Monialaisen konsultaatio- ja arviointitiimimallin sekä avopediatrimallin kehittäminen
Avopediatriatoiminnassa olennaista on jalkautuminen perusterveydenhuoltoon lähelle perheiden arkea ja tiivis yhteistyö perustason toimijoiden kanssa. Avopediatri arvioi ja hoitaa lapsia ja nuoria kokonaisvaltaisesti, perheen tilanteen huomioiden.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on moniongelmaisten lasten (koulupoissaolot, mt-oireet, nepsy) palvelutarve kasvanut valtavasti eikä asioita pystytä yksistään perustasolla ratkaisemaan. Nykyinen oppilas- ja opiskeluhuoltolaki (2013) antaa oppilashuollon toimijoille luvan konsultoida tarpeelliseksi katsomiaan asiantuntijoita. Yksittäisen toimijan konsultaatio ei kuitenkaan tuo riittävän nopeaa ja laajaa apua yhä vaikeammin oireilevien lasten ja nuorten haasteisiin eikä nykyisessä työntekijöiden resurssitilanteessa yksittäisen lapsen asioiden käsittelyä varten verkostopalaverin kokoaminen ole nopealla aikataululla realistista. Tarve monialaiseen, perus- ja erityistasoa yhdistävään, konsultaatiotiimityöhön on kiistaton. Lainsäädännön selkeyttäminen monialaisen konsultaatiotiimityön käyttövelvollisuudesta on ainoa kustannustehokas ratkaisu sekä yksilön että palveluntuottajan kannalta lasten ja nuorten nykytilanteen lisääntyvien vaikeuksien korjaamiseksi.
Monialainen konsultaatiotiimitoimintamalli on mainittu THL:n uusimmassa julkaisussa hyvänä käytäntönä (”Kouluikäisten mielenterveyden tuki ja hoito perustasolla”, s.40).
Toiminnan pääasiallisena kohteena ovat lapset ja nuoret, joiden ongelmat sijoittuvat tyypillisesti erikoissairaanhoidon (pediatrian, neurologian tai psykiatrian) ja perustason hoidon välimaastoon ja oikea etenemistapa on tarkentumatta, mutta heillä on tarve laaja-alaiseen ja monitahoiseen tukeen. Aiemmin nämä lapset ja nuoret saattoivat ajautua tutkimus- ja lähetekierteeseen, kun selvää asioiden vastuunkantajaa ei voida nimetä. Tämän potilasryhmän tilannearvio ja tuen tai kuntoutuksen suunnittelu on järkevä tehdä paikallisesti lähellä lapsen arkea yhdessä perheen ja lähiympäristön (varhaiskasvatus/koulu ja sosiaalitoimi) toimijoiden kanssa. Näin myös ongelmiin päästään puuttumaan varhaisemmin ja voidaan välttää monimuotoisesti oireilevien lasten ja nuorten kohdalla siirtely erikoisalalta toiselle. Avopediatrin kiinteä yhteistyö vaativan erikoissairaanhoidon kanssa mahdollistaa tarvittaessa myös oikea-aikaisen ja sujuvan ohjauksen oikeaan hoitoyksikköön. Työskentelytapa noudattaa varhaisen puuttumisen periaatteita ja osaltaan vähentää nuorten syrjäytymistä.
Avopediatri on kahden vuoden lisäkoulutuksen suorittanut lastentautien erikoislääkäri, joka arvioi ja hoitaa 0-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kokonaisvaltaisesti, perheen kokonaistilanne huomioiden. Toiminnan pääasiallisena kohteena ovat lapset ja nuoret, joiden ongelmat sijoittuvat tyypillisesti erikoissairaanhoidon (pediatrian, neurologian tai psykiatrian) ja perustason hoidon välimaastoon ja oikea etenemistapa on tarkentumatta, mutta heillä on tarve laaja-alaiseen ja monitahoiseen tukeen. Aiemmin nämä lapset ja nuoret saattoivat ajautua tutkimus- ja lähetekierteeseen, kun selvää asioiden vastuunkantajaa ei voida nimetä. Tämän potilasryhmän tilannearvio ja tuen tai kuntoutuksen suunnittelu on järkevä tehdä paikallisesti lähellä lapsen arkea yhdessä perheen ja lähiympäristön (varhaiskasvatus/koulu ja sosiaalitoimi) toimijoiden kanssa. Näin myös ongelmiin päästään puuttumaan varhaisemmin ja voidaan välttää monimuotoisesti oireilevien lasten ja nuorten kohdalla siirtely erikoisalalta toiselle. Avopediatrin kiinteä yhteistyö vaativan erikoissairaanhoidon kanssa mahdollistaa tarvittaessa myös oikea-aikaisen ja sujuvan ohjauksen oikeaan hoitoyksikköön.