasta katsoen. Lisäksi kontaktihenkilöiden tehtävänä on aktiivisesti tiedottaa yksikön toiminnasta ja toiminnan muutoksista. Toiminnalla on oltava yhteinen visio ja sen pohjalta luodut toimintaohjeet ja tavoitteet, jotka ohjaavat toimintaa. Sidosryhmien välisen yhteisen sisäisen koulutuksen hyödyntäminen henkilöstön kouluttamisessa mahdollistaa tietopääoman jakautumisen verkoston eri organisaatioiden kesken. Hyvinvointialueelle siirryttäessä yhteisten toimintamallien yhdenmukaistamisen vaiheessa on mahdollisuus päästä eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön helpommin aivan uuden toiminnan kehittämisellä ja rikkoa raja-aitoja.
Sovelletaan kiireettömin ensihoitotehtävin järjestämisen mallinnusta Kainuun Sotessa
edistämään lähdetään alueellinen ensihoitajamalli vahvistamassa kotona asumisen tukemista monialaisella yhteistyöllä rajapinnnoissa