Nepsykoordinaattori Etelä-Pohjanmaa
Nepsykoordinaattori -toimintamallin luominen; matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta neuropsykiatrisesti oireileville lapsille, perheille ja heidän kanssa työskenteleville ammattilaisille.
Alueella olemassa olevan nepsypalveluverkon päivittäminen.
Etelä-Pohjanmaalla neuropsykiatrisesti oireilevien lasten palvelut ovat melko hajanaisia huolimatta siitä, että alueelle on luotu Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä palveluverkko vuonna 2018. Palveluverkkoa on ollut vaikea löytää ja sen toimiminen on riippuvainen usein käytössä olevista resursseista. Nepsykoordinaattori yhdessä ohjausryhmänsä kanssa kartoittaa palveluverkon ajankohtaista päivitystarvetta.
Syyskuussa 2020 Etelä-Pohjanmaalla pidettiin MONNI -hankkeen ja Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen toimesta ns. Nepsy-päivä. Siellä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset nostivat esiin tarpeen matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelulle, joka kohdentuu nimenomaan neuropsykiatrisesti oireileville, ei-diagnosoiduille lapsille, nuorille ja heidän perheilleen.
Tulevaisuuden sote-keskus -hanke lähti luomaan pilotin kautta toimintamallia matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelulle esikoululaisille ja ensimmäisen luokan oppilaille, heidän vanhemmilleen ja opettajilleen. Tämä ikäryhmä valittiin siksi, että se on nivelvaihe, jossa tulee siirtymä varhaiskasvatuksesta koulumaailmaan. Siirtymävaiheet ovat usein neuropsykiatrisesti oireilevalle lapselle hankalia. Tässä siirtymävaiheessa tehdyillä toimenpiteillä voidaan vaikuttaa lapsen mahdolliseen neuropsykiatriseen oireiluun tarjoamalla lapselle oikein kohdennettua tukea ja siten myönteisiä kokemuksia koulumaailman alkaessa. Tuen jatkuessa tarpeenmukaisesti se ennaltaehkäisee monia myöhempiä haasteita lapsen ja perheen elämässä.
Nepsykoordinaattorin toimenkuva:
- Antaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten perheille ja lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, kun perhe tai muut lapsen kanssa työskentelevät kokevat, etteivät heidän keinonsa riitä
- Ohjaa asiakasta tai perhettä tarvittaessa oikean palvelun piiriin
- Tukee perhettä ja antaa työkaluja arkeen lapsen odottaessa pääsyä tarkempiin tutkimuksiin
- Toimii tarvittaessa lyhytaikaisesti työparina lähityöntekijän kanssa tilanteessa, jossa pohditaan tarvitseeko lapsi enemmän / uusia palveluita tai tukea käyttäytymisen ja / tai keskittymisen haasteisiin
- Nepsykoordinaattorin tuki on lyhytaikaista
- Nepsykoordinaattori tarkastelee yhteistyössä maakunnallisen ohjausryhmän kanssa Etelä-Pohjanmaan nepsypalveluverkostoa
- Nepsykoordinaattori luo toimintamallia neuropsykiatrisesti oireilevien lasten matalan kynnyksen ohjaamiseen
Erityispalveluissa neuropsykiatrisesti oireilevat lapset ovat iso asiakasryhmä. Nepsykoordinaattoripilotilla pyritään tarttumaan ajoissa lapsen tilanteeseen, jolloin oirehtiva lapsi ja hänen perheensä pärjäävät pienemmällä tuella arjessaan eivätkä päädykään erityispalveluihin. Näin toimien erityispalveluihin päätyy vähemmän lapsia ja sinne päätyvät vain ne lapset, jotka todella tarvitsevat erityispalveluita.
Nepsykoordinaattorin tuella perheen ohessa myös lapsen oppimisympäristö saa tukea sekä uusia keinoja toimia lapsen kanssa ryhmätilanteissa varhaiskasvatuksessa ja sivistystoimessa, joissa usein neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen haasteet näkyvät. Lapsen kuormitus koulu- tai esikoulupäivästä näkyy usein ei-toivottuna käytöksenä lapsen kotona. Täten pyritään parantamaan varhaiskasvatuksen ja sivistystoimen ammattilaisten valmiutta kohdata ja tukea neuropsykiatrisesti oireilevia lapsia oppimisympäristössä. Samalla pyritään vahvistamaan lasten vanhempien ja oppimisympäristön yhteistyötä ja keskinäistä avoimuutta. Parhaimmillaan lapsen oppimisympäristön ymmärryksen lisääntyminen ja tuen oikeanlainen kohdentuminen rauhoittaa myös lapsen tilannetta kotona.
Etelä-Pohjanmaalle on luotu Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä palveluverkko vuonna 2018, joka vaatii jo päivittämistä. Nepsykoordinaattori aloittaa päivityksen kartoittamalla palveluverkkoa kokonaisuutena ja nostamalla esiin siinä olevat päivitystarpeet.
Pilotin ohjausryhmässä ja suunnittelussa toimivat seuraavat ammattilaiset:
- lasten- ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut, vastuuyksikköjohtaja
- lasten ja nuorten varhaisen tuen palveluyksikköjohtaja perhe-ja sosiaalipalvelut/ perheiden palvelut
- erityisopetuksen rehtori, Ilmajoki
- varhaiskasvatuksen alue-esimies, Ilmajoki
- perhekeskuskoordinaattori, Ilmajoen perhekeskus
- psykologi, Ilmajoen perhekeskus
- kuntoutusohjaaja, perhekeskus
- nepsykoordinaattori, sh YAMK
- kehittämissuunnittelijat, Tulevaisuuden sote-keskus-hanke
Tärkeänä osana kehittämistä palautteen muodossa ovat lasten vanhemmat sekä oppimisympäristöjen aikuiset.
Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä palveluverkkoa kartoittavat esihenkilötason toimijat sosiaali- ja terveydenhuollon esihenkilötasolta (perus- ja erityistaso), tutkimuksen asiantuntija, kehittämissuunnittelijat, ja nepsykoordinaattori. Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke tekee päivityksen asiantuntijoiden kanssa loppuun vuosien 2024-2023 aikana.
Nepsykoordinaattorin toiminnalla pyritään siihen, että:
- Neuropsykiatrisesti oireileva lapsi saa oikea-aikaista tukea oireiluunsa heti huolen herättyä
- Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen perhe sekä lähitoimijat saavat nopeasti tukea ja ymmärrystä tilanteeseen
- Lapsen oppimisympäristön aikuiset saavat keinoja neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen ja tukemiseen, jota hyödyntää jatkossa muidenkin lasten kohdalla
- Yhteistyö eri toimijoiden välillä lisääntyy
- Lapset ohjautuvat oikeisiin palveluihin mahdollisimman varhain ja varhainen tuen tarpeen tunnistaminen edistyy
-
Alueella olemassa oleva neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren palveluverkko tulee tarkasteltua päivitystarpeineen ja on luotu toimintamalli nepsyoireisten lasten matalan kynnyksen ohjaamiseen
Muutosta pyritään mittaamaan:
- Nepsykoordinaattorin asiakkuuksien määrä
- Nepsykoordinaattorin asiakkaiden jatkumo - moniko jatkaa palveluihin
- Palaute vanhemmilta nepsykordinaattorin työstä ja tuesta (palautekysely vanhemmille)
- onko tuki kotiin ollut lasta ajatellen oikea-aikaista?
- onko perhe saanut ymmärrystä tilanteeseen/lapsen oireiluun?
- onko perhe saanut konkreettisia keinoja tilanteeseen?
- onko yhteistyö eri toimijoiden välillä lisääntynyt/kynnys ottaa asioita puheeksi madaltunut?
- olisiko vastaavanlainen toimintamalli jatkossakin tarpeen?
- Kehittämis-ideoita?
- Palaute oppimisympäristöistä nepsykoordinaattorin työstä ja tuesta (palautekysely ammattilaisille)
- onko tuki oppimisympäristöön ollut lasta ajatellen oikea-aikaista?
- onko oppimisympäristö saanut ymmärrystä tilanteeseen/lapsen oireiluun?
- onko oppimisympäristö saanut konkreettisia keinoja tilanteeseen?
- onko yhteistyö eri toimijoiden välillä lisääntynyt ja kynnys ottaa asioita puheeksi madaltunut?
- olisiko vastaavanlainen toimintamalli jatkossakin tarpeen?
- Kehittämis-ideoita?
- Onko Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä palveluverkko toimiva ja ajantasainen.
Pilotin kesto ja ajallinen jakautuminen:
- Kesto 10 kk, työaika 100 %.
- Työaika jakautuu asiakastyön ja nepsy-alueellisen kehittämistyön välillä.
- 4 päivää asiakastyötä, 1 päivä kehittämistyöhön per viikko
- pilottialueella oma ohjausryhmä tukena
- asiantuntijaryhmä palveluverkon kehittämisen tukena
Kohderyhmänä ovat:
- Lapset, joilla on neuropsykiatrista oireilua ja jotka eivät ole vielä ohjautuneet peruspalveluiden piiriin
- Edellä mainittujen lasten vanhemmat
- Edellä mainittujen lasten kanssa toimivat ammattilaiset erityisesti lapsen oppimisympäristössä
Toiminnan kohdistuminen
- esikoululaiset
- 1 lk (2.lk)
Pilottialueella olevien ryhmien lasten vanhempia on informoitu nepsykoordinaattori-pilotista kirjeellä, jonka opettajat ovat lähettäneet Wilman kautta lasten vanhemmille.
Lapset ohjautuvat nepsykoordinaattorin asiakkaiksi useimmiten terveydenhoitajan, lääkärin tai muun sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen ohjaamina (usein kuntoutustyöryhmien kautta).
Varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen työntekijä voi ohjata lapsen myös suoraan nepsykoordinaattorille.
Nepsykoordinaattorin työskentely perustuu vanhemmilta saatuun lupaan olla yhteydessä nepsykoordinaattoriin. Huolen puheeksi ottaja pyytää vanhemmilta luvan työn aloitukseen. Vasta tällöin nepsykoordinaattori ottaa yhteyttä perheeseen ja aloittaa työskentelyään.
Itse työskentely perustuu lapsen vanhempien ja oppimisympäristön aikuisten osallisuuteen. Nepsykoordinaattori kerää tietoa lapsesta ja tämän elinympäristöistä niin lasta ja ympäristöjä havainnoimalla kuin aikuisia haastattelemalla yhteistä ymmärrystä lapsesta ja hänen toimintamalleista saadakseen. Vanhemmille ja oppimisympäristön aikuisille tuodaan esille tukikeinoja lapsen kyseessä oleviin keskeisiin haasteisiin ja tilanteisiin, ja niiden toteuttamisesta/käyttöön otosta ja käyttöön oton arvioimisesta sovitaan yhdessä aikuisten kanssa.