Monipalvelusuunnitelma on geneerinen työväline, jonka avulla yhteensovitetaan pajon eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluja. Sen avulla palvelujen ja hoidon jatkuvuus ja suunnitelmallisuus lisääntyy sekä pitkällä aikavälillä myös vaikuttavuus.   

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Riippuvuuksista kuntoutuvat, ovat usein samanaikaisesti asiakkaana eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.  Asiakkaiden suunnitelmien laatiminen toteutuu tällä hetkellä vaihtelevasti. Osassa palveluja suunnitelmia laaditaan yhtä palvelua koskevaksi ja osassa monialaisena yhteistyönä. 

Toteutamme parhaillaan myös tulevaisuuden sote-keskus-hanketta, jossa kehitämme monipalvelu-prosessia (asiakas/potilas samanaikaisesti useamman palvelun asiakkaana). ENTER-Elämässä eteenpäin! -hankkeen päätyttyä monipalvelusuunnitelman kehittäminen jatkuu osana Soite 2.1 sote-keskus -hankkeen Monipalvelu-prosessin kehittämistyötä. 

Tavoiteltu muutos

Tavoittelemme sitä, että jatkossa asiakkaalle ei enää laadita päällekkäisiä suunnitelmia. Jos kehitetään asiakkaan palvelun ja hoidon jatkuvuutta, suunnitelmallisuutta ja eri sote-alan ammattilaisten yhteistyötä,  lisätään pitkällä aikavälillä myös palvelujen vaikuttavuutta. 

Tavoitteena on laatia ja ottaa käyttöön organisaatiossa eri palvelujen yhteinen, geneerinen monipalvelu-prosessi. Monipalvelusuunnitelma on työväline em. prosessissa.

Toteutussuunnitelma

1) Sosiaali- ja terveydenhuolllon ammattilaiset arvioivatt yhteistyössä asiakasnäkökulmaa edustavien kanssa nykytilan

2) Tarkastellaan sosialai- ja terveydenhuollon lainsäädännön vaatimukset asikkaan suunnitelmille

3) Selkiytetään eri toimijoiden roolit , vastuut ja tehtävät sekä sovitaan, miten tieto kulkee

4) Määritellään, miten asiakkaan suostumus hankitaan monipalveluprosessia varten

5) Kuvataan monialaisena yhteistyönä monipalvelusuunnitelman tietosisällöt ja sen tekemisen prosessi

6) Pilotoidaan monipalvelusuunnitelmaa

7) Seurataan ja arvioidaan pilotoinnin toteutumista sekä monipalvelusuunnitelman hyötyjä ja kehityskohteita

8) Jatkokehitetään mallia pilotoinnista saadun palautteen perusteella

9) Vahvistetaan monipalvelusuunnitelma käyttöön otettvaksi

10) Seurataan ja arvioidaan säännöllisesti monipalvelusuunnitelman hyödyntämistä