Minimikontekstinhallinnan integraatio helpottaa ammattilaisen kirjautumista Omaolo palveluun. Se helpottaa myös asiakkaan Omaolotietojen tarkastelua.

Toimintaympäristö

Omaolon minikontekstinhallinnan integraatiolla helpotetaan ammattilaisten tekemää työtä. Omaoloon siirtyminen tapahtuu minikontekstinhallinnan avulla helposti potilastietojärjestelmän linkkipuusta VRK korttitunnistautumisella eikä ammattilaisen tarvitse kirjautua palveluun erillisen verkkoselaimen kautta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Uusia digitaalisia palveluita käyttöönotettaessa on huomioitava niiden käytettävyys ammattilaisten näkökulmasta. Palvelujen pirstaloitumisen välttämiseksi tietojärjestelmäintegraatioiden avulla voidaan helpottaa ammattilaisten työtä suunnittelemalla palvelut osaksi heidän päivittäin käyttämiään järjestelmiä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisten palveluiden käyttöönottojen yhteydessä on huomioitava asiakasystävällisyyden lisäksi ammattilaisystävällisyys ja palvelun helppo käytettävyys. Näin voidaan lisätä ammattilaisten sitoutumista palvelun käyttöön, vähentää sen käyttöön liittyvää epävarmuutta ja parantaa työtyytyväisyyttä.

Tavoiteltu muutos

Minimikontekstinhallinnan integraation avulla pääsy Omaoloon helpottuu ja ammattilaiset  voivat hyödyntää helpommin asiakkaan Omaolo tietoja esimerkiksi vastaanotolla.

Toteutussuunnitelma

Minimikontekstinhallinnan integraatio toteutettiin yhtäaikaisesti ajanvarausintegraation kanssa. Integraatiot toteutettiin yhteistyössä DigiFinlandin ja Etelä-pohjanmaan hyvinvointialueen tietohallinnon kanssa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolon kautta otettujen yhteydenottojen tarkastelu vaatii ammattilaiselta Omaolo.fi sivuston avaamista erilliseen verkkoselaimeen.  Sen sijaan potilastietojärjestelmä on ammattilaisillakäytössä päivittäin. Omaolon integroiminen potilastietojärjestelmään tuo Omaolon helpommin saataville ammattilaisille, helpottaen näin heidän työtään.

Ratkaisun perusidea

Uusia digitaalisia palveluita käyttöönotettaessa on huomioitava niiden käytettävyys ammattilaisten näkökulmasta. Palvelujen pirstaloitumisen välttämiseksi tietojärjestelmäintegraatioiden avulla voidaan helpottaa ammattilaisten työtä suunnittelemalla palvelut osaksi heidän päivittäin käyttämiään järjestelmiä. Näin voidaan lisätä ammattilaisten sitoutumista palvelun käyttöön, vähentää sen käyttöön liittyvää epävarmuutta ja parantaa työtyytyväisyyttä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Minimikontekstinhallinnan integraatio toteutettiin yhtäaikaisesti ajanvarausintegraation kanssa. Toteutus tehtiin DigiFinlandin ja Etelä-pohjanmaan hyvinvointialueen tietohallinnon kanssa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Integraatioiden suunnittelua ja toteutusta helpottaa, kun potilastietojärjestelmä on yhtenäinen. DigiFinland on kuitenkin toteuttanut minimikontekstinhallinnan integraatioita useampiin potilastietojärjestelmiin ja yhteistyö DigiFinlandin kanssa oli helppoa.