Moniammatillisessa yhteistyössä on tärkeää jatkuva vuoropuhelu eri toimijoiden kesken. Selkeät yhteydenottokanavat, konsultaatiomahdollisuudet sekä säännölliset yhteistyöpalaverit sujuvoittavat asiakkaan palvelua. Yhteensovitetuilla toimintamalleilla ja työohjeilla yhtenäistetään eri palveluihin ohjautumisen perusteita, palvelutarpeen tunnistamista osana asiakkaan moniammatillista palvelu- ja hoitopolkua.
Mitä yhteensovitetuilla toimintamalleilla tehdään?
Yhteensovitetut toimintamallit auttavat moniammatillisen vastaanottotoiminnan ammattilaisia tunnistamaan varhaisessa ja akuutissa vaiheessa asiakkaan monialaiset palvelutarpeet sekä konsultoimaan ammattilaisia ympärillään. Asiakas ohjataan tarvittaessa oikean ammattilaisen ja palveluiden äärelle oikea-aikaisesti. Asiakkaan palvelussa hyödynnetään organisaation sekä kansallisia monialaisia digipalveluita sekä tuetaan asiakkaan omatoimisuutta.
Asiakkaalle nimetään yhteyshenkilö palveluihin, mikä edistää palveluiden koordinointia ja jatkuvuutta. Sujuvat yhteydenpitokanavat ammattilaisten välillä edesauttavat asiakkaan asioiden laadukasta hoitamista ja helpottaa ammattilaisten yhteistyötä/vastuunjakoa.
Vastaanotolla asiakkaalle nimetään vastuuhoitaja ja mielenterveystyössä nimetään omahoitaja. Vastuu-/omahoitaja nimetään ensimmäisellä yhteydenottokerralla ja kirjataan asiakkaan luvalla LC järjestelmään. Aikuisten sosiaalityössä asiakkaalle nimetään omatyöntekijä asiakkuuden syntyessä (ei koske 1-3 kerran asiakkaita). Työntekijöiden perehdyttäminen vastuu-/omahoitaja/omatyöntekijä tehtävänkuvaan esihenkilöiden kautta. Kuntoutuksen (fysioterapia) osalta yhteyshenkilöasia on selvittelyn alla.
Miksi toimintamalli on tarpeen?
Asiakkaan monialaiset palvelutarpeet tulee tunnistaa varhaisessa vaiheessa. Tämä ennaltaehkäisee suurempien haasteiden kertymistä asiakkaalle, samalla poistaen asiakkaan asioissa tehtävää päällekkäistä työtä ja lisäten palveluiden kustannustehokkuutta.
Yhteensovitetut toimintamallit säästävät ammattilaisten työaikaa/resursseja, sujuvoittavat asiakkaan palvelupolkua ja parantavat palveluiden saatavuutta.
Etäyhteystoimintamallin työohjeeseen tietohallinnon kanssa kootut tietosuojaohjeet luovat edellytyksiä, että niitä voisi hyödyntää muualla organisaation sisäisessä viestinnässä ja konsultoinnissa (Kainuun HVA).
Millaisia tehtäviä toimintamalliin liittyy ja kuka ne tekee?
Ammattilaiset kartoittavat asiakkaan mahdollisesta monialaista palvelutarvetta yhteisasiakkaan tunnistamisen- herätteillä. (Aikuisten sosiaalityöhön ohjaavat herätteet on liitettynä etäyhteystoimintamallin kuvauksen liitteenä).
Ammattilainen pyytää suostumuksen asiakkaalta, voiko ottaa yhteyden asiakkaan asioissa toisen palvelualueen ammattilaiseen- ja kirjaa tämän asiakkaan tietoihin.
Lähiesihenkilöt perehdyttävät oman yksikkönsä työntekijät.
Yhteensovitetut toimintamallit: Terveysasemien moniammatillinen vastaanottotoiminta, Etäyhteystoimintamalli, Osastofarmasia ja Fysioterapiapalveluihin ohjautuminen (ml. fysioterapeutin suoravastaanotto).
Lisäksi yhteistyön tueksi on perustettu hankeen aikana moniammatillisen yhteistyön kk-palaverit paikkakunnittain. Kyseiset palaverit jatkuvat organisaation omana toimintana hanketoiminnan jälkeen.