Omaolo.fi digipalvelun jatkuva kehittäminen kansallisessa yhteistyössä

Omaolon avulla asukkaat voivat asioida silloin, kun tilanne on heille ajankohtainen. Omaolon kautta on saatavilla oire- ja paleluarvioita, sähköinen terveystarkastus sekä hyvinvointivalmennuksia eri elämäntilanteisiin.

Toimintaympäristö **

Omaolon käyttöönotto aloitettiin Etelä-Pohjanmaalla vuonna 2020, kun korona oirearvio käyttöönotettiin nopeutetulla aikataululla. Vuoden 2021 syksyyn mennessä myös muut Omaolossa saatavilla olevat oirearviot tulivat käyttöön.

Omaolo palvelun jatkokehitys siirtyi Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeelle vuoden 2022 syksyllä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Omaolon käyttöönotto aloitettiin Etelä-Pohjanmaalla vuonna 2020, kun korona oirearvio käyttöönotettiin nopeutetulla aikataululla. Vuoden 2021 syksyyn mennessä myös muut Omaolossa saatavilla olevat oirearviot tulivat käyttöön.

Palvelun kehitys on jatkuvaa, kansallisessa yhteistyössä tehtävää. Kehitystä koordinoi DigiFinland. 

Alueellisen kehittämisen koordinointi tapahtuu Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Koronapandemia myötä digipalveluiden merkitys korostui, uusia palvelukanavia jouduttiin ottamaan käyttöön nopeasti. Kansallinen kehitys oli tässä merkittävä apua alueille, jotta terveydenhuolto pystyi vastaamaan palveluiden kysyntään ja ylläpitämään toimintaa, vaikka ammattilaisresursseja jouduttiin kohdentamaan mm. näytteenottoon ja rokotuksiin.

Digipalvelut ovat merkittävässä asemassa kiristyvän hoitotakuun tavoitteen saavuttamisessa. Digitaalisia palveluja ja palveluiden sujuvuutta kehittämällä voimme ohjata asiakkaita oikeiden palveluiden piiriin oikea aikaisesti. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Omaolon käyttöönoton jälkeen palvelun kehittäminen siirtyi Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hankkeelle vuoden 2022 lopussa.

Palvelun kehittämistarpeita kartoitettiin yhteistyössä lähiterveyspalveluiden kanssa. Omaolon pääkäyttäjinä toimii alueella työskenteleviä ammattilaisia, mikä on merkittävää palvelun kehittämisen näkökulmasta. Ammattilaisilla on ajantasainen tieto palvelun toimivuudesta ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista.

Palvelun tekninen kehitys tapahtuu yhteistyössä pääkäyttäjien sekä järjestelmävastuullisen kanssa. Integraatioita on toteutettu yhteistyössä DigiFinlandin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tietohallinnon kanssa.

Tavoiteltu muutos

Omaolon käyttöasteen kasvu. Palvelun sujuvuus, alueellinen yhdenmukaisuus. Tekstiohjausten vähentyminen. Omaolo yhteydenottoihin reagointiajan laskeminen.

Omaolon jatkuvalla kehityksellä pyritään varmistamaan Etelä-Pohjanmaan osallisuus kansalliseen yhteiskehittämiseen. DigiFinland tuottaa Omaoloon palveluita alueiden tarpeista käsin. On tärkeää, että myös Etelä-pohjanmaan tarpeet nostetaan esiin.

Muutoksen mittaaminen

Omaolon käyttömäärien seuranta.

  • Kuinka moni käyttäjä on saanut yhteyden ammattilaiseen Omaolon kautta? (työjonolähetys/ajanvaraukset)
  • Kuinka moni on saanut tekstiohjauksen?
  • Kuinka moni on saanut itsehoito-ohjeisen saaneiden määrä?
Toteutussuunnitelma
  • Omaolon kautta tulevien yhteydenottojen keskittäminen ja tekstiohjausten minimointi
  • Omaolon kautta tulevien yhteydenottojen ympärivuorokautinen käsittely ja palvelulupauksen määrittäminen vastausaikaan
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asukas-, ammattilais- ja organisaatio ymmärrystä ja palvelun vaikuttavuutta on arvioitu DigiFinlandin toimesta.

Ratkaisun perusidea **

Omaolon avulla asukas voi arvioida omaa tilannettaan ajasta ja paikasta riippumatta. Omaolon avulla asukkaat voivat asioida esimerkiksi ulkomaanmatkalta käsin tutussa ympäristössä. 

Omaolon oirearviot muodostavat asukkaan antamien vastausten perusteella hoitosuosituksen, jota alueet voivat täydentää omalla paikallisella ohjauksella. Hoitosuositus voi olla: kiireellinen yhteydenotto päivystykseen, ohjaus olla yhteydessä omaan sote-keskukseen, ohjaus lähettää tiedot ammattilaisen arvioitavaksi tai ajanvaraus ammattilaisen vastaanotolle. Hoitosuositus voi olla myös itsehoito-ohje ja ohjaus luotettavan lisätietoa tarjoavaan tai turvallisen lääkehoidon toteutukseen liittyvään materiaaliin. 

Omaolon kautta asukkaat voivat myös arvioida omaa terveyttään (sähköinen terveystarkastus), osallistua hyvinvointivalmennuksiin sekä saada tilanteeseensa sopivaa ohjausta ja neuvontaa palveluarvioita täyttämällä.

Paikallisilla palveluohjauksilla ja palvelupolkuja digitalisoimalla voidaan vaikuttaa muun muassa päivystyksellisten yhteydenottojen ja -käyntien määriin,  helpottaa sote-keskusten puhelumääriä. 

Työjonolle lähetetyltä oirearviolta ammattilainen näkee asukkaan antamat vastaukset helposti ja saa omaolon ohjauksesta tukea myös omaan päätöksentekoon. Esitiedot ovat helposti kopioitavissa potilastietojärjestelmään, vähentäen kirjaamiseen käytettyä aikaa.  Samalla toteutuu myös asukkaan oikeus asioida digitaalisesti. Digitaaliset palvelukanavat toimivat myös kuulo- ja puhevammaisten yhteydenottokanavina. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Omaolon jatkuva kehitys mahdollistaa sujuvien digipalvelupolkujen muodostamisen alueellisesti yhdenmukaisiin, toistuviin tilanteisiin. Ammattilaiset ovat osa kehitysprosessia. Valtakunnallisiin hoitosuosituksiin lisätään paikalliset palveluohjaukset, joilla voidaan varmistua, että asiakas tietää miten hänen tulee toimia omalla alueellaan.

Omaolon kehittäminen tapahtuu kansallisessa yhteistyössä DigiFinlandin koordinoimana. Kehittäminen perustuu hyvinvointialueilta nousseisiin tarpeisiin.

Omaolon jatkuva kehittäminen vaatii koordinointia myös alueellisesti. Uusien palveluiden käyttöönotto ja palveluohjaukset vaativat palvelualueen kanssa tehtävää yhteissuunnittelua sekä hyväksyntäprosessin ennen käyttöönottoa. Tekninen toteutus vaatii aikaa järjestelmävastuulliselta sekä pääkäyttäjiltä.

Omaolon kautta tulleisiin yhteydenottoihin vastaamiseen tulee määritellä palvelulupaus, milloin asiakkaalle vastataan yhteydenottoon. Yhteydenottojen keskittäminen ja ympärivuorokautinen asiointi mahdollisuus sekä integraatioiden mahdollistamat sujuvat palvelupolut tuottavat lisäarvoa asukkaille ja ammattilaisille.