Moniammatillinen terveysasematoiminta, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1A)

Terveysasemien moniammatillista yhteistyötä vahvistamalla parannamme asiakkaiden ohjautumista heidän tarpeidensa mukaisiin palveluihin oikea-aikaisesti ja sujuvasti.

Toimintaympäristö

Vuonna 2023 voimaan astuneen hoitotakuulain mukaisesti asiakkaan on saatava yhteys terveysasemalle saman arkipäivän aikana. Kiireettömään hoitoon 14 vuorokaudessa ja hammashoitoon neljässä kuukaudessa yhteydenotosta. Koronapandemiasta syntyneen palveluvelan ja henkilöstöpulan takia hoitotakuun tavoitteita ei ole vielä saavutettu kaikilla Helsingin kaupungin terveysasemilla. 

Helsingin kaupungin terveysasemat toimivat osana kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskuksia. Terveys- ja hyvinvointikeskuksissa tarjotaan sosiaali- ja terveyspalveluja pääasiassa työikäisille helsinkiläisille. Terveysasemien lisäksi terveys- ja hyvinvointikeskuksissa toimiviin palveluihin sisältyy psykiatrian, fysioterapian, toimintaterapian, suunterveyden sekä aikuissosiaalityön ja vammaistyön palveluja. 

Helsingin kaupungilla on 23 terveysasemaa, joista 21 terveysaseman toiminta tuotetaan omana palveluna.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Helsingin kaupungin tavoitteena on varmistaa se, että asiakkaat pääsevät sujuvasti perusterveydenhuollon palveluihin. Terveysasemilla tarjottavat palvelut muodostavat merkittävän osan kaupungin tarjoamista perusterveydenhuollon palveluista. Lisäksi terveysasemien yhteydenottokanavien kautta ohjautuu asiakkaita lukuisiin muihin sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Moniammatillisen ja -alaisen työn tärkeys tunnistetaan Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa strategisella tasolla. Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluja yhdistävänä visiona on, että asiakkaamme saavat tarpeidensa mukaiset  sosiaali- ja terveyspalvelut itselleen sopivalla tavalla oikeaan aikaan.

Visiota tavoitellaan yhteensovittamalla tarkoituksenmukaisin osin terveys- ja hyvinvointikeskusten palveluja sekä muita sosiaali- ja terveyspalveluja. Palvelutoiminnassa tehdään tiivistä yhteistyötä ja jaetaan tietoa muiden ammattilaisten kanssa, jotta asiakkaan palvelu sujuu saumattomasti.  Näin parannetaan palvelujen saatavuutta, vaikuttavuutta ja asiakaskokemusta, sekä henkilöstökokemusta ja palvelutoiminnan tuottavuutta.

Helsingin kaupungin vuosien 2021-2025 kaupunkistrategiassa Kasvun paikka nostettiin yhdeksi Helsingin tavoitteeksi perusterveydenhuollon sujuva hoitoon pääsy ja sen parantaminen kehittämällä moniammatillista yhteistyötä ja ammattilaisten välistä työnjakoa.

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta sote-palvelut ovat hajanaisia, eikä aina ole selvää, kuinka saada omien tarpeiden mukaista hoitoa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty laajasti terveysasemien ja muiden sote-palveluiden ammattilaisten osaamista. Toimintamallin ja sen eri alaprojektien tiedonkeruussa ja yhteiskehittämisessä on hyödynnetty kyselyitä, työpajoja ja muita osallistamisen menetelmiä.

 

 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin avulla edistetään moniammatillista ja -alaista yhteistyötä terveysasemalla vahvistamalla eri palveluiden ja niiden ammattilaisten välistä vuorovaikutusta sekä selkeyttämällä ja yhtenäistämällä asiakasohjauksen käytäntöjä.

Tavoitteena on, että terveysaseman yhteydenottokanavan kautta yhteyttä ottaneen asiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen ratkaiseminen alkaa heti tämän yhteydenotosta riippumatta siitä, mihin palveluun asiakkaan tarve kohdistuu.

Toimintamalli kokoaa yhteen kokoelman yhteistyön tekemistö tukevia menetelmiä ja toimintamalleja. Menetelmät kohdistuvat terveysaseman ammattilaisten eri palveluja koskevan osaamisen vahvistamiseen, vaivattomaan muiden ammattilaisten konsultointiin, yhteistyön tekemiseen asiakastyössä ja moniammatillisena tiiminä toimimiseen. 

Moniammatillisen yhteistyön menetelmät perustuvat fysioterapeuttien, farmasistien, toimintaterapeuttien, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajien ja ikääntyneiden palveluiden ammattilaisten kanssa.

Toimintamallin muotoilussa on hyödynnetty osahankkeeseen sisältyneiden projektien tuotoksia:

  1. Fysioterapeutti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin suoravastaanottofysioterapeuttien ja terveysasemien ammattilaisten yhteistyötä muun muassa ammattilaisten välisen konsultoinnin näkökulmasta. Projektissa kehitettiin toimintamalli terveysaseman takaisinsoittopalvelun puhelinvalikkoon sisällytetystä tuki- ja liikuntaelinoireiden valinnasta, jonka avulla tuki- ja liikuntaelinoireita koskevat asiakasyhteydenotot ohjautuvat fysioterapeuteille.
  2. Farmasisti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin farmasistien integroitumista osaksi terveysasemien toimintaa muun muassa tuotteistamalla farmasistien palveluja ja kehittämällä yhteistyötä terveysaseman lääkelogistiikan järjestämisessä.
  3. Osastonsihteeri ja tukipalvelu terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin osastonsihteereiden ja terveysasemien avustavien työntekijöiden yhtenäisiä tehtävänkuvia. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin toimivuuden ehtona on ollut, että sen tiedonkeruussa ja kehittämistyössä ovat olleet terveysasemien ja muiden sote-palveluiden ammattilaiset aktiivisesti mukana.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyö on avain onnistuneeseen kehittämistyöhön.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin arviointi on kesken.