Monipalvelupolku
Monipalvelupolussa yhteensovitetaan monialaisen tuen asiakkaan palvelukokonaisuus eri sote-ammattilaisten monialaisena yhteistyönä.
Kehittämisen toimintaympäristönä olivat Päijät-Soten oman toiminnan sote-keskukset, jatkossa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut.
Monipalvelupolun kehitystyö alkoi osana Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän muutosohjelman kärkitavoitetta: tasapainoinen ja kustannustehokas palvelurakenne. Kehityskärjen ydin oli onnistua parhaalla mahdollisella tavalla perustason kevyissä ja ennaltaehkäisevissä palveluissa ja niihin ohjautumisessa ja ohjaamisessa, tasapainottaa vastavuoroisesti palvelurakennetta ja ottaa monia eri palveluja ja palvelujen yhteensovittamista tarvitsevat monialaisen tuen asiakkaat optimaalisesti haltuun systeemisellä eri tahojen yhteistyöllä.
Monipalvelupolun kehittämistä jatkettiin Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa.
Kehittämistyötä on tehty verkostoissa eri palvelualueiden edustajien kanssa ja maakunnallisessa palvelutuottajien välisessä yhteistyöryhmässä.
Alussa kehittäjäryhmään koottiin laaja edustus eri sote-palveluista sekä Heinolan ja Sysmän edustajista. Kehittämistyön edetessä kehittämiseen osallistui henkilöstöä ja esihenkilöitä sote-keskuksista, psykososiaalisista palveluista, mielenterveys- ja päihdepalveluista, sosiaalihuollon eri palvelutehtävistä edustajia; työikäiset, lapsiperhepalvelujen aikuisten tiimi, ikääntyneiden asiakasohjaus ja gerontologinen sosiaalityö, vammaispalvelu sekä terveyssosiaalityöstä ja asiakaspäällikkötoiminnasta.
Asiakkaat ja kehittäjäasiakas ovat olleet mukana kehittämisessä.
Tavoitteena on luoda koko organisaation yhteinen toimintamalli monipalveluasiakkaiden palvelutarpeiden systemaattisen tunnistamiseen ja järjestämiseen monialaisella yhteistyöllä siten, että toimintamalli soveltuu eri asiakasryhmien ja toimijoiden tarpeisiin. Asiakkaan palvelutarvetta selvitetään moniammatillisesti, päätökset palveluista tehdään oikeassa järjestyksessä ja asiakkaan palvelutarpeen muutoksia seurataan sekä etenemistä monipalvelupolulla koordinoidaan asiakkaan rinnalla.
Tuloksena monialaisen tuen asiakkaiden systemaattinen tunnistaminen ja asiakkaan kokema hyöty palvelujen yhteensovittamisesta.
Monialaisen tuen asiakkuuksien määrät, asiakkuuden kesto sekä kustannukset. Asiakkaan kokema hyöty.
Luodaan yhteinen toimintamalli, monipalvelupolku, johon kuvattu asiakkaan näkökulmasta kontaktipisteet sekä ammattilaisten toiminta.
Kuvataan monialaisen tuen asiakkaiden tunnistamisen kriteerit.
Kuvataan yhteiset käytännöt ja monialaiset ohjeet.
Toimintamallin kokeilu ja jatkokehittäminen.
Rakennetaan monialaisen tuen asiakasmäärien seurantaan työkalu.
Mallin kohderyhmänä ovat monialaisen tuen tarpeen asiakkaat.
Monipalvelupolku on mallinnettu yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa.
Kehitystyötä on tehty asiakkaiden kanssa yhteisessä työpajassa ja asiakkaiden esille tuomat keskeiset asiat on huomioitu polun muotoilussa.