Omaolon Arvio Omaishoidontilanteesta -palveluprosessin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla

Kehittää ja kuvata alueellisesti laadittua Omaishoidon tuen palveluprosessia Omaishoitotilanteesta. Hyvinvointialueen yhtenäisellä palveluprosessien ja -ohjausten kuvaamisella edistetään Omaolon yhtenäistä käyttöönottoa Pohjois-Pohjanmaalla.

Toimintaympäristö **

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta, joka aloittaa toimintansa 1.1.2023. Alueeseemme kuuluu 30 kuntaa ja n.413 000 asukasta. Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö on alueella tällä hetkellä vaihtelevaa: osassa kunnissa sähköisiä kanavia on ollut jo pidempään käytössä, osassa niiden käyttö on hyvin vähäistä. Omaolon käyttöönotolla saadaan yksi yhtenäinen matalankynnyksen asiointikanava alueen asiakkaiden ja ammattilaisten käyttöön. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaalla on useita eri palveluprosesseja, -käytäntöjä ja –ohjauksia. Laatu vaihtelevaa. Vaikuttavuuden ja laadun mittaaminen haastavaa. Omaolo on alueellisesti valittu yhdeksi sähköiseksi asiointikanavaksi ja käyttöönottoa tuetaan alueellisessa projektiryhmässä. 

Omaolon digitaalista asiointikanavaa kehitetään kansallisesti ja hyvinvointialueella kehitämme yhtenäisiä palveluprosesseja ja -ohjauksia. Kehittämisen taustalla on ihmislähtöinen hyvinvointikäsitys, jossa pohjoispohjalainen ihminen nähdään, kuullaan, hyväksytään ja ymmärretään kokonaisvaltaisesti ihmisenä eikä vain yksittäisten tarpeiden kautta.

Arvio omaishoidontilanteesta- palveluarvion kehittämisessä laadimme alueellisesti yhtenäisen omaishoidon palveluprosessin ja -ohjaukset. Tavoitteena tuottaa saavutettava, oikea-aikainen ja tasavertainen tiedon ja palvelun saanti. Omaolo palvelun käyttöönotolla edistämme asukkaiden ja ammattilaisten digitalisaatiota sekä parannamme palveluiden laatua. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asukkaan tulee saada helpommin saavutettavaksi tieto, onko hänellä oikeus hakea tukea ja mahdollistaa tuen hakeminen sähköisesti niille, ketkä digitaalisia välineitä käyttävät ajasta ja paikasta riippumatta. Asukkaille tulee myös antaa digitukea, etteivät he syrjäydy sen vuoksi sähköisistä palveluista, vaan kaikki palvelut laaditaan saavutettavasti asukkaille. 

Ammattilaisten kokevat tarpeelliseksi uudistaa palveluprosesseja yhdenmukaiseksi alueella ja saada sähköiset työkalut luontevaksi osaksi asiakkaan ohjausta. Sähköisten palveluiden käyttöönoton tulee tukea ja sujuvoittaa palveluun pääsyä sekä lisätä asiakkaiden itsenäistä palvelun käyttöä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä on ensivaiheessa palveluarvion käyttöönottavat organisaatiot, jotka pystyvät hyödyntämään laadittuja palveluprosesseja ja -ohjauksia käyttöönotossa sekä ammattilaisten kouluttamisessa. 

Ratkaisun perusidea **

Pohjois-Pohjanmaalla on useita eri palveluprosesseja, -käytäntöjä ja –ohjauksia. Laatu vaihtelevaa. Vaikuttavuuden ja laadun mittaaminen haastavaa. Omaolo on alueellisesti valittu yhdeksi sähköiseksi asiointikanavaksi. Omaolon käyttöönottoa tuetaan kansallisesti ja alueellisessa työskentelyssä. 

Omaolossa on kolme palveluarviota: Arvio omaishoitotilanteesta, Arvio henkilökohtaisesta avusta ja Arvio liikkumisesta kodin ulkopuolella. Palveluarvioilla asukas voi arvioida, voisiko hänellä olla oikeus saada palvelua. Lisäksi hän saa paikallisen ohjauksen millaista tukea on tarjolla tai tiedon muusta tilanteeseen sopivasta palvelusta. 

Arvio omaishoidontilanteesta- palveluarvion kehittämisessä laadimme alueellisesti yhtenäisen omaishoidon palveluprosessin ja -ohjaukset. Kehittämisen taustalla on ihmislähtöinen hyvinvointikäsitys, jossa pohjoispohjalainen ihminen nähdään, kuullaan, hyväksytään ja ymmärretään kokonaisvaltaisesti ihmisenä eikä vain yksittäisten tarpeiden kautta. Yhtenäisten palveluprosessien tavoitteena on tuottaa saavutettava, oikea-aikainen ja tasavertainen tiedon ja palvelun saanti. Omaolo palvelun käyttöönotolla edistämme asukkaiden ja ammattilaisten digitalisaatiota sekä parannamme palveluiden laatua. 

Tutustu lisää palveluarvioihin: 

https://digifinland.fi/omaolohelp/verkkokoulutus/5-palveluarviot/5-1-palveluarvio/

Katso asukkaille tehty Youtube-video, jolla asukkaalle ohjataan Arvio omaishoidon tilanteesta -palveluarvion täyttäminen: Oletko harkinnut saisitko omaishoidon tukea? Mene Omaolo.fi. - YouTube 

Liitteet
Kuva
Harkitsetko omaishoidon tuen hakemista? -kuva.
Harkitsetko omaishoidon tuen hakemista? -kuva.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Alueellinen projektiryhmä kokoontuu säännöllisesti joka toinen viikko
  • Alueelliset Palveluarvio-työpajat kerran kuukaudessa, alkaen huhtikuusta 2022
    • Työpajoissa 20-30 sotealan asiantuntijaa hyvinvointialueen eri organisaatioista 
  • Organisaatiot kokoontuvat itsenäisesti kuvaamaan Service Blueprintin avulla oman nyky- ja tavoitetilan omaishoidon tuen prosessiin
  • Organisaatiot voivat osallistua kansalliseen kehittämiseen DigiFinlandin järjestämissä palavereissa omaishoidon tuen palveluarvion osalta

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Kannattaa laatia omalle hyvinvointialueelle yhtenäiset palveluprosessit ja palveluohjaukset, jotka tukevat käyttöönottoa ja takaavat sen myötä tasavertaista palvelua asukkaille. 
  • Käyttöönotto vaatii riittävästi aikaa ja koulutusta sekä viestintää ammattilaisille ja asiakkaille.
  • Paikallisohjauksia suunnitellessa kannattaa tehdä tiivistä yhteistyötä organisaation ammattilaisten sekä kolmannen sektorin palveluita tuottavien kanssa. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Omaolon alueellisen palveluprosessin ja -ohjausten yhteiskehittämisen työpajoissa on saatu tarkasteltua myös laajemmin alueella olevia omaishoidon tuen hakemisprosessia. Alueellisesti olemme saaneet yhteiskehittämisen lomassa koottua hyvän verkoston mukana olevia sosiaalipalveluiden ammattilaisia, asiantuntijoita ja Omaolon pääkäyttäjiä. Organisaatioiden erilaiset toimintamallit ovat tuoneet omat haasteensa yhtenäistämisprosessille, mutta mahdollistaa toimintamallien vertailun ja parhaiden toimintamallien yhdistelyn. Taustalla vaikuttaa hyvinvointialueen palvelujen myöntämisperusteiden yhtenäistäminen ja organisaatioiden muutokset.