Nuorten Matalan arviointitiimien kehittäminen ja interventionavigaattorin käyttöönotto, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Sujuvan hoitoon ja palveluun pääsyn kehittämiseksi oli Nuorten Matalan yksiköihin tarpeen perustaa sote-palveluiden arviointitiimit. Tiimit arvioivat asiakkaan hoidon ja palvelun tarpeen ennen varsinaiseen Nuorten Matalan palveluun ohjautumista. 

Toimintaympäristö **

Nuorten (13-17-vuotiaat) perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden tuottamisesta vastaa Kymenlaaksossa Kymenlaakson hyvinvointialueen Nuorten Matalan yksiköt. Nuorten Matalan yksiköissä tuotetaan sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluita moniammatillisena tiiminä. Nuorten Matalassa työskentelee sairaanhoitajia, sosiaaliohjaajia, toimintaterapeutteja, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä sekä lääkäreitä ja näin ollen myös työtä ohjaavia lakeja on useita.

Nuorten Matala tarjoaa nuorille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä nuoren ja perheen tarpeeseen vastaavia hoito- ja tukitoimia.  Nuorten Matalaan voi ottaa yhteyttä esimerkiksi:

  • Nuoren mielen hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä
  • Päihteiden käyttöön liittyvissä kysymyksissä
  • Nuoren itsenäistymiseen liittyvissä kysymyksissä
  • Nuoren käyttäytymiseen liittyvissä asioissa
  • Vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä sekä
  • Kodin ristiriitatilanteissa.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Terveydenhuollon palvelut

Terveydenhuollon palveluiden osalta 1.9.2023 voimaan tullut hoitotakuun lainsäädäntö tiukensi hoitoon pääsyn aikarajoja myös Nuorten Matalan toiminnassa. Uuden lainsäädännön myötä perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisaikoja tiukennettiin 3 kuukaudesta 14 vuorokauteen. 1.9.2023 lähtien hoitoon on siis tullut päästä 14 vuorokauden kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista. (STM.)

Psyykkisten terveysongelmien hoito on samalla viivalla fyysisten terveysongelmien hoidon kanssa eli myös mielenterveyden ongelmissa on jatkossa oikeus päästä hoitoon 14 vuorokaudessa. Hoitoon pääsyn sääntely koskee erityisesti hoitoon hakeutumista, eli pääsyä lääkäriin tai, jos diagnoosiin perustuvalle hoidolle ei siinä vaiheessa ole tarvetta, pääsyä hoitajan tai esimerkiksi psykologin suoravastaanotolle. (STM.)

Sosiaalihuollon palvelut

Sosiaalihuoltoasia tulee vireille hakemuksesta tai kun hyvinvointialueen sosiaalihuollon työntekijä on muuten tehtävissään saanut tietää mahdollisesti sosiaalipalvelujen tarpeessa olevasta henkilöstä (ShL 34 §). Hyvinvointialue myöntää sosiaalipalveluja asiakkaille yksilöllisen palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Arviointi perustuu asiakkaan omaan näkemykseen sekä yhden tai useamman asiantuntijan arvioon. Palvelutarpeen arviointi on aloitettava viipymättä ja saatettava loppuun ilman aiheetonta viivytystä. (STM.) Mikäli kyseessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi, on palvelutarpeen arviointi aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä yhteydenotosta ja sen on valmistuttava kolmessa kuukaudessa. (THL.)

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Uuden lainsäädännön myötä hoidon tarpeen arviointi tulee tehdä saman arkipäivän aikana, kun asiakas ottaa yhteyttä toimintayksikköön. Hoidon tarpeen arvioinnissa tehdään yksilöllinen arvio 

  • asiakkaan tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä 
  • siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön toteuttamaa hoitoa tai tutkimuksia asiakas tarvitsee. 

Arvion hoidon tarpeesta tekee laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. 

Lisäksi lainsäädännössä on määritelty, että hoitoon on päästävä 14 vuorokaudessa.

Olennaista hoitotakuun toteutumisessa on, että henkilöstötarpeeseen vastataan toimintatapojen pysyvillä muutoksilla, kuten työnjaon ja työskentelymallien muutoksilla sekä digitaalisten palvelujen käytön laajentamisella ja lisäämisellä.

Hyvinvointialueella on velvoite järjestää toimintansa niin, että joko sen omana tuotantona tai ostopalveluna on saatavilla tutkimus- ja hoitoaikoja siten, että asiakkailla on tosiasiallinen mahdollisuus saada palveluja säädetyissä enimmäisajoissa. Hyvinvointialueen on hoidon tarvetta arvioidessaan arvioitava sitä, pystyykö se tuottamaan tutkimukset ja hoidon määräajassa. (STM.)

Nuorten Matalan asiakasohjaus aiheutti ennen arviointitiimien kehittämistä sen, että asiakkaita ei saatu jaettua työntekijöille siinä tahdissa kuin heitä hakeutui Nuorten Matalaan asiakkaaksi. Tästä puolestaan seurasi se, että asiakkaita jouduttiin laittamaan suoraan jonoon, jolloin hoidon ja palvelun tarpeen arviointi venyi jopa usean kuukauden päähän. Asiakkaiden hoidon tai palvelun tarvetta ei myöskään voitu arvioida riittävän yksilöidysti, joten asiakkaat ohjautuivat palvelun asiakkaaksi osittain sen mukaan, kenellä ammattilaisella oli tilaa ja mahdollisuus ottaa uusia asiakkaita.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus (RRP) -hankkeen nuorten interventiokoordinaattori on aloittanut kehittäjäjoukon kokoamisen yhdessä nuorten palveluiden kehittämisen projektikoordinaattorin kanssa. Kehittämistyön aloitus on hyväksytty johtoryhmässä, jonka jälkeen työskentelyn suunnittelu aloitettiin Nuorten Matalan yksiköiden esihenkilöiden kanssa. Suuntaviivojen suunnittelun jälkeen koottiin henkilöstöstä asiantuntijaryhmä toiminnan sisällön suunnitteluun ja mallinnustyöhön. Tämä asiantuntijaryhmä oli samalla myös se työryhmä, joka käynnisti arviointitiimien toiminnan. Asiantuntijaryhmään kuului sekä sosiaaliohjaajia että sairaanhoitajia.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on vahvistaa peruspalveluja ja parantaa palvelujen saatavuutta. Nopeammalla palveluihin pääsyllä voidaan ehkäistä ongelmien kasautumista ja pitkittymistä ja vähentää erityistason palveluiden tarvetta. Hoitoon pääsyn viivästyminen voi pahentaa asiakkaan tilannetta ja monimutkaistaa monien terveysongelmien hoitoa ja näin lisätä kustannuksia. (STM.)

Muutoksen mittaaminen

Sote-järjestämislaissa säädetään hyvinvointialueen velvoitteesta omavalvontaan, jonka osana sillä on velvoite valvoa myös hoitoon pääsyn toteutumista. Hyvinvointialueen yksikön tulee julkaista internetissä tietoja hoitoon pääsystä. Hoitoon pääsyä koskevat tiedot tuottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, jolloin tieto on vertailukelpoista eri järjestäjien välillä: Linkki Kymenlaakson hyvinvointialueen hoitoon pääsyn tietoihin

Perusterveydenhuollon avoterveydenhuollon toimintayksiköiden tiedot hoitoon pääsystä on julkaistava jatkossa kalenterikuukausittain. 

Valvira ja aluehallintovirastot laillisuusvalvojina valvovat hoitoon pääsyn toteutumista. (STM, THL, Valvira.)

Nuorten Matalan yksiköiden terveydenhuollon palveluiden hoitoon pääsyn tiedot eivät ole ennen muutosta raportoituneet THL:n tietoihin, koska hoidon tarpeen arviointia ei ole kirjattu raportoinnin vaatimalla tavalla.

Toteutussuunnitelma

Nuorten Matalan arviointitiimin kehittämistä alettiin suunnitella heti, kun varmistui, että terveydenhuollon hoidon takuun tiukentuminen koskee myös Nuorten Matalan terveyspalveluihin. Koska Nuorten Matalassa haluttiin jatkossakin tehdä moniammatillista työtä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden välillä, oli alusta asti selvää, että arviointitiimien kehittämiseen otettiin terveyspalveluiden lisäksi mukaan myös sosiaalihuollon palvelut. Tavoitteena oli, että jatkossa Nuorten Matalan uudet asiakkaat ohjautuvat asiakkuuteen arviointitiimien kautta, jolloin nuoren tilanne sekä hoidon että palvelun tarve tulee arvioitua kokonaisvaltaisesti so-te-työparin toimesta. Lisäksi sovittiin, että arvioinnin pohjana hyödynnetään Terapiat Etulinjaan -toimintamallin Nuorten interventionavigaattoria.

Jotta arviointitiimien toiminta saatiin käynnistettyä, tuli Nuorten Matalan henkilöstöstä siirtää työpanosta arviointitiimiin. Toiminta aloitettiin siirtämällä molemmista Nuorten Matalan yksiköistä (Kotka & Kouvola) yhden sairaanhoitajan ja yhden sosiaaliohjaajan työpanos arviointitiimissä käytettäväksi. Halukkaat työntekijät valikoituivat kiinnostuskartoituksen avulla.

Työryhmän kokoamisen jälkeen aloitettiin säännölliset tapaamiset arviointitiimin toiminnan ja sisällön suunnittelemiseksi. Työryhmä kokoontui viikoittain Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus (RRP) -hankkeen nuorten interventiokoordinaattorin ja nuorten palveluiden kehittämisen projektikoordinaattorin fasilitoimiin sisällön suunnittelun työpajoihin. Näissä viikoittaisissa tapaamisissa ratkottiin yhdessä eteen tulleita haasteita ja mallinnettiin arviointitiimien prosessikuvaus. Myös yksiköiden esihenkilöt olivat mukana tapaamisissa.

Nuorten interventionavigaattorin käyttöönoton valmisteluun liittyen työryhmälle järjestettiin infotilaisuus interventionavigaattorista ja bechmarkattiin Länsi-Uudenmaan Nuorisopoliklinikka Nupolia, jossa navigaattori on jo käytössä hyvin samankaltaisessa yksikössä. Työntekijöille järjestettiin interventionavigaattoriin liittyvä ensijäsennyskoulutus ennen toiminnan aloittamista.

Koska arviointitiimin työntekijät ovat Nuorten Matalan olemassa olevaa henkilöstöä, toi olemassa olevien asiakkaiden täyttämät kalenterit oman haasteensa arviointitiimin käynnistämiseen. Jotta kaikkien asiakkaiden asiakkuuden päättyivät tai siirtyivät suunnitellusti, ei arviointitiimien työntekijöiden työpanosta voitu siirtää heti kokonaan arviointitiimeihin. 

Tavoitteena on, että Nuorten Matalan arviointitiimit toimivat 100% työpanoksella toukokuun 2024 loppuun mennessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Nuorten Matalan palvelut on tarkoitettu 13-17 -vuotiaille kymenlaaksolaisille nuorille. Nuorten Matalaan voivat olla yhteydessä nuoret, huoltajat ja muut yhteistyötahot. 

Nuorten Matalan palveluiden käyttäminen perustuu nuoren suostumukseen, joten nuoren omat toivomukset ja mielipiteet on otettava huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa.  

Nuorten Matalan palveluita toteutetaan yhteistyössä nuoren ja hänen huoltajiensa kanssa. Huoltaja ei voi kieltää huollettavaansa käyttämästä Nuorten Matalan palveluita.

Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa luodaan Kymenlaakson hyvinvointialueen Nuorten Matalan yksiköihin arviointitiimit, jotka arvioivat Nuorten Matalaan ohjautuvien nuorten sote-palveluiden tarpeen asiakkuuden alkuvaiheessa.