Monipalvelupolku
Monipalvelupolussa yhteensovitetaan monialaisen tuen asiakkaan palvelukokonaisuus eri sote-ammattilaisten monialaisena yhteistyönä.
Toimintamallin nimi
Monipalvelupolussa yhteensovitetaan monialaisen tuen asiakkaan palvelukokonaisuus eri sote-ammattilaisten monialaisena yhteistyönä.
Monipalveluasiakkaiden tuen tarpeiden systemaattiseen tunnistamiseen ja monialaiseen yhteistyöhön luotiin Päijät-Hämeen hyvinvointialueella yhteinen toimintamalli, jossa asiakkaan palvelutarve selvitetään moniammatillisesti, tehdään päätökset palveluista ja seurataan sekä koordinoidaan asiakkaiden palvelutarpeen muutoksia.
Monipalvelupolku voi käynnistyä kenen tahansa ammattilaisen toimesta, yhtä lailla terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattilaisen, joka ottaa yhteyttä toisiin ammattilaisiin. Monipalvelupolku antaa välineitä monialaisen tuen asiakkaan tunnistamiseen, ammattilaisten yhteiseen työskentelyyn ja monialaisen tuen asiakkaiden palvelukokonaisuuksien hallintaan.
Monialaisen tuen asiakkaalla tarkoitetaan asiakasta, jolla on elämäntilanteessaan paljon palvelun tarvetta ja tarve eri palvelujen koordinointiin ja yhteensovittamiseen ammattilaisen toimesta. Asiakkaan terveys ja toimintakyky on usein alentunut huomattavasti ja elämäntilanne on epätasapainossa. Monialaisen tuen asiakkailla on usein tarvetta sekä sosiaali- että terveydenhuollon ammattilaisen tuelle.
Kehittämisen toimintaympäristönä olivat Päijät-Soten oman toiminnan sote-keskukset, jatkossa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut.
Mallin kohderyhmänä ovat monialaisen tuen tarpeen asiakkaat.
Monipalvelupolku on mallinnettu yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa.
Kehitystyötä on tehty asiakkaiden kanssa yhteisessä työpajassa ja asiakkaiden esille tuomat keskeiset asiat on huomioitu polun muotoilussa.
Edellytyksenä johdon sitoutuminen monialaisen muutoksen johtamiseen. Henkilöstölle aikaa ja tukea uusien toimintatapojen omaksumiseen ja käyttöönottoon.
Monipalvelupolun onnistumisen edellytyksiä:
- asiakkaan kohtaaminen, kyky asettua asiakkaan asemaan, puolueeton edustaminen ja luottamus
- asiakkaan palvelujen oikea-aikaisuus
- kyky tunnistaa asiakkaan palvelujen tarve
- riittävä ja oikea-aikainen tieto asiakkaasta kaikille palveluun osallistuville, jotta asiakkaan palvelujen käytöstä voidaan muodostaa kokonaiskuva.
- asenne, sitoutuminen ja kulttuurin muutos
- Monialaisen tuen asiakkaiden tunnistaminen on käynnistynyt ja tunnistamisen tueksi luotu yhteiset kriteerit ja työkalu monialaisen tuen asiakasmäärien seurantaan
- Moniammatillinen tiimityö, jossa työskentelyssä mukana muun muassa sosiaaliohjaaja, geronomi ja asiakaspäällikkö on vahvistanut monialaista työskentelyä sote-keskuksessa
- Osaaminen ja yhteinen ymmärrys lisääntynyt
- Tarvitaan yhteisiä yhteistyöpalaverirakenteita, jotka mahdollistavat yhdessä työskentelyn
- Monialainen toimintamalli ja yhteinen työskentely vaatii aikaa, resurssia ja kulttuurin muutosta
- Moniammatillisen ja monialaisen työskentelyn edistäminen eri sote-ammattilaisten välillä vaatii edelleen työtä