OmaEP digipalvelu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1b, I4)

OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.

Toimintamallin nimi
OmaEP digipalvelu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1b, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue yhteistyössä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Luotu

25.02.2025

Viimeksi muokattu

17.04.2025
Ratkaisun perusidea

OmaEP digipalvelu kokoaa hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään asukkaalle ja ammattilaiselle. 

OmaEP digipalvelun kautta asiakkaat voivat:

  • asioida chat-palveluissa (10kpl)
  • liittyä heille varatuille etävastaanotoille
  • tehdä ajanvarauksia
  • tarkastella ja peruuttaa ajanvarauksiaan
  • vastaanottaa viestejä ammattilaiselta
  • ottaa yhteyttä määriteltyihin ammattilaisiin
  • täyttää lomakkeita
  • vastata kyselyihin

Ammattilaisena OmaEP digipalvelussa:

  • Chat-palvelussa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaaminen (erillinen käyttäjäryhmä)
  • Etävastaanottojen pitäminen
  • Kyselyn lähettäminen asiakkaalle
  • Kyselyjen ja lomakkeiden vastausten tarkastelu
  • Viestin lähetys asiakkaalle
  • Asiakkaalta tulleen viestin käsittely (viestikategorioiden mukaisissa palveluissa)

    Lisäksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot toimii myös OmaEP digipalvelussa, antaen ohjausta ja neuvontaa mm. OmaEP:ssä käytössä olevien digipalveluiden käyttöön liittyen. OmaEP digipalvelusta asiakas pääsee helposti siirtymään myös valtakunnallisiin kuten OmaKantaan ja muihin alueella käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin kuten Omavointiin.

Toimintaympäristö

Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta. 

Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

OmaEP digipalvelu on suunnattu kaikille Etelä-Pohjanmaan asukkaille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät, joiden avulla ratkaisua juurrutetaan ja levitetään osaksi arjen toimintaa omassa organisaatiossa:

  • Käyttöönottojen suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä palvelualueiden johdon kanssa
  • Ammattilaisia osallistetaan ja heidän näkemyksiään hyödynnetään palveluiden käyttöönottojen suunnittelussa
  • Käyttöönotoissa huomioidaan ammattilaisten kyvykkyys ja jaksaminen uuden tiedon omaksumisessa
  • Ammattilaisia koulutetaan ja heille tarjotaan tukea uusien digitaalisten palveluiden käyttöönotoissa
  • Asukkaita informoidaan markkinoinnin ja viestinnän keinoin uusista palveluista ja käyttöönotetuista digitaalisista palveluista
  • Asukkaita informoidaan digituen mahdollisuuksista
  • Puolesta asioinnin mahdollisuuksista markkinoidaan ja viestitään asukkaille, turvaten heikommassa asemassa olevien tasa-arvoinen mahdollisuus asioida digitaalisesti
  • Pyritään luomaan selkeät, yhdenmukaiset prosessit jatkokehityksen mahdollistamiseksi ja sujuvien käyttöönottojen turvaamiseksi

    Käytäntöön vieminen vaatii:

  • Tiivistä yhteistyötä palveluiden, tietohallinon sekä viestintäyksikön kanssa
  • Palveluiden tarpeesta lähtevää kehittämistä
  • Nykyisten toimintatapojen tarkastelua, muutokseen sitoutumista
  • Hyvää muutosjohtamista
  • Käyttöönottovaihe vaatii taloudellista panostusta palvelualueiden tueksi, toiminnan muutos vaatii aikaa
  • Ammattilaisten kouluttamista ja tukea digitaalisen järjestelmän käyttöönottoon
  • Asukkaiden tukemista digitaalisten palveluiden käyttöön
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

OmaEP digipalvelun myötä digitaalisen asioinnin määrä on kasvanut hyvinvointialueella. Digitaalisten asiointikanavien hyödyntäminen palvelualueilla on lisääntynyt OmaEP digipalvelun käyttöönoton myötä. OmaEP digipalvelun toimintoja on laajennettu alueella vaiheittain, palvelualueiden yksilölliset tarpeet huomioiden. 

OmaEP digipalvelu on tuonut helpotusta sen kautta käytössä olevien palveluiden ja asiointikanavien markkinointiin ja viestintään.

Digitalisaation mahdollisuudet ovat konkretisoituneet palvelualueille ja digipalveluista on tullut osa ammattilaisten arkea. Muutos on vaatinut aikaa. Digipalvelut ovat toimineet palvelualueiden tukena yhtenäisten toimintatapojen luomisessa, ammattilaisten alueellisessa verkostoitumisessa sekä asiantuntijaosaamisen hyödyntämisen tunnistamisessa. Terveyspalveluissa digitalisaatio on perinteisesti sosiaalipalveluita edellä, mutta Etelä-Pohjanmaalla sosiaalipalveluiden osalta on tehty suuria harppauksia digitalisaation saralla viimeisten vuosien aikana. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisia alustoja on käyttöönotettu valtakunnallisesti viime vuosina paljon hyvinvointialueilla. Digipalveluiden suunnittelu ja kehitys vaatii: 

  • moniammatillista ymmärrystä palvelutuotannosta ja palveluiden palveluiden tukemista heidän kehittämistarpeiden tunnistamisessa
  • järjestelmäosaamista, integraatiotarpeiden ja mahdollisuuksien tunnistamista sekä teknisentoteutuksen osaamista
  • tietosuojan- ja turvan huomioimista
  • sosiaali- ja terveyspalveluita koskevan lainsäädännön tuntemusta
  • asiakasymmärrystä/-kokemusta käyttäjänäkökulmasta
  • viestinnällistä osaamista muun muassa palveluiden nimeämiseen

Digitalisaation tulee perustua tarpeeseen, turhaa digitalisointia tulee välttää.  Ammattilaisten toiveet ja tarpeet tulee toimia palveluiden kehittämisen keskiössä. Digitalisaation kehityksessä tulee huomioida asiakkaan palveluprosessi kokonaisuutena, jotta voidaan välttyä hankalasti saatavilta, pirstaleisilta palveluprosesseilta. Asukkaita tulee opastaa ja tukea palveluiden käyttöön. Ammattilainen on paras palvelun suosittelija asiakkaalle - ammattilaisten tulee tuntea digipalvelut riittävän hyvin, jotta niiden pariin uskalletaan ohjata asiakkaita. Myös ammattilaisille tulee olla digitukea saatavilla matalalla kynnyksellä.

Kansikuva
OmaEP digipalvelu

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä