Monipalvelupolussa yhteensovitetaan monialaisen tuen asiakkaan palvelukokonaisuus eri sote-ammattilaisten monialaisena yhteistyönä.

Toimintaympäristö

Kehittämisen toimintaympäristönä olivat Päijät-Soten oman toiminnan sote-keskukset, jatkossa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Monipalvelupolun kehitystyö alkoi osana Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän muutosohjelman kärkitavoitetta: tasapainoinen ja kustannustehokas palvelurakenne. Kehityskärjen ydin oli onnistua parhaalla mahdollisella tavalla perustason kevyissä ja ennaltaehkäisevissä palveluissa ja niihin ohjautumisessa ja ohjaamisessa, tasapainottaa vastavuoroisesti palvelurakennetta ja ottaa monia eri palveluja ja palvelujen yhteensovittamista tarvitsevat monialaisen tuen asiakkaat optimaalisesti haltuun systeemisellä eri tahojen yhteistyöllä.

Monipalvelupolun kehittämistä jatkettiin Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Tarve tulla kohdatuksi, saada yhteensovitetut palvelut, yksi suunnitelma ja yhteyshenkilö.

Ammattilaiset: Tarve saada yhteinen toimintamalli monialaisen tuen asiakkaan tunnistamiseen ja monialaiseen yhteistyöhön sekä asiakkaan palvelujen yhteensovittamiseen.

Organisaatio ja yhteiskunta: Maakunnallisesti tarve yhteiselle toimintamallille monialaisen tuen asiakkaiden ja riskiasiakkuuksien varhaiseen tunnistamiseen sekä palvelukokonaisuuksien hallintaan (inhimilliset ja taloudelliset kustannukset, resurssien riittävyys).

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä on tehty verkostoissa eri palvelualueiden edustajien kanssa ja maakunnallisessa palvelutuottajien välisessä yhteistyöryhmässä.

Alussa kehittäjäryhmään koottiin laaja edustus eri sote-palveluista sekä Heinolan ja Sysmän edustajista. Kehittämistyön edetessä kehittämiseen osallistui henkilöstöä ja esihenkilöitä sote-keskuksista, psykososiaalisista palveluista, mielenterveys- ja päihdepalveluista, sosiaalihuollon eri palvelutehtävistä edustajia; työikäiset, lapsiperhepalvelujen aikuisten tiimi, ikääntyneiden asiakasohjaus ja gerontologinen sosiaalityö, vammaispalvelu sekä terveyssosiaalityöstä ja asiakaspäällikkötoiminnasta. 

Asiakkaat ja kehittäjäasiakas ovat olleet mukana kehittämisessä.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on luoda koko organisaation yhteinen toimintamalli monipalveluasiakkaiden palvelutarpeiden systemaattisen tunnistamiseen ja järjestämiseen monialaisella yhteistyöllä siten, että toimintamalli soveltuu eri asiakasryhmien ja toimijoiden tarpeisiin. Asiakkaan palvelutarvetta selvitetään moniammatillisesti, päätökset palveluista tehdään oikeassa järjestyksessä ja asiakkaan palvelutarpeen muutoksia seurataan sekä etenemistä monipalvelupolulla koordinoidaan asiakkaan rinnalla.

Tuloksena monialaisen tuen asiakkaiden systemaattinen tunnistaminen ja asiakkaan kokema hyöty palvelujen yhteensovittamisesta.

Muutoksen mittaaminen

Monialaisen tuen asiakkuuksien määrät, asiakkuuden kesto sekä kustannukset. Asiakkaan kokema hyöty.

Toteutussuunnitelma

Luodaan yhteinen toimintamalli, monipalvelupolku, johon kuvattu asiakkaan näkökulmasta kontaktipisteet sekä ammattilaisten toiminta. 

Kuvataan monialaisen tuen asiakkaiden tunnistamisen kriteerit. 

Kuvataan yhteiset käytännöt ja monialaiset ohjeet.

Toimintamallin kokeilu ja jatkokehittäminen.

Rakennetaan monialaisen tuen asiakasmäärien seurantaan työkalu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Mallin kohderyhmänä ovat monialaisen tuen tarpeen asiakkaat. 

Monipalvelupolku on mallinnettu yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa.

Kehitystyötä on tehty asiakkaiden kanssa yhteisessä työpajassa ja asiakkaiden esille tuomat keskeiset asiat on huomioitu polun muotoilussa.

Ratkaisun perusidea

Monipalveluasiakkaiden tuen tarpeiden systemaattiseen tunnistamiseen ja monialaiseen yhteistyöhön luotiin Päijät-Hämeen hyvinvointialueella yhteinen toimintamalli, jossa asiakkaan palvelutarve selvitetään moniammatillisesti, tehdään päätökset palveluista ja seurataan sekä koordinoidaan asiakkaiden palvelutarpeen muutoksia.

Monipalvelupolku voi käynnistyä kenen tahansa ammattilaisen toimesta, yhtä lailla terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattilaisen, joka ottaa yhteyttä toisiin ammattilaisiin. Monipalvelupolku antaa välineitä monialaisen tuen asiakkaan tunnistamiseen, ammattilaisten yhteiseen työskentelyyn ja monialaisen tuen asiakkaiden palvelukokonaisuuksien hallintaan.

Monialaisen tuen asiakkaalla tarkoitetaan asiakasta, jolla on elämäntilanteessaan paljon palvelun tarvetta ja tarve eri palvelujen koordinointiin ja yhteensovittamiseen ammattilaisen toimesta. Asiakkaan terveys ja toimintakyky on usein alentunut huomattavasti ja elämäntilanne on epätasapainossa. Monialaisen tuen asiakkailla on usein tarvetta sekä sosiaali- että terveydenhuollon ammattilaisen tuelle. ​

Liitteet
Monipalvelupolku
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Edellytyksenä johdon sitoutuminen monialaisen muutoksen johtamiseen. Henkilöstölle aikaa ja tukea uusien toimintatapojen omaksumiseen ja käyttöönottoon.

Monipalvelupolun onnistumisen edellytyksiä:

  • asiakkaan kohtaaminen, kyky asettua asiakkaan asemaan, puolueeton edustaminen ja luottamus 
  • asiakkaan palvelujen oikea-aikaisuus 
  • kyky tunnistaa asiakkaan palvelujen tarve 
  • riittävä ja oikea-aikainen tieto asiakkaasta kaikille palveluun osallistuville, jotta asiakkaan palvelujen käytöstä voidaan muodostaa kokonaiskuva.  
  • asenne, sitoutuminen ja kulttuurin muutos
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Toimintamallin edellytyksenä monialainen kehitystyö ja johtaminen sekä sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin
  • Riittävä resurssointi toimintatavan muutokseen ja jalkautukseen
  • Sektorirajat ylittävä yhteistyö vaatii aikaa ja yhteistyökäytännöistä sopimista
  • Vahva sidosryhmätyöskentely, dialogi, yhteistyökäytäntöjen kertaaminen
  • Viestintä
Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Monialaisen tuen asiakkaiden tunnistaminen on käynnistynyt ja tunnistamisen tueksi luotu yhteiset kriteerit ja työkalu monialaisen tuen asiakasmäärien seurantaan
  • Moniammatillinen tiimityö, jossa työskentelyssä mukana muun muassa sosiaaliohjaaja, geronomi ja asiakaspäällikkö on vahvistanut monialaista työskentelyä sote-keskuksessa
  • Osaaminen ja yhteinen ymmärrys lisääntynyt
  • Tarvitaan yhteisiä yhteistyöpalaverirakenteita, jotka mahdollistavat yhdessä työskentelyn
  • Monialainen toimintamalli  ja yhteinen työskentely vaatii aikaa, resurssia ja kulttuurin muutosta
  • Moniammatillisen ja monialaisen työskentelyn edistäminen eri sote-ammattilaisten välillä vaatii edelleen työtä
Liitteet