Monitoimijainen päivystysmalli
"Kun elämä koettelee, olemme läsnä ja tukenasi 24/7". Monitoimijaisessa päivystysmallissa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä järjestön edustajat toteuttavat yhdessä asiakkaan kiireellisiä päivystyspalveluja.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 26.9.2016, viimeksi muokattu 13.12.2016).
Asiakastyön kehittämisen lisäksi valtakunnalliset muutospaineet uudistuvan päivystyskäytännön ja sosiaalihuoltolain sosiaalipäivystyspykälän muuttamisesta ovat tukeneet uudistuksen toteuttamista päivystyksen yhteydessä toteutettavana monitoimijuutena. Sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamalli osana monitoimijapäivystystä on ollut myös kuntien valitsemana erityiskehittämiskohteena Kaste-rahoitteisessa Esso-hankkeessa (Etelä-Savon uusi sote palvelukonsepti - perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalveluiden integroitu toimintamalli).
Ennen toimintamallin kokeilua jokainen päivystystoiminta toteutettiin erillisenä toimintoina omissa organisaatioissaan ja omilla toiminnan määrittelyillään. Päivystystä oli sekä perus- että erityistasolla mielenterveyspalveluissa. Sosiaalipäivystyksen virka-aikainen toiminta oli kuntakohtaisesti toteutettu, osassa oli erilliset päivystäjät ja osassa ei. Päivystys oli toteutettu moniportaisena etupäivystys- takapäivystävä ohjaaja - takapäivystävä sosiaalityöntekijä (Mikkeli, Pertunmaa, Puumala). Virka-ajan ulkopuolinen sosiaalipäivystysrinki toimi lastensuojelun vastaanottokodin etupäivystyksenä ja sosiaalityöntekijän viikkokohtaisen takapäivystyksenä. Sosiaalipäivystykseen yhteydenotot tapahtuivat lähinnä Hätäkeskuksen kautta. Kriisityö oli hajanaisesti toteutettu ilman yhtenäistä julkista vastuuta. Merkittävänä toimijana alueella oli järjestöpohjainen Kriisikeskus ja joissakin kunnissa toimi kriisiryhmä. Lisäksi sairaalan sielunhoitaja toimi kriisitilanteissa. Virka-ajan ulkopuolisiin kriisitilanteisiin ei ollut toimijoita tai toimintamalleja. Yhteispäivystyksessä on tunnistettu monialaisen tuen tarve potilaissa ja heidän vaihtelevissa avun tarpeissaan.
Monitoimijainen päivystysmallin kehittämistyössä mukana olleet tahot/henkilöt
1) Monitoimijapäivystyksen työryhmän jäsenet / työskentelyyn osallistuneet henkilöt
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri
Psykiatria ylilääkäri Auvo Mahlanen
ylilääkäri Timo Liukkonen
ylihoitaja Sirpa Laamanen
osastonhoitaja Auli Tiimonen
Yhteispäivystys osastonhoitaja Päivi Ylönen, apulaisosastonhoitaja Anri Pekurinen
Ensihoito (va.) päällikkö Marko Pylkkänen
Sairaalan sielunhoito sairaalasielunhoitaja Raija Kotilainen, Raila Leino-Ehrnrooth
Terveyssosiaalityö johtava sosiaalityöntekijä Annikki Pursiainen
Esper-hanke ylilääkäri Santeri Seppänen,
sosiaalipalvelut Tuula Kontio Esso-hanke
hankekoordinaattorit Katja Saukkonen ja Satu Kainulainen
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut
poliisilaitoksen sosiaalityöntekijä Maiju Gustafsson
Pieksämäen kunta peruspalvelujohtaja Greta Jauhijärvi ja sosiaalityöntekijä Anne Turpeinen
Mikkelin seutusote perhepalvelujohtaja Johanna Will-Orava
Mikkelin seutusote päihde- ja mielenterveyspalvelut johtaja Anri Tanninen
Mäntyharjun kunta johtava sosiaalityöntekijä Birgitta Pyykönen
Juvan kunta peruspalvelupäällikkö Pirjo Kirvesmies ja sosiaalityöntekijä Kyllikki Klemm
Järjestötoimijat
Viola- Väkivallasta vapaaksi ry toiminnanjohtaja Sirkku Mehtola
Mikkelin seudun mielenterveysseura ry/ Mikkelin kriisikeskus johtaja Helena Pohjanvirta
Itä-Suomen poliisilaitos Tarja Lehtonen
Hätäkeskus johtaja Osmo Malmi 2
2) Päivystyskokeilussa viikonloppuna yhteispäivystyksessä työskennelleet
Etelä-Savon psykiatrisen sairaanhoitajat Tiina Korhonen, Hanna Rautiainen, Saga sairaanhoitopiirin Åkerlund, Tuoma Jyrälä akuuttityöryhmä
Sosiaalipäivystyskokeilijat
Juvan kunta sosiaalityöntekijä Kyllikki Klemm
Mikkelin kaupunki sosiaalityöntekijä Merja Laamanen
3) Kriisiasiakkaan palvelupolku Neljän äkillisen kriisitilanteen ja siihen liittyvän palvelukokonaisuuden läpikäyneiden asiakkaiden haastattelut
Uuden toimintamallin kehittämistavoitteena on ollut asiakaan palvelun saatavuuden parantaminen, asiakaskohtaamisten lisääminen ja asiakkaan tarpeiden sekä tarjotun palvelun kohtaavuuden parantaminen. Monitoimijuuden tärkeimpänä tavoitteena on ollut yhdessä tekeminen ja yhteisvastuun synnyttäminen asiakkaan palvelukokemuksesta. Toimijoiden on hyvä erottaa omat ydintehtävät ja yhteinen tehtäväkenttä. Monitoimijuudessa tulee venyttää hallintokohtaisia ja ammatillisia rajoja. Toimintamallin kehittämistyön tavoitteena on ollut integroida sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siten, että julkiset toimijat kantavat vastuun akuuttien tilanteiden hoidosta ja järjestöt toimivat palvelukokonaisuutta täydentävässä roolissa yhtenä palvelun tuottajana ja erityisosaajana. Kehittämisen tavoitteena on ollut luoda käytännön toimintamalli, jonka pohjalta Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelut Essotessa tarjotaan monitoimijapäivystyspalveluja asiakkaille.
Arvioitava muutos:
Monitoimijaisen päivystysmallin muutoksen tavoitteet
Luodaan asiakkaan tarpeisiin vastaava monen toimijan yhdessä toteuttama yhtenäinen palvelumalli
Mahdollistetaan asiakkaan suoran yhteydenottomahdollisuus ja lisätään asiakaskohtaamisia erityisesti sosiaalipäivystyksessä
Palvelu perustuu vahvaan yhdessä tekemiseen, jossa eri päivystyksellistä työtä tekevät ammattilaiset kootaan toimimaan yhdessä ja yhden pisteen kautta työparityötä hyödyntäen.
Monitoimijaisella työskentelyllä haetaan pitkällä aikavälillä joustavien palvelujen lisäksi kustannussäästöjä asiakkaan palvelujen ketjuttamisen vähentymisellä sekä oikean resurssin kohdentumisella oikeaan asiaan oikeaan aikaan.
Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit:
Kehittämistyön keskiössä on ollut arvioida ja kehittää palvelua asiakkaan näkökulmasta. Yhteisenä arviointikriteerinä on ollut asiakkaan kokemus ja palvelujen joustavuus hänen näkökulmastaan.
Toinen tärkeä kriteeri on arvioida monitoimijuuden toteutumista ja yhdessä toimimista, erityisesti päivystyskokeilun aikana. Kuinka siinä on onnistuttu? Mitä lisäarvoa siitä on saatu?
Arvioinnissa käytettävät menetelmät:
Asiakkaan palvelukokemuksesta on kerätty aineistoa haastattelemalla kriisin kokeneiden asiakkaiden palvelukokemuksia. Heidän kokemustensa pohjalta on rakennettu toimintamallin yleinen kriisasiakkaan palvelupolku. Viikonlopputyön kokeilussa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa on käyty heti viikonlopputyön toteutumisen jälkeen asiakastilanteiden purkutapaaminen. Potilasjärjestelmään on lisätty sisältömerkintöjä ( mm. päihde, väkivalta, mielenterveys, kriisi, akuutit sosiaaliasiat, yksinäisyys, läheisten kanssa työskentely), joilla on avattu asiakkaan tilanteeseen liittyviä muita taustatekijöitä. Alkuvaiheessa kokeilusta koottiin kuukausikohtainen raportti määristä ja tilanteista. Sosiaalipäivystyksen työntekijät ovat täyttäneet viikonlopun asiakastilanteista webropol-seurantaa. Kirjallisen raportoinnin lisäksi pidettiin neljä yhteistä arviointitapaamista. Yhteispäivystyksen hoitajien osastokokouksissa seurattiin kokeilun edistymistä ja päivystyksen henkilökunnalle kohdennettiin kysely henkilökunnan kokemuksista. Monialainen työryhmä on kokoontunut kuusi kertaa.
Monitoimijapäivystyksen työryhmä arvioi suunnitellun toimintamallin toteutumisen edellytyksiä itsearvioinnilla toteutetulla swot-analyysillä.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksen mallintamisesta osana monitoimijapäivystystä on sovittu Esso-hankkeen hankesuunnitelmassa 2014. Mallin rakentamisen pohjaksi on koottu nykytilan selvitys ja sosiaalipäivystyksen erittely. Esiselvityksen pohjalta on koottu monitoimijapäivystyksen suunnitelma, jonka pohjalta käytännön toimintamallin kehittämisprosessi on käynnistetty. Toimintamallin rakentamiseksi koottiin monialainen työryhmä, jossa oli jäseniä sosiaali- ja terveydenhuollon päivystyksestä ( ensihoito, yhteispäivystys, psykiatria) sekä Hätäkeskuksesta, poliisista ja järjestöistä Kriisikeskus ja Viola- Väkivallasta vapaaksi ry. Työryhmässä työstettiin monitoimijaisia asiakastilanteita, toimijoiden ydintehtäviä ja yhteiset tehtäväalueet, asiakasprosessien avaaminen, tiedonkulku äkillisessä kriisitilanteissa, päivystyskokeilun kokemusten läpikäynti ja toimintamalliluonnoksen työstäminen. Työryhmä työskentely kesästä 2015 kevääseen 2016 tavaten kuusi kertaa. Sen lisäksi koordinaattori tapasi eri toimijoita ja työryhmiä yksistään useita kertoja työryhmien kokoontumisten välissä.
Asiakasymmärrystä rakennettiin osana palvelumuotoilun kehittämistehtävää, jonka aiheena oli asiakkaan palvelupolku äkillisessä kriisitilanteessa. Palvelupolkukuvaus rakennettiin neljän kriisiasiakkaan kokeman palvelukuvauksen perusteella ja päivystyskokeiluissa kertyneiden asiakastilanteiden purkujen perusteella. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi rakennettiin toimintamalliin asiakkaan palvelupolun lisäksi monitoimijaisen päivystyksen taustalla olevat asiakastilanteet -kuvaus, asiakaslupaus, palveluidentiteetti ja asiakkaan palveluprosessin avaaminen.
Monitoimijaista työskentelyä lähdettiin kokeilemaan yhteispäivystyksessä lisäämällä viikonlopun lauantai ja sunnuntain päivävuoroihin monitoimijuutta. Syyskuun 2015 alusta erikoissairaanhoidon akuuttityöryhmän psykiatrinen sairaanhoitaja siirtyi työskentelemään myös viikonloppuisin. Viikonlopun asiakastilanteita seurattiin. Helmikuun 2016 lopusta viikonloppukokeiluun saatiin mukaan sosiaalipäivystäjänä työskentelevä sosiaalityöntekijä. Sosiaalipäivystyksen kokeilu rahoitettiin Esso-hankkeen Kaste-rahoituksella. Kokeilusta tehtiin seurantaa. Kokeilusta saatiin arvokasta materiaalia ja tietoa monitoimijaiseen työskentelyyn.
Asiakkaan palvelupolkukuvaus ja sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamalli osana monitoimijapäivystystä valmistui toukokuussa 2016. Toimintamallin käyttöönotto vuoden 2017 alusta hyväksyttiin Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän Essoten hallituksessa kesäkuussa 2016. Käyttöönoton tukemista jatkettiiin Esso-hankkeen osalta hankkeen päättymiseen 31.10.2016 saakka.
Asiakasymmärrystä rakennettiin osana palvelumuotoilun kehittämistehtävää, jonka aiheena oli asiakkaan palvelupolku äkillisessä kriisitilanteessa. Palvelupolkukuvaus rakennettiin neljän kriisiasiakkaan kokeman palvelukuvauksen perusteella ja päivystyskokeiluissa kertyneiden asiakastilanteiden purkujen perusteella. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi rakennettiin toimintamalliin asiakkaan palvelupolun lisäksi monitoimijaisen päivystyksen taustalla olevat asiakastilanteet -kuvaus, asiakaslupaus, palveluidentiteetti ja asiakkaan palveluprosessin avaaminen.
Asiakkaat nostivat haastattelussa esille seuraavat äkillisessä kriisitilanteessa huomioitavat periaatteet
- kuuntele, ole läsnä ja lohduta
- älä jätä ketään osallista yksin
- tarjoa apua mahdollisimman pian
- toimi työntekijänä rohkeasti
- rakenna turvallinen ilmapiiri
- lisää asiakkaan tietämystä tapahtuneesta ja tilanteen etenemisestä
- toimi joustavasti asiakkaan tarpeiden pohjalta
- venytä käytänteitä ja rajoja
- ystävät ja läheiset eivät korvaa ammattiapua, mutta ovat hyvänä lisänä
Kehittämistyön aikana sosiaalipäivystykseen avattiin julkinen puhelinnumero, johon asiakkaat voivat suoraan ottaa yhteyttä. Viikonloppuna yhteispäivystyksessä oli tavattavana psykiatrinen sairaanhoitaja ja sosiaalityöntekijä. Asiakkaiden kohtaaminen ja suora yhteydenotto mahdollistui. Äkillisiä kriisitilanteita voitiin hoitaa monialaisessa yhteistyössä ja asiakkaat saivat tukea myös viikonloppuna. Päivystyksen henkilökunta koki, että asiakkaat olivat tyytyväisempiä tehtyihin suunnitelmiin ja heidän työnsä on rauhoittunut, kun on tullut työntekijöitä, joilla on ollut aikaa potilaille ja omaisille.
Kokeilu osoitti myös, että tiedonsiirto toimijalta toiselle sujuu kangerrellen ja eri toimijoilla voi olla erilainen käsitys tilanteesta, mikäli he toimivat erillään. Yhteistyö poliisin kanssa nousi erityiseksi kehittämisosa-alueeksi kokeilun aikana.