Monipalvelupolussa yhteensovitetaan monialaisen tuen asiakkaan palvelukokonaisuus eri sote-ammattilaisten monialaisena yhteistyönä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monipalvelupolku
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Monipalvelupolussa yhteensovitetaan monialaisen tuen asiakkaan palvelukokonaisuus eri sote-ammattilaisten monialaisena yhteistyönä.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Häme
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Asiakkaan tarpeen mukaiset palvelut
Kuvateksti
Asiakkaan tarpeen mukaiset palvelut
Monipalvelupolku-animaatio

Luotu

15.06.2022

Viimeksi muokattu

19.12.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Monipalveluasiakkaiden tuen tarpeiden systemaattiseen tunnistamiseen ja monialaiseen yhteistyöhön luotiin Päijät-Hämeen hyvinvointialueella yhteinen toimintamalli, jossa asiakkaan palvelutarve selvitetään moniammatillisesti, tehdään päätökset palveluista ja seurataan sekä koordinoidaan asiakkaiden palvelutarpeen muutoksia.

Monipalvelupolku voi käynnistyä kenen tahansa ammattilaisen toimesta, yhtä lailla terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattilaisen, joka ottaa yhteyttä toisiin ammattilaisiin. Monipalvelupolku antaa välineitä monialaisen tuen asiakkaan tunnistamiseen, ammattilaisten yhteiseen työskentelyyn ja monialaisen tuen asiakkaiden palvelukokonaisuuksien hallintaan.

Monialaisen tuen asiakkaalla tarkoitetaan asiakasta, jolla on elämäntilanteessaan paljon palvelun tarvetta ja tarve eri palvelujen koordinointiin ja yhteensovittamiseen ammattilaisen toimesta. Asiakkaan terveys ja toimintakyky on usein alentunut huomattavasti ja elämäntilanne on epätasapainossa. Monialaisen tuen asiakkailla on usein tarvetta sekä sosiaali- että terveydenhuollon ammattilaisen tuelle. ​

Toimintaympäristö **

Kehittämisen toimintaympäristönä olivat Päijät-Soten oman toiminnan sote-keskukset, jatkossa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Mallin kohderyhmänä ovat monialaisen tuen tarpeen asiakkaat. 

Monipalvelupolku on mallinnettu yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa.

Kehitystyötä on tehty asiakkaiden kanssa yhteisessä työpajassa ja asiakkaiden esille tuomat keskeiset asiat on huomioitu polun muotoilussa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Edellytyksenä johdon sitoutuminen monialaisen muutoksen johtamiseen. Henkilöstölle aikaa ja tukea uusien toimintatapojen omaksumiseen ja käyttöönottoon.

Monipalvelupolun onnistumisen edellytyksiä:

  • asiakkaan kohtaaminen, kyky asettua asiakkaan asemaan, puolueeton edustaminen ja luottamus 
  • asiakkaan palvelujen oikea-aikaisuus 
  • kyky tunnistaa asiakkaan palvelujen tarve 
  • riittävä ja oikea-aikainen tieto asiakkaasta kaikille palveluun osallistuville, jotta asiakkaan palvelujen käytöstä voidaan muodostaa kokonaiskuva.  
  • asenne, sitoutuminen ja kulttuurin muutos
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  • Monialaisen tuen asiakkaiden tunnistaminen on käynnistynyt ja tunnistamisen tueksi luotu yhteiset kriteerit ja työkalu monialaisen tuen asiakasmäärien seurantaan
  • Moniammatillinen tiimityö, jossa työskentelyssä mukana muun muassa sosiaaliohjaaja, geronomi ja asiakaspäällikkö on vahvistanut monialaista työskentelyä sote-keskuksessa
  • Osaaminen ja yhteinen ymmärrys lisääntynyt
  • Tarvitaan yhteisiä yhteistyöpalaverirakenteita, jotka mahdollistavat yhdessä työskentelyn
  • Monialainen toimintamalli  ja yhteinen työskentely vaatii aikaa, resurssia ja kulttuurin muutosta
  • Moniammatillisen ja monialaisen työskentelyn edistäminen eri sote-ammattilaisten välillä vaatii edelleen työtä
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Toimintamallin edellytyksenä monialainen kehitystyö ja johtaminen sekä sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin
  • Riittävä resurssointi toimintatavan muutokseen ja jalkautukseen
  • Sektorirajat ylittävä yhteistyö vaatii aikaa ja yhteistyökäytännöistä sopimista
  • Vahva sidosryhmätyöskentely, dialogi, yhteistyökäytäntöjen kertaaminen
  • Viestintä
Kansikuva
Monipalvelupolku

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis