Omaolo.fi digipalvelun jatkuva kehittäminen kansallisessa yhteistyössä
Omaolon avulla asukkaat voivat asioida silloin, kun tilanne on heille ajankohtainen. Omaolon kautta on saatavilla oire- ja paleluarvioita, sähköinen terveystarkastus sekä hyvinvointivalmennuksia eri elämäntilanteisiin.
Omaolon käyttöönotto aloitettiin Etelä-Pohjanmaalla vuonna 2020, kun korona oirearvio käyttöönotettiin nopeutetulla aikataululla. Vuoden 2021 syksyyn mennessä myös muut Omaolossa saatavilla olevat oirearviot tulivat käyttöön.
Omaolo palvelun jatkokehitys siirtyi Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeelle vuoden 2022 syksyllä.
Omaolon käyttöönotto aloitettiin Etelä-Pohjanmaalla vuonna 2020, kun korona oirearvio käyttöönotettiin nopeutetulla aikataululla. Vuoden 2021 syksyyn mennessä myös muut Omaolossa saatavilla olevat oirearviot tulivat käyttöön.
Palvelun kehitys on jatkuvaa, kansallisessa yhteistyössä tehtävää. Kehitystä koordinoi DigiFinland.
Alueellisen kehittämisen koordinointi tapahtuu Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa.
Omaolon käyttöönoton jälkeen palvelun kehittäminen siirtyi Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hankkeelle vuoden 2022 lopussa.
Palvelun kehittämistarpeita kartoitettiin yhteistyössä lähiterveyspalveluiden kanssa. Omaolon pääkäyttäjinä toimii alueella työskenteleviä ammattilaisia, mikä on merkittävää palvelun kehittämisen näkökulmasta. Ammattilaisilla on ajantasainen tieto palvelun toimivuudesta ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista.
Palvelun tekninen kehitys tapahtuu yhteistyössä pääkäyttäjien sekä järjestelmävastuullisen kanssa. Integraatioita on toteutettu yhteistyössä DigiFinlandin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tietohallinnon kanssa.
Omaolon käyttöasteen kasvu. Palvelun sujuvuus, alueellinen yhdenmukaisuus. Tekstiohjausten vähentyminen. Omaolo yhteydenottoihin reagointiajan laskeminen.
Omaolon jatkuvalla kehityksellä pyritään varmistamaan Etelä-Pohjanmaan osallisuus kansalliseen yhteiskehittämiseen. DigiFinland tuottaa Omaoloon palveluita alueiden tarpeista käsin. On tärkeää, että myös Etelä-pohjanmaan tarpeet nostetaan esiin.
Omaolon käyttömäärien seuranta.
- Kuinka moni käyttäjä on saanut yhteyden ammattilaiseen Omaolon kautta? (työjonolähetys/ajanvaraukset)
- Kuinka moni on saanut tekstiohjauksen?
- Kuinka moni on saanut itsehoito-ohjeisen saaneiden määrä?
- Omaolon kautta tulevien yhteydenottojen keskittäminen ja tekstiohjausten minimointi
- Omaolon kautta tulevien yhteydenottojen ympärivuorokautinen käsittely ja palvelulupauksen määrittäminen vastausaikaan
Asukas-, ammattilais- ja organisaatio ymmärrystä ja palvelun vaikuttavuutta on arvioitu DigiFinlandin toimesta.