Omaolon hallinta- ja ylläpitomalli, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Digitaalisen Omaolo-palvelun hallinta- ja ylläpitomallin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Toimintaympäristö **

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä.  Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä noin 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia. 

Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun jatkokehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin. Omaolon kehittäminen yksi RRP2 kehittämishankkeen toimenpiteistä.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohteen yhtenä strategisena periaatteena on, että palvelut ovat tarpeenmukaiset ja lähellä saavutettavissa monin eri tavoin. Tavoitteena  on parantaa asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta. Myös henkilöstön osallistaminen ja vaikuttaminen hyvinvointialueen toimintaan ja palvelujen kehittämistyöhön yksi strategiassa mainituista asioista.

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023. Lähtötilanteessa kuntien digitaalisissa palveluissa on ollut useita erilaisia toimintamalleja.

Liitteet
Kuva
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian painopisteet ovat ihmistä varten, vaikuttavasti yhdessä, parhaat osaajat ja rohkeasti uutta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Omaolon kehittäminen, käyttöönotto ja ylläpito toteutetaan kansallisten ohjeiden ja alueellisten toimintamallien mukaan. Pohteen Omaolon tuotevastaavat, pääkäyttäjät ja Omaolovastaavat muodostavat yhdessä kehittämisen, käyttöönoton ja ylläpidon verkoston.  Verkosto mahdollistaa ammattilaisten/Verkoston tarkoitus on toimia ammattilaisten tukena...

Omaolovastaavat ja pääkäyttäjät  suunnittelevat miten tuetaan ja ohjataan alueen ammattilaisia ja asukkaita Omaolon käytössä. 

Tavoiteltu muutos

Omaolopalvelun laajentumisella mahdollistetaan oikea-aikainen, tasavertainen ja tasalaatuinen palvelujen saanti kaikille asukkaille. 

 Pohteelle yhtenäinen ja selkeä Omaolo-palvelun hallinta- ja ylläpitomalli. Tietohallinnon on helpompi seurata alueittain Omaolon käyttöä ja sen tuomia hyötyjä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Omaolo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä.  Palvelu on tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille kansalaisille. Myös osa ei-lääkinnällisistä sisällöistä on tarkoitettu alle 15- vuotiaille. Omaoloa käyttävät terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset osallistuessaan Omaoloa käyttävän asiakkaan hoitoon sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.

Toimintamallin kohderyhmä on Omaolo-palvelua käyttöönottavat ja käyttävät organisaatiot Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Laaditun hallinta- ja ylläpitomallin avulla tuetaan ja seurataan Omaolon yhtenäistä käyttöönottoa ja käyttöä.