Omaolon hallinta- ja ylläpitomalli, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Digitaalisen Omaolo-palvelun hallinta- ja ylläpitomallin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä.  Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä noin 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia. 

Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun jatkokehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin. Omaolon kehittäminen yksi RRP2 kehittämishankkeen toimenpiteistä.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohteen yhtenä strategisena periaatteena on, että palvelut ovat tarpeenmukaiset ja lähellä monin eri tavoin. Tavoitteena  on parantaa asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta. Myös henkilöstön osallistaminen ja vaikuttaminen hyvinvointialueen toimintaan ja palvelujen kehittämistyöhön yksi strategiassa mainituista asioista.

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023. Lähtötilanteessa kuntien digitaalisissa palveluissa on ollut useita erilaisia toimintamalleja. Myös Omaolon halllinnassa on ollut eroavaisuuksia alueiden välillä.  Pohteen aloitettua toimintansa Omaololle alettiin suunnitella koko hyvinvointialueen kattavaa, yhtenäistä hallinta- ja ylläpitomallia.

Liitteet
Kuva
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian painopisteet ovat ihmistä varten, vaikuttavasti yhdessä, parhaat osaajat ja rohkeasti uutta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Omaolon kehittäminen, käyttöönotto ja ylläpito toteutetaan kansallisten ohjeiden ja alueellisten toimintamallien mukaan. Pohteen Omaolon tuotevastaavat, pääkäyttäjät ja Omaolovastaavat muodostavat yhdessä kehittämisen, käyttöönoton ja ylläpidon verkoston.  Verkosto mahdollistaa ammattilaisten/Verkoston tarkoitus on toimia ammattilaisten tukena...

Omaolovastaavat ja pääkäyttäjät  suunnittelevat miten tuetaan ja ohjataan alueen ammattilaisia ja asukkaita Omaolon käytössä. 

Tavoiteltu muutos

Omaolopalvelun laajentumisella mahdollistetaan oikea-aikainen, tasavertainen ja tasalaatuinen palvelujen saanti kaikille asukkaille. 

Pohteelle yhtenäinen ja selkeä Omaolo-palvelun hallinta- ja ylläpitomalli. Tietohallinnon on helpompi seurata alueittain Omaolon käyttöä ja sen tuomia hyötyjä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä.  Palvelu on tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille kansalaisille. Myös osa ei-lääkinnällisistä sisällöistä on tarkoitettu alle 15- vuotiaille. Omaoloa käyttävät terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset osallistuessaan Omaoloa käyttävän asiakkaan hoitoon sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.

Toimintamallin kohderyhmä on Omaolo-palvelua käyttöönottavat ja käyttävät organisaatiot Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Laaditun hallinta- ja ylläpitomallin avulla tuetaan ja seurataan Omaolon yhtenäistä käyttöönottoa ja käyttöä.

Ratkaisun perusidea

Kuntien siirtyessä Pohteen hyvinvointialueelle, myös Omaololle alettiin kehittämään uutta hallinta- ja ylläpitomallia. Omalon hallinnasta ja ylläpidosta Pohteella vastaavat tietohallinto ja kehittämisen palvelualue. Hallintamallissa on kaksi tuotevastaavaa, joista toinen tulee kehittämisen palvelualueelta ja toinen tietohallinnosta, koordinoiva asiantuntija tietohallinnosta, Pohteen Omaolo-koordinaattori, kolme Omaolovastaavaa ja alueiden pääkäyttäjät.

Kehittämisen alueelta tuleva tuotevastaava vastaa kehittämiskokonaisuuden hallinnasta, kansallisen ja YTA-alueen kehittämistyöstä, kehittämiseen liittyvien dokumenttien hallinnasta ja alueyhteistyöryhmään osallistumisesta. Tietohallinnon tuotevastaava hallinnoi Omaolon pääkäyttäjiä, ylläpidon ja käytön edistämisen toimintamalleja ja toimii Päivystysapuyhteyshenkilönä. Yhteisiä vastuita ovat digitaalisten palveluiden päivään osallistuminen, Omaolovastaavien ja pääkäyttäjien työn tukeminen, uusien aiheiden priorisointi ja Omaolon käytön edistäminen. Koordinoivan asiantuntijan vastuulla ovat häiriötilanneviestintä, tietohallinnolle tulleiden Omaolo-palvelupyyntöjen käsittely, alueellisen Omaolo-verkoston koordinointi, alueellinen Omaolon tekninen tuki, Omaolon ylläpitoon ja käyttöön liittyvien alueellisten dokumenttien ja ohjeiden hallinta, uusien pääkäyttäjien perehdytys, vuosittaisen yhteistyöpalaverit ja Omaolon asiakaspalautteisiin vastaaminen.

Pohteen Omaolo-koordinaattorin työtehtäviin kuuluvat yhteisähköpostin seuranta, DigiFinlandin pääkäyttäjän uutiskirjeiden seuranta ja tärkeiden asioiden viestintä pääkäyttäjäverkostolle, uusien pääkäyttäjien perehdyttäminen, viestintä, kuukausittainen prioriteettien ylitysten seuranta, yhteistaulukoiden hallinta, Omaoloon liittyvän potilasturvallisuuden varmistaminen ylläpidossa olevien palveluiden osalta, käyttöönotoissa avustaminen ja Omaolon asiakaspalautteisiin vastaaminen. Omaolovastaavilla on vetovastuu yksiköiden käyttöönotoista ja uusista toiminnallisuuksista ja toiminnan muutoksessa tukeminen. Lisäksi tehtävään kuuluu vahvasti pääkäyttäjäverkoston työn tukeminen, koulutusten järjestäminen, palveluprosessien kokonaishallinta, kansallisiin tilaisuuksiin ja kehitykseen osallistuminen ja vuosittaisen yhteistyöpalaveri.

Pohteella pääkäyttäjien tehtäviin kuuluvat pääkäyttäjäkoulutuksen käyminen, alueelliseen Omaolo-verkostoon osallistuminen, omien yksiköiden käyttöönottojen edistäminen, ammattilaisten tukeminen ja ammattilaisoikeuksien hallinta, yksikkökohtaiset koulutus sekä palveluohjauksien laatiminen ja hallinta.

Hallinta- ja ylläpitomalliin kuuluvat yhteistyöpalaverit, joissa tarkastellaan alueella olevien Omaolopalveluiden kokonaisuutta. Ensimmäinen palaveri järjestetään noin kuukauden kuluttua palvelun käyttöönotosta. Palaverissa keskitytään arvioimaan, miten palvelun käyttö on lähtenyt käyntiin ja tarkastellaan Omaolon analytiikkaa ensimmäisen kuukauden ajalta, palvelun käytön vaikutuksia ammattilaisten toimintaan ja ammattilaisten kokemuksia. Seuraavat yhteistyöpalaverit järjestetään vuosittain. Niissä keskitytään arvioimaan millaisia muutoksia asukkaan ja ammattilaisen toiminnassa on toteutunut ja millaisia hyötyjä palvelun avulla on saavutettu edellisen yhteistyöpalaverin jälkeen. Hyötyjä ja toiminnan muutosta tarkastellaan konkreettisten mittareiden avulla muunmuassa Omaolon analytiikalla ja puhelumäärillä. Lisäksi arvioidaan toteutuneita riskejä ja HaiPro-ilmoitusten määrää. Alueen Omaolon pääkäyttäjä valmistautuu yhteistyöpalaveriin esihenkilönsä kanssa ja kutsuu palaveriin myös vastuuyksikköpäälliköt, yksikön toiminnasta vastaavan lääkärin, Omaolovastaavan, digitaalisten palveluiden kehittämiskoordinaattorin sekä tietohallinnosta palveluvastaavan ja ict-asiantuntijan.