Omaishoitajien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (HYTE), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Omaishoitajat löytävät palveluohjauksen, viestinnän ja hyvinvointitarjottimen avulla helposti toimintaan, joka tukee omaishoitajien jaksamista, hyvinvointia ja toimintakykyä.

 

Toimintaympäristö

Vantaan ja Keravan alueella selvitettiin, miten hyvinvointialueen vammaispalveluiden omaishoitajat löytäisivät helposti hyvinvointiaan ja terveyttään edistävää toimintaa. Kehittäminen kytkeytyy hyvinvointialueen strategian päätavoitteen (vantaalaisen ja keravalaisen hyvinvoinnin ja terveyden tukeminen sekä hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen).

Kohderyhmänä ovat vammaispalveluiden omaishoitajat, joita on noin 600 henkilöä sekä henkilöt, jotka eivät virallisesti ole omaishoitajia, mutta hoitavat vammaista läheistään. Hyte-verkkosivu, joka kehittämisen myötä luotiin, on kuitenkin käytettävissä myös ikääntynyttä läheistään hoitavalle ja myös heitä on pyritty huomioimaan sisällössä.  Verkkosivu toimii myös omaishoitajien kanssa työskentelevien työntekijöiden palveluohjauksen tukena.

Kehittämisellä vastataan lähtötilanteen tarpeeseen, jossa Vantaalla ja Keravalla ei ole käytössä yhteisiä toimintatapoja tai rakenteita hyte-palveluohjaukseen ja ohjaus järjestöjen ja kuntien palveluihin ei ole yhtenäistä, vaan riippuu yksittäisen työntekijän osaamisesta. 
 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämisellä on pyritty vastaamaan tarpeeseen, jossa Vantaalla ja Keravalla ei ole käytössä yhteisiä rakenteita ja toimintatapoja hyvinvointia ja terveyttä edistävään palveluohjaukseen järjestöjen ja kuntien kulttuuri- luonto- ja liikuntatoimintaan. 

Kehittämisellä vastataan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian painopisteisiin:

  • Toimimme yhdessä (Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiselle on käytössä toimivat yhteistyörakenteet, toimintamallit ja mittarit).
  • Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta (Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja)
  • Arvostamme henkilöstöämme (Työntekijöillä on mahdollisuus uudistua, kehittää osaamista ja työtään) ja näkökulmaan 
  • Parannamme palveluja (Kehitämme digitaalisia palveluja suunnitelmallisesti siten, että niistä muodostuu asiakkaan hyvinvointia ja ammattilaisten työtä tukeva kokonaisuus)

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Vantaan ja Keravan alueella asuvat omaistaan tai läheistään hoitavat henkilöt. Vaikka verkkosivu on luotu yhdessä vammaispalvelujen kanssa, on verkkosivu silti yhtälailla myös vanhuspalveluiden omaishoitajien käytettävissä ja sisältää myös heille soveltuvaa tietoa ja linkkejä.

Verkkosivua kehitettiin työpajassa yhdessä omaishoitojärjestöjen sekä omaishoitajien kanssa. Lisäksi työpajassa oli mukana kokemusasiantuntija. Omaishoitajia on siis osallistettu sekä kehittämisvaiheessa, mutta myös palautteen keruun muodossa. Palaute omaishoitajilta on ollut kiittävää. 

Ratkaisun perusidea

Omaishoitajat löytävät palveluohjauksen, viestinnän, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivun ja hyte-palvelutarjottimen avulla helposti toimintaan, joka tukee omaishoitajien jaksamista, hyvinvointia ja toimintakykyä. 

VAKEssa on kehitetty omaishoitajille verkkosivu, josta he löytävät hyvinvointia ja terveyttä tukevaa toimintaa ja palveluita. Tavoitteena on myös selvittää, miten hyte-palvelutarjotin palvelee kohderyhmää ja opastetaan sen käyttöön. Huomioidaan vieraskielisyys, sillä omaishoitajista arviolta 60% on vieraskielisiä. Kehittäminen on toteutettu yhdessä vammaispalveluiden kanssa ja kehittämiseen osallistui kohderyhmään kuuluvia, järjestöjä sekä kokemusasiantuntija. 

Tuotoksena kohderyhmää palveleva verkkosivu, johon sisällytetään tiedot ja ohjeet hyvinvointialueen hyvinvointitarjottimesta. Lisäksi verkkosivuille tuotettiin animaatiovideomateriaalia omaishoitajien ja/tai ammattilaisten käyttöön, monikielisyys huomioiden. Viestinnän tueksi luotiin omaishoitajille 

Aikataulu ja toteutus:

Vantaan ja Keravan alueella edistetään hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden löydettävyyttä vuosina 2023-2025. Kehittämisellä edistetään hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista.

Suunnittelu- ja kehittämisvaihe 01-05/24. Toimintamallin käyttöönotto 06/24. Juurruttamisvaihe 08/24-08/25, johon liittyy viestintä sekä omaishoitajille että Vantaan ja Keravan alueen työntekijöille ja sidoryhmille. 

Kehittämistä toteutetaan HyväHyte-hankekärjessä, joka on osa VakeHyva -Hyvät palvelut -hankekokonaisuutta. Hankekokonaisuus on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU), joka vauhdittaa ihmisten, talouden ja yhteiskunnan toipumista koronakriisistä. Kehittämistä ohjaa Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti - THL.
 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaishoitajien HYTE- verkkosivu on julkaistu hyvinvointialueen verkkosivuilla kesällä 2024. 

Toimintamallista on tehty ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi. Sen perusteella ei löytynyt erityisiä tiettyjä ihmisryhmiä syrjiviä elementtejä. Arvioinnin perusteella vain digitaitojen puute on mahdollisesti joitakin ihmisiä poissulkeva elementti. Lue lisää: Ennakoivaa arviointia ja yhdenvertaisuutta | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii sekä asiakkaiden että työntekijöiden osallistamista ja se on sovellettavissa myös muille kohderyhmille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tavoiteltu muutos ja mittarit:

  •  Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on omaishoitajille HYTE-verkkosivu 
    • kyllä/ei  
  • Kehittämiseen osallistunut kohderyhmää sekä heitä tukevia järjestöjä 
    • kyllä/ei

Kehittämistoimenpiteellä pyrittiin vastaamaan siihen, että omaishoitajat ja muut läheistään hoitavat henkilöt löytäisivät helpommin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluita.  Omaishoitajien HYTE-verkkosivuilla on paljon linkkejä eri toimijoiden sivuille ja omaishoitajilta ja järjestöjen edustajilta saatu palaute on ollut positiivista.  Tähän kävijämäärä .

​Se, kuinka hyvin omaishoitajat löytävät sivun tai kokevat sen itselleen sopivaksi, on hieman epävarmaa. Koska kohderyhmä on hyvin laaja ja heterogeeninen, se tuskin palvelee kaikkia yhtälailla. ​Haasteena omaishoitajien osallistamisessa oli ajankäytölliset haasteet (mikä aika on sopiva kullekin tapaamista varten) sekä terveydenhuollollisten asioiden erottaminen HYTE-toimijoista, sillä monella omaishoitajalla oli terveydellisiä haasteita tai toiveita terveydenhuollon suuntaan.

Kehittämistyön tuotoksina syntyivät seuraavat:

  • Kohderyhmää palveleva verkkosivu, johon hyte-palvelutarjotin liitetään osaksi muita omaishoitajien hyvinvointia tukevia palveluita. ​

  • Animaatiovideo verkkosivuilla sekä omaishoitajien että ammattilaisten käyttöön. ​

  • Esite omaishoitajien hyte-sivusta ammattilaisille ja asiakkaille. ​