Omavire-palvelu, työ- ja toimintakyvyn itsearviointityökalun pilotointi, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla. Työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää asukkaan itsensä tuottamaa tietoa. 

Toimintaympäristö

Työkyvyn tuen varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta ongelmat eivät pääsisi syventymään.  Tällä hetkellä on käytössä lukuisia erilaisia työkykyä kartoittavia kyselyitä, joita sovelletaan eri puolilla palvelujärjestelmää. Tämän vuoksi tieto asiakkaan toimintakyvystä on epäyhtenäistä ja se on jakaantunut pirstaleisesti eri tietojärjestelmiin eikä asiakas pääse itse hallinnoimaan tietojen käyttöä tai luovuttamaan tietoa muille kuin kyselyn toteuttaneelle viranomaiselle. Digitaalisten palveluiden ja sähköisten asiointikanavien avulla tuetaan asiakkaan aktiivista osallistumista oman tilanteensa edistämiseen ja seuraamiseen sekä tuetaan viranomaisten välistä yhteistyötä.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakas asioi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä työllisyyden tuen palveluissa, jossa selvitellään osin päällekäisiä asioita eikä asiakkaan työ- ja toimintakyvystä olevaa tietoa ole kaikkien viranomaisten saatavilla tai se on hajanaisesti eri järjestelmissä. Lisäksi asiakkaan oma arvio työ- ja toimintakyvysta jää vähäiseksi. Kehitettävän Omavire- itsearviointityökalun avulla asiakkaan tuottama toimintakykytieto on asiakkaan itsensä hallittavissa, työkyvyn tuen verkostoon kuuluvien ammattilaisten saatavilla asiakkaan antamien lupien mukaisesti ja asiakas voi myös itse aktiivisesti edistää ja seurata omaa tilannettaan Omavire-palvelussa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointialueen tarpeena olisi käyttöönottaa työkalu, jonka avulla asiakkaan toimintakykytietoa voitaisiin hyödyntää palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä lisätä ammattilaisten välistä yhteistyötä. Lisäksi tarvitaan työkalu, josta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa. 

Liitteet
Kuva
Kuvan otsikkona Palvelun arvo syntyy toiminnan ja Omavireen yhteistyötä. Kuvassa selitetty palvelun arvo asiakkaille, ammattilaisille ja verkostolle. ja
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Mukana kansallisessa kehittämistyössä ovat olleet palvelun teknisestä toteutuksesta vastaavan Digi Finlandin lisäksi muut kehittäjäkumppanit sekä RRP-rahoitusta saaneet hyvinvointialueet. Kansallisen kehittämisen työryhmä kokoontui kerran kuukaudessa Digi Finlandin vetämänä.

Aikaresurssit ja useat eri kehittämisprojektit yhtäaikaisesti haastoivat pilottiyksiköiden mukaan saamisessa. Tämän vuoksi Omavire-palvelua pilotoitiin useammassa pienemmässä yksikössä. Pilottiyksiköiksi varmistuivat alueelliset kuntoutuspalvelut, Pohteen kuntoutustutkimuspoliklinikka, työ- ja toimintakeskus Kipinä, työkyvyn tuen palveluiden digiterkkarit sekä Pohteen alueen työikäiset asukkaat, jotka testaavat palvelua itsenäisestti. Alueelliseen kehittämistyöhön hyvinvointialueella osallistuvat hankkeessa työskentelevät projektisuunnittelijat, palvelua pilotoivat ammattilaiset, mm. fysioterapeutit, kuntoutusohjaajat, toimintaterapeutti ja työ- ja toimintakeskuksen ohjaaja. Lisäksi palvelun pilotin valmisteluun osallistuivat ict-asiantuja ja tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntija. 

Pilottiyksiköiden kanssa kokoonnuttiin säännöllisesti keväällä 2024 ja jokainen pilottiyksikkö määritteli toimintamallin, jossa Omavire-palvelua testataan asiakastyössä. Pilottiyksiköt määrittelivät yhdessä projektisuunnittelijoiden kanssa pilotin yhteiset tavoitteet ja mittarit. Itsenäisesti palvelua käyttävät asiakkaat tavoitettiin hyvinvointialueen verkkosivuston ja sosiaalisen median kanavien lisäksi TE-keskuksen kautta. TE-keskuksen kautta tavoitimme noin 12 000 asukasta Työmarkkinatorin uutiskirjeen muodossa, jossa kehoitettiin asukkaita testaamaan Omavire-palvelua ja antamaan siitä palautetta. 

Liitteet
Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että asukkaat voivat arvioida ja edistää omaa työ- ja toimintakykyään kehitettävän palvelun avulla ja näin jakaa ja hallita omaa toimintakykytietoaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Ammattilaiset ja organisaatiot voivat hyödyntää asiakkaan tuottamaa tietoa palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä toisaalta mahdollinen tuen tarve voidaan tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tarjota asukkaalle hänen tarvitsemansa tuki. Lisäksi tavoittelemme ammattilaisten välisen yhteistyön lisääntymista ja sujuvoitumista, kun asukkaan tuottama tieto on kootusti yhdessä paikassa eikä hajanaisesti eri järjestelmissä. 

Tavoitellut hyödyt asiakkaalle: 

  1. Asukas voi itsearvioida omaa työ- ja toimintakykyään
  2. Asukas voi edistää tilannettaan itsenäisesti Omavire-palvelun avulla
  3. Asukas voi hyödyntää itsearviointitietoa laajasti eri palveluissa

Tavoitellut hyödyt ammattilaiselle:  

  1. Asiakkaan hyödyntämää itsearviointitietoa voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
  2. Ammattilaisen työaika voidaan käyttää asiakkaan tuen tarpeeseen tehokkaammin ja asiakasprosessi sujuvoituu
  3. Ammattilaisten välinen yhteistyö lisääntyy
  4. Asiakkaan työ- ja toimintakyvyn tuen tarve tunnistetaan jo varhaisessa vaiheessa

Tavoitellut hyödyt hyvinvointialueelle / palveluverkostolle: 

  1. Asiakkaiden tuottamaa itsearviointitietoa hyödynnetään palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa 
  2. Asukkaat käyttävät digitaalista palvelua työ- ja toimintakyvyn itsearvioinnissa
  3. Asukkaat ovat oikeiden palveluiden piirissä 
Muutoksen mittaaminen

Asukas: Mitataan asukkaille suunnatulla palautekyselyllä. 

  1. Kokiko asukas hyötyvänsä Omavire-palvelun tuottamasta tiedosta?
  2. Saiko asukas tarvitsemansa tuen Omavire-palvelusta?
  3. Hyödynsikö asukas Omavire-palvelusta saatavaa tietoa muissa palveluissa? 

Ammattilainen: Mitataan ammattilaisille suunnatulla DF:n palautelomakkeella ja pilotoinnin seurantalomakkeella.  

  1. Hyödynsikö ammattilainen asiakkaan tuottamaa itsearviointitietoa? Miten?
  2. Muutokset asiakastyössä
  3. Hyödynnettiikö asiakkaan tuottamaa tietoa monialaisesti?
  4. Tukiko Omavire-palvelu palvelutarpeen tunnistamisessa?

Organisaatio: Ammattilaisten kokemukset pilotista (pilotoinnin seurantalomake ja palautelomake), Omavirettä käyttävien asiakkaiden määrä pilotoinnin aikana

  1. Korvasiko Omavire vastaanottokäynnin? Muutokset vastaanottokäyntiin?
  2. Käyttikö asiakas sovitusti Omavirettä?
  3. Auttoiko palvelu tunnistamaan mahdollista muuta palvelun tarvetta? 
Toteutussuunnitelma

Pilotoidaan Omavire-palvelua. 

  1. Määritellään pilotointikohteet ja kuvataan toimintamallit. 
  2. Koulutetaan ammattilaiset Omavire-palvelun käyttöön. 
  3. Pilotoinnin aikainen tuki järjestämällä säännöliset tukitunnit pilotissa mukana oleville ammattilaisille
  4. Asiakas- ja ammattilaiskokemusten kerääminen pilotoinnin jälkeen. 
  5. Pilotoinnin raportointi. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelun kohderyhmänä ovat työikäiset kansalaiset. On tunnistettu, että kohderyhmä on laaja ja moninainen. Kohderyhmäon jaettu itsenäisiin, vähän tukea tarvitseviin ja paljon tukea tarvitseviin käyttäjiin. Loppukäyttäjät ovat olleet mukana palvelun kehitystyössä. 

Liitteet
Idean konkretisointi ja visualisointi

Omavire on digitaalinen palvelu, jonka avulla työikäiset voivat arvioida työ- ja toimintakykyään ja pohtia omaa tilannettaan. Palvelu tarjoaa tehtäviä, valmennuksia ja suosituksia työ- ja toimintakyvyn tukemiseen edistävästi, ennaltaehkäisevästi ja ylläpitävästi. Asukkaan itsensä tuottama tieto voidaan hyödyntää työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Liitteet
Kuva
Kuvassa Omavire-palvelun sisältö.
Digi Finland kuva 2024.
Idean testaus asiakkaalla

Asiakkailta kerättiin palautetta sähköisellä webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 57 asiakasta. Asiakkaat arvioivat seuraavia väittämiä asteikolla 0 = täysin eri mieltä ja 10 = täysin samaa mieltä. 

Omavire-palvelun käyttö oli mielestäni helppoa: KA 8,3

Omavire-palvelun kautta sain lisätietoa omasta työ- ja toimintakyvystäni: KA 7,1

Aion hyödyntää Omavire-palvelusta saatavaa tieto sosiaali- ja terveydenhuollon käynneilläni: KA 5,6

Suosittelen Omavire-palvelua läheiselleni tai ystävälleni: KA 6,6

Asiakkaat antoivat seuraavaa avointa palautetta Omavire-palvelusta. 

Palvelun käytettävyys

Asiakkaat kokivat palvelun käytön helppona. Asukkaiden mielestä helppokäyttöisyyttä lisäisi automaattinen navigaatio kysymysten välillä vastaamisen jälkeen. Palvelun saavutettavuuden näkökulmasta sivuston värimaailmaan voisi kiinnittää huomiota ja tekstiosoita tiivistää sekä vähentää niin sanottua ammattilaiskieltä. Omavire-palvelun sivustolla ilmeni ajoittain teknisiä ongelmia, joka saattoi osaltaan johtua asukkaan kotikunnan rajapinnasta hyvinvointialueiden määrittelyssä. 

Palvelun sisältö

Kysymykset koettiin pääsääntöisesti selkeinä, mutta avointa tekstilaatikkoa vastauksen tarkentamista varten toivottiin. Omavire-palvelun materiaali koettiin hyvänä itsehoidon tukena. 

Palvelun hyöty asukkaalle

Palvelu koettiin hyödyllisenä itsehoidon tukena ja ammattilaisen kanssa yhdessä käytettynä. Riittävien digitaitojen koettiin lisäävän palvelun hyödyllisyyttä. Osa vastaajista ei kuitenkaan kokenut palvelua hyödyllisenä. 

Liitteet
Kuva
Kuvassa on kerrottu tavoitteet ja asiakaspalautteiden tulokset.
Ratkaisun testaaminen

Omavire-palvelua pilotoidaan 2.9. - 31.12.2024 välisenä aikana. Pilottikohteina ovat itsenäisesti palvelua käyttävät Pohteen alueen työikäiset asukkaat, kuntoutuksen aluepalvelut, erikoissairaanhoidon kuntoutustutkimuspoliklinikka, työkyvyn tuen toimintamalli sekä työ- ja toimintakeskus Kipinä. Jokaisesta pilottikohteesta mukana on 1-5 ammattilaista. Omavire-palvelu sijoittuu toimintamalleissa esititetojen keräämisen vaiheeseen ammattilaisen vastaanottoa edeltävästi. Joissain tapauksissa Omavire-palvelua voidaan myös hyödyntää asiakkaan itsenänisen työskentelyn tukena. 

Kokeilun tavoitteet

Pilotin avulla pyritään selvittämään Omavire-palvelusta saatavaa hyötyä asiakkaan työ- ja toimintakyvyn selvittämisessä, tuen tarpeen tunnistamisessa ja ammattilaisten välisen yhteistyön lisäämisessä. 

Ratkaisun perusidea

Asiakas tuottaa itsearviointietoa omasta työ- ja toimintakyvystään, osallistuu oman suunnitelmansa laatimiseen ja seuraamiseen. Ammattilaiset ja viranomaiset voivat hyödyntää asiakkaan tuottamaa itsearviointitietoa palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Liitteet
Kuva
Kuvassa on kuvattuna Omavire-palvelun toiminnallisuudet ja eteneminen.
Digi Finlandin kuva 2024.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omavire-palvelu koettiin hyödylliseksi palveluksi osana toimintakyvyn arviointia toimintakeskus Kipinässä.  Kuntoutuksen pilottiyksiköissä Omavire-palvelu koettiin osittain päällekkäisenä jo olemassa olevien toimintakykymittareiden ja esitietolomakkeiden osalta. Lisäksi erityisesti avofysioterapiavastaanotolla ei koettu laajaa työ- ja toimintakyvyn selvittelyä tarkoituksenmukaiseksi, mikäli asiakas tuli vastaanotolle esimerkiksi yhden nivelen vaivan vuoksi. Koska Omavire-palveluun muodostuva hyvinvointitieto ei siirry potilastietojärjestelmiin, ammattilaiset tekivät päällekäistä kirjaamista. Asiakkaiden digitaitojen puutteellisuus myös rajoitti Omavire-palvelun käyttöä.