Omavire-palvelu, työ- ja toimintakyvyn itsearviointityökalun pilotointi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla. Työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää asukkaan itsensä tuottamaa tietoa.
Oivalla ja ymmärrä
Työkyvyn tuen varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta ongelmat eivät pääsisi syventymään. Tällä hetkellä on käytössä lukuisia erilaisia työkykyä kartoittavia kyselyitä, joita sovelletaan eri puolilla palvelujärjestelmää. Tämän vuoksi tieto asiakkaan toimintakyvystä on epäyhtenäistä ja se on jakaantunut pirstaleisesti eri tietojärjestelmiin eikä asiakas pääse itse hallinnoimaan tietojen käyttöä tai luovuttamaan tietoa muille kuin kyselyn toteuttaneelle viranomaiselle. Digitaalisten palveluiden ja sähköisten asiointikanavien avulla tuetaan asiakkaan aktiivista osallistumista oman tilanteensa edistämiseen ja seuraamiseen sekä tuetaan viranomaisten välistä yhteistyötä.
Asiakas asioi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä työllisyyden tuen palveluissa, jossa selvitellään osin päällekäisiä asioita eikä asiakkaan työ- ja toimintakyvystä olevaa tietoa ole kaikkien viranomaisten saatavilla tai se on hajanaisesti eri järjestelmissä. Lisäksi asiakkaan oma arvio työ- ja toimintakyvysta jää vähäiseksi. Kehitettävän Omavire- itsearviointityökalun avulla asiakkaan tuottama toimintakykytieto on asiakkaan itsensä hallittavissa, työkyvyn tuen verkostoon kuuluvien ammattilaisten saatavilla asiakkaan antamien lupien mukaisesti ja asiakas voi myös itse aktiivisesti edistää ja seurata omaa tilannettaan Omavire-palvelussa.
Mukana kansallisessa kehittämistyössä ovat olleet palvelun teknisestä toteutuksesta vastaavan Digi Finlandin lisäksi muut kehittäjäkumppanit sekä RRP-rahoitusta saaneet hyvinvointialueet. Alueelliseen kehittämistyöhön hyvinvointialueella osallistuvat hankkeessa työskentelevät projektisuunnittelijat, palvelua pilotoivat ammattilaiset, mm. fysioterapeutit, kuntoutusohjaajat, toimintaterapeutti ja työ- ja toimintakeskuksen ohjaaja. Lisäksi palvelun pilotin valmisteluun osallistuivat ict-asiantuja ja tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntija.
Tavoitteena on, että asukkaat voivat arvioida ja edistää omaa työ- ja toimintakykyään kehitettävän palvelun avulla ja näin jakaa ja hallita omaa toimintakykytietoaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Ammattilaiset ja organisaatiot voivat hyödyntää asiakkaan tuottamaa tietoa palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä toisaalta mahdollinen tuen tarve voidaan tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tarjota asukkaalle hänen tarvitsemansa tuki. Lisäksi tavoittelemme ammattilaisten välisen yhteistyön lisääntymista ja sujuvoitumista, kun asukkaan tuottama tieto on kootusti yhdessä paikassa eikä hajanaisesti eri järjestelmissä.
Mittaamme ja seuraamme tavoiteltujen muutosten saavuttamista keräämällä asiakkaiden ja ammattilaisten kokemuksia pilotin aikana.
Palvelun kohderyhmänä ovat työikäiset kansalaiset. On tunnistettu, että kohderyhmä on laaja ja moninainen. Kohderyhmäon jaettu itsenäisiin, vähän tukea tarvitseviin ja paljon tukea tarvitseviin käyttäjiin. Loppukäyttäjät ovat olleet mukana palvelun kehitystyössä.