Monipalveluauton konsepti ja kokeilu Siun sotessa
Monipalveluauton kokeilussa luotiin monipalveluauton konsepti. Autossa kokeiltiin suun terveydenhuollon sekä sairaanhoitajan palveluita. Kohderyhmänä oli erityisesti haja-asutusalueen asukkaat. Tavoitteena oli parannetaan palveluiden saatavuutta sekä saavutettavuutta.
Tulevaisuuden sote-keskushankkeen yhtenä tavoitteena on peruspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen. Monipalveluautokokeilun tavoitteena oli erityisesti haja-asutusalueilla asuvien kuntalaisten palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen.
THL:n arviointiraportissa 2019 esiin nousseita haasteita ja kehittämiskohteita oli mm. ikäihmisten palvelujen tarve, nuorten terveydelliset haasteet, kuten hampaiden hoito sekä mielenterveysongelmat. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy ja puolet maakunnan väestöstä asuu maaseuduilla.
Siun soten strateginen tavoite on hyvinvoiva Pohjois-Karjalainen. Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on turvata yhteensovitetut ja laadukkaat sote-palvelut yhdenvertaisesti kaikille. Sosiaali- ja terveydenhuollon painopistettä tulee siirtää peruspalveluihin ja nopeuttaa hoitoon pääsyä. Väestön ikärakenteen muutos luo painetta palvelujen jatkuvalle lisäämiselle. Kriittisinä menestystekijöinä Siun soten strategiassa mainitaan palvelujen saatavuus, helppo ja oikea-aikainen saavutettavuus sekä kitkattomuus.
Monipalveluautolla vietiin sote-palveluita haja-asutusalueille, lähemmäs asukkaita, jolla parannettiin palveluiden saatavuutta sekä saavutettavuutta.
Työryhmä koottiin eri toimialueiden ammattilaisista: vastaanottopalvelut, suun terveydenhuolto, ikäihmisten toimialue, sosiaalipalvelut, järjestöt, mielenterveys- ja päihdepalvelut, neuvola- ja kouluterveydenhuolto, terapiapalvelut. Jokainen jäsen edusti oman toimialueensa ääntä kehittäjäryhmässä.
Työpajatyöskentely aloitettiin pienryhmissä käyttäen Flinga whiteboard työkalua, jossa ideoitiin kunkin toimialueen palveluita, mitä monipalveluautossa voisi tuottaa. Työpajassa mietittiin myös mitä resursseja nämä palvelut vaatisivat. Tämän jälkeen käytiin koko kehittäjäjoukon kanssa eri toimialueilta nousseet ideat läpi. Yhteiskehittämisessä käytiin keskustelua autossa tuotettavien palveluiden priorisoinnista, mitkä palvelut autossa on saatava tuotettua.
Koska kehitimme uudenlaista toimintakonseptia Siun soten alueelle, halusimme osallistaa maakuntamme asukkaita toiminnan suunnitteluvaiheessa, joten toteutimme asukaskysely 2-3/2021. Kysely toteutettiin sekä sähköisesti että paperikyselynä yhteistyössä Karelia amk:n sekä järjestöjen kanssa. N=678.
Suunnittelun alkuvaiheessa kuulimme, minkälaisia liikkuvia ratkaisuja muualla Suomessa on kehitetty. Teimme etäbenchmarking käynnin Eksoten Mallu autoon koronan vuoksi ja saimme tietoa mm. auton asiakasryhmistä, palveluista, reitistä ja pysähtymispaikoista.
Auton kokeilun tarkemmat suunnitelmat tehtiin sekä suunterveydenhuollon ammattilaisten että terveysasemien osastonhoitajien kanssa. Suunnittelussa oli tärkeää huomioida osallistujien paikallistuntemus alueilta (pysäkit ja katvealueet, mistä on pitkät etäisyydet terveysasemille).
Monipalveluauton kokeilussa haluttiin saada tietoa liikkuvan palvelun tarpeesta haja-asutusalueilla. Kokeilulla saatiin tietoa mm. asiakastyytyväisyydestä, kustannuksista, ammattilaisten kokemuksista sekä auton tilan soveltuvuudesta tuottaa suun terveydenhuollon palveluita sekä sairaanhoitajan vastaanottoa.
Monipalveluautolla saadaan vietyä sote-palveluita lähemmäs asiakkaita, joka madaltaa kynnystä hakeutua palveluun (ennaltaehkäisyä). Auto toiminnalla säästetään asiakkaan aikaa ja matkustus kustannuksia.
Kokeilussa kerättiin palautetta sekä asiakkailta että ammattilaisilta.
- Kävijämäärät autossa
- Asiakaspalaute: pysähdyspaikan sopivuus, asioinnin vaivattomuus, saiko asiakas autossa tarvitsemansa palvelun, asiakastyytyväisyys, asiakkaan saamat hyödyt, välttikö tk käynnin
- Ammattilaispalaute: työergonomia, saatiinko autossa hoidettua asiakkaan asia, pystyikö toteuttamaan autossa tarvittavat toimenpiteet, työpäivän sisältö, auton tilojen ja laitteiden toimivuus, matkoihin ja huoltoihin käytetty aika
Suunnitella monipalveluautoon asiakkaiden tarpeita vastaava toimintamalli ja resurssit. -Mitä sote-palveluita autossa on ja miten tavoitetaan asukkaat (reitin ja aikataulun suunnittelu)
Yhteinen keskustelu työryhmän kanssa- tarpeiden priorisointi
Suunnitteluvaiheessa maakunnan asukkaita osallistettiin monipalveluautotoiminnan suunnitteluun sekä sähköisellä webropol kyselyllä että paperisella kyselyllä jalkautumalla kuntiin (n=678).
Kohderyhmänä suunterveydenhuollon kokeilussa olivat koululaiset ja sairaanhoitajan vastaanoton kohderyhmänä oli erityisesti haja-asutusalueen asukkaat, jonka lisäksi Joensuun keskustassa järjestettiin erilaisia teemapäiviä. Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluita oli autossa viitenä päivän sairaanhoitajan vastaanoton ohessa.