Omaolon määräaikaistarkastus; Lasten ja nuorten suun terveyskysely, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

5.luokkalaisten ikävuositarkastukseen liitetään mukaan Omaolon lasten ja nuorten suun terveyskysely. Pilotti aloitetaan kahdessa suun terveyden yksikössä.

Toimintaympäristö

5.luokkalaisten suun terveyden kliinisen tutkimuksen toteuttaa suuhygienisti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Pohjois-Kymenlaaksossa asuvat 5.luokkalaiset lapset ja heidän huoltajat. Perheelle lähtee ajanvarauskirjan mukana esite Omaolon lasten ja nuorten suun terveyskyselystä. Esitteessä on QR-koodi kyselyyn, kyselyn voi täyttää myös linkin kautta Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuilta. Digitaalisen kyselyn voi täyttää lapsi itse tai lapsi ja huoltaja(t) yhdessä. Digitaalisen kyselyn etuja on helppokäyttöisyys ja se, että sen voi heti täyttämisen jälkeen lähettää ammattilaiselle.  Kyselystä saa myös hyödyllistä terveyttä edistävää palautetta kysymykseen vastattaessa. 

Ratkaisun perusidea

Kymenlaakson hyvinvointialueen toimintastrategian yhtenä tavoitteena on digitaalisuuden lisääminen niissä palveluissa missä se on mahdollista ottaa käyttöön osaksi asiakkaan palvelupolkua. Lisäksi tarkoituksena on ottaa Omaolon palvelussa oleva sisältö mahdollisimman laajasti käyttöön alueella. Digitaalisen kyselyn avulla pyritään edistämään asiakkaan yksilöllistä kohtaamista sekä parantaa palvelun saatavuutta ja saavutettavuutta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin pilotointi on otettu käyttöön päivittäisen toimintaan. Ammattilaiset on koulutettu käyttämään Omaoloa sekä heillä on kirjallinen ja kuvallinen ohjeistus kyselyn käsittelyyn. Toimintamallia arvioidaan säännöllisesti ja sitä kehitetään sen pohjalta. Jotta asiakas pystyy täyttämään Omaolon lasten ja nuorten suun terveyskyselyn, tarvitsee hänellä olla käytössään toimiva tietokone tai mobiililaite sekä internet-yhteys.  Kehittäminen tapahtuu olemassa olevilla resursseilla. Kehittäminen on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmin Kymenlaakson hyvinvointialueen henkilöstön kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia ei jatkettu pilotin loppumisen jälkeen. Toimintamalli ei tuottanut toivottua tulosta työajan säästymisestä tai kustannustehokkuudesta. Omaolon lomakkeen käsitteleminen päinvastoin lisäsi vastaanottoaikojen pituutta.  Ammattilaiset antoivat positiivista palautetta kyselylomakkeen terveyttä edistävistä välipalautteista. Myös lomakkeen käyttäjät pitivät tätä ominaisuutta hyvänä. Digitaalinen kysely sinänsä katsottiin olevan hyödyllinen, koska paperiset lomakkeet usein hukkuvat tai ne unohdetaan tuoda vastaanotolle mukaan, toisaalta taas digitaalisiin lomakkeisiinkaan ei aina vastata. Tässä pilotissa kyselylomakkeeseen vastausprosentti oli 39,8%. Nähtäväksi jää pilotoidaanko tätä lomaketta  suun terveydenhuollossa myöhemmin jossain muussa ikäryhmässä.