Monialainen palvelutarpeen arviointi Soiten Lapsiperheiden palveluissa

Palvelutarpeen arviointi tarkoittaa asiakkaan tuen ja palvelujen tarpeen selvittämistä yhteistyössä lapsen, perheen, läheisverkoston ja muiden ammattilaisten kanssa. Lapsen palvelutarvetta arvioitaessa keskiössä on lapsi ja lapsen edun toteutuminen.

Toimintaympäristö

Soitessa lapsiperheiden palveluiden monialaisen palvelutarpeen arvioinnin kehittäminen on aloitettu keväällä 2022 Tulevaisuuden Sote-keskus hankkeessa osana Perhekeskuspalveluiden kehittämistä. Soitessa Lapsiperheiden palveluiden palvelutarpeen arvioiden toteutumisesta vastaa perhesosiaalityön sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat, joiden tulee huolehtia siitä, että käytettävissä on riittävästi myös muuta kuin sosiaalihuollon asiantuntemusta ja osaamista. 

Palvelutarpeen arviointi tarkoittaa asiakkaan tuen ja palvelujen tarpeen selvittämistä, josta säädetään sosiaalihuoltolaissa §36. Jos lapsen ja perheen palvelutarpeen arviointi ja tarpeisiin vastaaminen edellyttää muiden viranomaisten palveluja ja tukitoimia, tulee näiden tahojen pyynnöstä osallistua yhteisen arvioinnin tekemiseen.

Jos lapsen arvioidaan olevan erityisen tuen tarpeessa tai palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä arvioidaan lapsen olevan lastensuojelun tarpeessa vastaa virkasuhteessa oleva sosiaalityöntekijä aina palvelutarpeen arviointi prosessista ja tekee arvion lastensuojelulain mukaisesti.

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 36 § (Finlex)
Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015 (Finlex)
Lastensuojelulaki 417/2007, 26 § (Finlex)
Lastensuojeluasian vireille tulo (Lastensuojelun käsikirja)

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Monialaisen palvelutarpeen arvioinnin kehittämistyö liittyy vahvasti lapsiperheiden palveluiden suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen sosiaalityöhön, jossa lapsiperheille pyritään tarjoamaan tukea ja apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ottamalla mukaan arviointityöhön lapsen ja perheen oma toimintaympäristö ja jo olemassa olevat palvelut ja tukimuodot. Tavoitteena on myös kehittää monialaista työskentelyä yli sektorirajojen sekä jakaa tietoa palvelutarpeen arvioinnin sisällöstä ja toteuttamisesta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena kehittämistyössä on tarjota laadukas ja tasavertainen palvelutarpeen arviointi kaikille lapsille ja lapsiperheille koko Soiten alueella; luoda selkeä toimintamalli palvelutarpeen arvioinnin toteuttamiseen huomioiden kuitenkin lapsen ja perheen yksilölliset tarpeet. 

Palvelutarpeen arvioinnin toteuttamisessa opitaan hyödyntämään myös sähköisiä palveluita ja menetelmiä.

Tavoiteltu muutos

Palvelutarpeen arvioinnin  toteutuessa monialaisesti tarjoaa se parhaimmillaan lapselle ja perheelle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mahdollisimman oikean ja oikea aikaisen palvelun. Muutoksella tavoitellaan lapselle turvallista kasvuympäristöä, jossa tarvittavat tukimuodot on saatavilla sekä vanhemmille tukea vanhemmuuteen ja koko perheelle toimivaa arkea.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Soiten lapsiperheiden palvelutarpeen arviointiin lapsi ja perhe ohjautuu Lastensuojeluilmoituksen 25§ tai Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi 35§ kautta. Asiakas, ikätaso huomioiden, on aina aktiivinen toimija osana palvelutarpeen arviointia ja palveluiden suunnittelua.

Ratkaisun perusidea

Soiten perhesosiaalityö ottaa vastaan Soiten alueen Lastensuojeluilmoitukset 25§ sekä Yhteydenotot sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi 35§ ja vastaa lapsiperheiden palveluiden palvelutarpeen arviointien toteutumisesta. 

Sosiaalihuolto laki velvoittaa ja ohjaa palvelutarpeen arvioinnin tekemiseen seuraavalla tavalla:

  • arviointi tehdään asiakkaan elämäntilanteen mukaan
  • arviointi tehdään yhteistyössä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa ja läheisensä sekä muiden toimijoiden kanssa
  • asiakkaalle on selvitettävä hänen oikeutensa ja velvollisuutensa 
  • asiakkaalle on kerrottava erilaisista vaihtoehdoista palvelujen toteuttamisessa ja palvelujen vaikutuksista
  • selvitys arvioinnista on annettava siten, että asiakas ymmärtää sen sisällön ja merkityksen
  • asiakkaan itsemääräämisoikeutta on kunnioitettava erityisesti, kun kyseessä on lapsi, nuori tai erityistä tukea tarvitseva henkilö 
  • asiakkaan toiveet, mielipiteet ja yksilölliset tarpeet otetaan huomioon.

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 36 § (Finlex) 

Sosiaalihuoltolaki velvoittaa käyttämään palvelutarpeen arvioinnissa myös riittävästi asiantuntemusta ja osaamista, jolloin myös muilla viranomaisilla on velvollisuus osallistua pyydettäessä palvelutarpeen arvioinnin tekemiseen. Sosiaalipalvelujen ja muiden palvelujen on muodostettava asiakkaan tuen tarpeen, palveluiden ja edun mukainen kokonaisuus

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 40 § (Finlex)
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 41 § (Finlex)

Soiten Lapsiperheiden palveluiden toimintamallissa on kuvattu Monialainen palvelutarpeen arviointi prosessi sekä omat toimintamallit, jos Lastensuojeluilmoituksen tai  Yhteydenoton sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi sisältönä on: Ennakollinen lastensuojeluilmoitus, Kriisiytyneet ja haastavat ero- ja huoltoriidat ja Lapseen kohdistunut väkivalta. Lisäksi on kuvattu Soiten Lastensuojeluilmoitusprosessi, joka toimii ohjeena sote-ammattilaisille ilmoituksen tekemisestä ja prosessin etenemisestä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uusien toimintamallien käyttöön otto vaatii arviointityötä tekeviltä sosiaalihuollon ammattilaisilta oman toiminnan muutosta sekä lähiesihenkilöiltä vahvaa ohjausta, tukea ja muutosjohtamista. Toimintamallien mukainen työpari- ja monialainen työskentely vaatii uudenlaista ammatillista rohkeutta, johon tarvitaan vielä aikaa sekä johdon tukea. Tästä johtuen toimintamallien käyttöönotto ja muutos on tapahtunut ennakoitua hitaammin.

Palvelutarpeen arvioinnissa tulee varata riittävästi aikaa selvitystyöhön ja on opittava hyödyntämään jo olemassa olevaa tietoa entistä tehokkaammin. Erilaisten digitaalisten järjestelmien käyttöönottoon tulee rohkaistua. Monialainen työskentely ei tarkoita pelkästään eri alojen ammattilaisten tekemää yhteistyötä vaan lapsi- ja asiakaslähtöisyyden huomioimista jo palveluiden arviointi vaiheessa.

Palvelutarpeen arviointia tekeville työntekijöille monialainen työskentely on entuudestaan tuttua, ja siihen ohjataan eri toimintastrategioissa, mutta organisaation selkeä linjaus monialaisen työskentelyn sisällöstä ja tavoitteista puuttuu. Työntekijät tarvitsevat lisää koulutusta monialaisen työskentelyn sisältöön, monialaisen työskentelyn eri tasojen ymmärrykseen sekä organisaation odotukset ja tavoitteet monialaiselle työskentelylle.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallien sisältöä on muokattu koko kehittämistyön ajan. Palvelutarpeen arvioinnissa sosiaalihuollon ammattilainen tekee jatkuvaa arviointia lapsen ja perheen tilanteesta. Palvelutarpeen arvioinnista vastaavan työntekijän on pystyttävä tekemään tarvittaessa nopeita ratkaisuja ja päätöksiä omaan arvioon ja lapsen etuun perustuen. Tästä johtuen yksityiskohtaisia ja tarkkoja toimintamalleja ei ole haluttu lähteä kuvaamaan.

Toimintamallit on rakennettu tukemaan Soiten alueen lapsiperheiden monialaista palvelutarpeen arviointia sekä ohjaamaan työskentelemään sosiaalihuolto- ja lastensuojelulain mukaisesti. Toimintamallien rakenteet mahdollistavat arviointityön ja päätösten tekemisen huomioiden jokaisen lapsen ja perheen erityiset ja yksilölliset tarpeet. Monialaisen palvelutarpeen arvioinnin  toimintamalli on sovellettavissa ja muokattavissa vastaamaan myös muualla tehtävää arviointityötä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallien myötä asiakkaille on mahdollista tarjota tasalaatuinen ja monialainen palvelutarpeen arviointi asiakkaan asuinkunnasta riippumatta koko Soiten alueella. Asiakkaan lakisääteinen oikeus monialaiseen palvelutarpeen arviointiin toteutuu, kun tarpeenmukaiset toimijat kootaan sosiaalihuollon toimesta tekemään asiakkaan kanssa yhteistä arviointia ja suunnitelmaa.

Arviointityöstä ja palvelutarpeen arviointi prosessista vastaavat sosiaalihuollon työntekijät tunnistavat monialaisen työskentelyn eri tasoja ja pystyvät arvioimaan, milloin milläkin tasolla toimiminen ja työskentely on riittävää asiakkaan palvelun tarvetta arvioidessa. Työntekijät tiedostavat paremmin ja laajemmin sosiaalihuoltolain mukaisen sisällön palvelutarpeen arvioinnille sekä tunnistavat sosiaalihuoltolain mukaisen oikeuden velvoittaa muita toimijoita ja viranomaisia osallistumaan pyynnöstä palvelutarpeen arviointiin.

Toimintamalli ohjaa työskentelemään sosiaalihuoltolain mukaisesti, jolloin asiakkaan oikeudet ja työntekijän velvollisuudet tunnistetaan ja toteutetaan. Hyödyntämällä monialaista- ja työparityöskentelyä, sekä jo olemassa olevaa tietoa oman yksikön ulkopuolelta, säästetään aikaa ja henkilöresursseja eri palveluissa. Työskentelemällä kuvatun toimintamallin mukaisesti palvelutarpeen arvioinnissa voidaan mahdollistaa oikea-aikainen tuki ja palvelu matalalla kynnyksellä.

Perhesosiaalityössä tehtävän palvelutarpeen arviointityön näkyvyyttä ja tietoisuutta työn sisällöstä on lisätty koko Soiten alueen sote-alan työntekijöille, ammattilaisille sekä hyvinvointialueen asukkaille. Palvelutarpeen arvioinnin monialaisuus ja oikea-aikaisuus sekä toimiminen monialaisen työskentelyn eri tasoilla tuottavat asiakkaille oikea-aikaiset palvelut mahdollisimman varhaisessa vaiheessa matalalla kynnyksellä. Kun arviointityötä tehdään monialaisesti myös muualla kuin sosiaalihuollossa, asiakas saa mahdollisimman laaja-alaisen arvioinnin sekä suunnitelman, jossa eri toimijoiden vastuut on selkeästi jaettu. Monialainen työskentely mahdollistaa tiiviimmän ja ketterämmän tavan ottaa arviointityöhön mukaan 3. sektorin toimijat ja hyödyntää heidän erityisosaamistaan asiakkaan asiassa.