Neurokirjolla- Aikuisten psykoedukatiivinen ryhmä ADHD- tutkimuksien jatkoksi Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Neurokirjolla-ryhmä on tarkoitettu ADHD- tutkimuksien jatkoksi aikuisille, jotka ovat joko saaneet ADHD diagnoosin tai heillä on todettu ADHD piirteitä, mutta diagnoosikriteerit eivät ole täyttyneet.
ADHD- ja autismiliitto ovat saaneet kannanottoja maakuntalaisilta neurokirjon ihmisten hoitoonpääsystä ja kuntoutuksesta. Haaste on erityisesti ollut maakunnan suurimman kaupungin Kajaanin mielenterves- ja riippuvuuksien hoidon toimipisteessä, jossa myös asiakasmäärät ovat isompia muihin kuntiin verrattuna.
Neurokirjon ryhmällä pyritään vastaamaan diagnosointi prosessin jatkumona psykoedukaation tarpeeseen keskistetysti ja tehokkaasti ryhmä muotoisena. Niille asiakkaille, jotka eivät koe hyötyvänsä ryhmämuotoisesta työskentelystä järjestetään henkilökohtainen psykoedukaatio.
Ryhmään osallistuvat asiakkaat vaikuttavat ryhmän sisältöön.
Neurokirjo- ja ADHD-piirteisten valmiita ryhmämalleja on julkaistu Mielenterveystalon palvelussa sekä Innokylässä. Ryhmän suunnitteluun osallistuvat ryhmäpsykoterapeutti sekä sairaanhoitajat, joilla on neuropsykiatrisen valmentajan koulutus ja kokemusta ryhmätoimintojen pitämisestä osana mielenterveyden palveluja. Lopulliseen ryhmän sisältöön vaikuttavat ryhmään osallistuvat asiakkaat.
Neuropsykiatrisen jononpurun jälkeen on mahdollista hoitaa psykoedukaation antaminen ryhmämuotoisesti.
Työntekijä resurssi: Kolme työntekijää mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon alueelta. Ryhmä psykoterapeutti, sairaanhoitaja perustason miepä palveluista ja sairaanhoitaja ryhmätalon toimipisteestä.
Prosessi:
Kevät 2024: "Idea ilmoille"- Esihenkilön hyväksyntä ja kiinnostuneiden työntekijöiden rekrytointi.
Kesä 2024: "Suunnittelu"- Neljä yhteistä tapaamista ryhmänohjaajien kanssa suunnitellen ryhmään rekrytoimista, sisältöjä ja käytänteitä.
Syksy 2024: "Toteutus"- Ryhmän ensimmäinen kokoontuminen
Ryhmiä on kaksi, jotka kokoontuvat joka toinen viikko.
Ryhmään osallistuvat saavat psykoedukaatiota neurokirjosta. Ryhmän sisällöt muokataan ryhmään osallistuvien omista toiveista ja tarpeista. Osallistuja kokevat tulevansa kuulluksi, saavansa tietoa ja keinoja omiin ominaisuuksinsa ja tukea omaan pärjäävyyteensä. Ryhmän tarkoitus on olla myös vertaistuellinen.