Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen palveluketju, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Neuropsykiatrisesti oireilevan 4-10-vuotiaan lapsen palveluiden kokoaminen ja kuvaaminen palveluketjuksi, jota voi hyödyntää sekä asiakkaat että ammattilaiset. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa palveluita seitsemän kunnan (Porvoo, Sipoo, Loviisa, Askola, Pukkila, Myrskylä, Loviisa) alueella asuville henkilöille. Hyvinvointialueen sisällä ei ole yhteisesti sovittu toimintamallia neuropsykiatrisesti oireileville lapsille sekä heidän perheilleen.  Hyvinvointialueen strategia tavoittelee yhdenvertaista palvelua asiakkaille koko hyvinvointialueella. Jatkossa nepsy-palveluketjun kehittämisen ja kuvaamisen myötä asiakkaiden palvelu mahdollistuu hyvinvointialueen strategian mukaisesti.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Nepsy-palveluketjun kehittäminen on aloitettu 01/2024 moniammatillisessa työryhmässä, jonka puheenjohtajana aluksi toimi lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikköpäällikkö ja hänen jälkeensä sosiaalityön johtaja. RRP-hankkeen projektikoordinaattori toimi työryhmän asiantuntijasihteerinä. Kehittämistyöryhmään kuului sekä sosiaali- että terveydenhuollon johtavassa asemassa toimivia henkilöitä sekä asiakastyötä tekeviä ammattilaisia. Työryhmä kuvasi alueen nepsy-asiakkaiden tämänhetkiset palvelut sekä hahmotteli tulevaisuuden visiota yhtenäisestä palveluketjusta. Työryhmän työskentely päättyi suunnitellusti 09/2024 ja kehittäminen siirtyi RRP-hankkeen Sujuvat Palvelut/Läpimurto-tiimille. Läpimurto tiimissä on moniammatillinen työryhmä sekä asiakasedustaja ja tiimiä johtaa Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden tulosyksikköpäällikkö.

Tavoiteltu muutos

Työskentelyn tavoitteena on 
- informoida asiakkaita, mitkä hyvinvointialueen palvelut voivat tukea heidän arkeaan (Nepsy-nettisivut)
- yhtenäistää ammattilaisten toimintatapoja, jotta työtavat ja sitä kautta asiakkaan saama palvelu on jokaisessa toimipisteessä samanlaista. Visuaalinen palveluketjukuvaus auttaa asiakasta ja ammattilaista hahmottamaan palveluvalikoimaa
- moniammatillisuuden edistäminen esimerkiksi uudistetun kuntoutustyöryhmätyöskentelyn kautta

Muutoksen mittaaminen

Kysely asiakkaille palveluketjun sujuvuudesta 11/2024 ja uusintamittaus 05/2025

Kysely ammattilaisille palveluketjun sujuvuudesta 11/2024 ja uusintamittaus 05/2025